Relatief/absoluut en kansberekening

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 39

Relatief/absoluut en kansberekening

In een ander forum is er een discussie waar duidelijk geen begrip heerst over relatief versus absoluut.

Als uitleg heb ik het volgende voorbeeld gegeven:

Het blijft moeilijk, dat begrip absoluut (aantallen) versus relatief (procentueel).

Vooruit, nog een voorbeeldje dat het misschien uit kan leggen ...

Er wordt u een doos voorgehouden waarin 1000 loten zitten, 900 blauwe en 100 rode. Van de blauwe loten zijn er 90 die een mooie prijs geven, van de rode loten zijn er 20 die een mooie prijs geven. U kunt zien welke kleur u trekt, maar natuurlijk niet of het lot een prijs geeft. U mag één lot trekken. Welke kleur lot gaat u trekken?

Er wordt u een doos voorgehouden waarin 1000 pillen zitten, 900 blauwe en 100 rode. Van de blauwe pillen zijn er 90 giftig, van de rode pillen zijn er twintig giftig. Het verschil tussen de giftige en de niet-giftige pillen is niet te zien, u ziet alleen welke kleur u kiest. U MOET een pil nemen. Welke kleur pil gaat u nemen?

Wedden dat u een rood lot trekt, ondanks dat er in aantal meer blauwe loten met een prijs zijn?

Wedden dat u een blauwe pil neemt, ondanks dat in aantal er minder giftige rode pillen zijn?

Is het nu een beetje duidelijk??


Waarop (o.a.) de volgende reactie kwam:

Het is in ieder geval duidelijk dat je weinig van kansrekening begrijpt.

Om een kans te berekenen dien je namelijk a-select te trekken.

Je hele voorbeeld gaat daarmee dus direct en volledig de mist in.


Kan iemand vertellen of ik inderdaad verkeerd redeneer?

Berichten: 156

Re: Relatief/absoluut en kansberekening

Martin59 schreef:Wedden dat u een rood lot trekt, ondanks dat er in aantal meer blauwe loten met een prijs zijn?

Wedden dat u een blauwe pil neemt, ondanks dat in aantal er minder giftige rode pillen zijn?
Ik volg je in beide situaties ;)
Martin59 schreef:Waarop (o.a.) de volgende reactie kwam:

Het is in ieder geval duidelijk dat je weinig van kansrekening begrijpt.

Om een kans te berekenen dien je namelijk a-select te trekken.

Je hele voorbeeld gaat daarmee dus direct en volledig de mist in.
Wij weten natuurlijk niet of zijn reactie enkel op deze post gebaseerd was.

Heb je een link naar het volledige topic?

Gebruikersavatar
Berichten: 39

Re: Relatief/absoluut en kansberekening

venra schreef:Ik volg je in beide situaties ;)

Wij weten natuurlijk niet of zijn reactie enkel op deze post gebaseerd was.

Heb je een link naar het volledige topic?
Ja, maar ik verzeker je dat

a) de reactie puur alleen naar mijn post was

b) je wel héél veel moet lezen

Maar je kunt de context hier lezen:

Mijn post: http://www.wspforum.nl/wsp/viewtopic.php?p=273736#p273736

De reactie er op: http://www.wspforum.nl/wsp/viewtopic.php?p=273976#p273976

Berichten: 156

Re: Relatief/absoluut en kansberekening

Vraag de poster eens of hij de definitie van 'aselect' eigenlijk wel kent?

En vraag hem meteen maar eens of hij al zou gehoord hebben van voorwaardelijke kans.

Hoe dan ook, in een forum met zoveel zijposts en gesprekken door elkaar wordt het nogal moeilijk om je standpunt uit te klaren ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 39

Re: Relatief/absoluut en kansberekening

venra schreef:Vraag de poster eens of hij de definitie van 'aselect' eigenlijk wel kent?

En vraag hem meteen maar eens of hij al zou gehoord hebben van voorwaardelijke kans.

Hoe dan ook, in een forum met zoveel zijposts en gesprekken door elkaar wordt het nogal moeilijk om je standpunt uit te klaren :P
Ik zie de reactie van deze poster dan ook veel meer als een poging mij de mond te snoeren ... maar we gaan hier die discussie niet voort zetten, ik wilde eigenlijk niet meer dan een second opinion.

Hartelijk bedankt voor de reactie en een prettig weekend gewenst.

;)

Berichten: 264

Re: Relatief/absoluut en kansberekening

Martin59 schreef:Ik zie de reactie van deze poster dan ook veel meer als een poging mij de mond te snoeren ... maar we gaan hier die discussie niet voort zetten, ik wilde eigenlijk niet meer dan een second opinion.

Hartelijk bedankt voor de reactie en een prettig weekend gewenst.

:P
Misschien overbodig, maar bij deze een third opinion; ik ben het ook met je eens ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 39

Re: Relatief/absoluut en kansberekening

Misschien overbodig, maar bij deze een third opinion; ik ben het ook met je eens ;)
Neuh, het is altijd wel prettig om bevestiging uit meerdere hoeken te krijgen.

Ook jij: bedankt en een prettig weekend :P

Reageer