700.000 - 800.000 mensen depressief in Nederland

Moderator: Rhiannon

Gesloten
Berichten: 136

700.000 - 800.000 mensen depressief in Nederland

Het aantal neemt ook voortdurend toe.

Oorzaken?

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: 700.000 - 800.000 mensen depressief in Nederland

Volgens mij omdat de mens dingen `hoort` te doen of `moet` doen, die tegen zijn `natuur` zijn.

Berichten: 136

Re: 700.000 - 800.000 mensen depressief in Nederland

Volgens mij omdat de mens dingen `hoort` te doen of `moet` doen, die tegen zijn `natuur` zijn.
Ik hoor Wilhelm Reich in je woorden: 'Het grootste probleem en de grootste ziekmaker is de sociale struktuur waarbinnen een mens geacht wordt te leven.'

Of bedoel je: 'The only problem is other people'?

Berichten: 26

Re: 700.000 - 800.000 mensen depressief in Nederland

aan welke dingen denk je dan? Ik ben waarschijnlijk toch niet echt mee akkoord vermoed ik, je kan toch altijd beslissen wat je zelf doet met je leven?

Ik begrijp dat veel mensen zich depressief voelen maar kom meestal tot de conclusie dat velen zich het zelf "aandoen" en zich al te makkelijk in een slachtofferrol verplaatsen. Het leven is hard en kan zwaar zijn, volledig mee akkoord en ook met het feit dat er dagen zijn dat het minder goed gaat maar ik vind het jammer dat men zich dan daarin gaat wentelen, zichzelf gaan beklagen, zich nog dieper in de miserie werken alzo en dit dan terwijl er zoveel fantastische dingen zijn om te doen en beleven.

Bovendien is het zo als er een probleem is, je met goede wil er bijna altijd iets kan aan doen zonder uitvluchten voor jezelf te zoeken en het op de harde maatschappij of iets externs te steken.

Misschien kun je het probleem van groeiende depressiviteit ondervangen door op school een soort van vak te geven dat aan deze inzichten werkt :shock:

Re: 700.000 - 800.000 mensen depressief in Nederland

Plus ik denk dat daarbij de mens minder vertrouwt op eigen kracht.

Hulpverlening is in de loop daar jaren laagdrempeliger geworden.

Medicatie wordt snel gepakt.

Overal is wel weer een naam voor bedacht. Af en toe lijkt het wel of je alleen maar gelukkig hoort te zijn.

Te hoge verwachtingen.

Berichten: 136

Re: 700.000 - 800.000 mensen depressief in Nederland

Zirkon schreef:aan welke dingen denk je dan? Ik ben waarschijnlijk toch niet echt mee akkoord vermoed ik, je kan toch altijd beslissen wat je zelf doet met je leven?  

Ik begrijp dat veel mensen zich depressief voelen maar kom meestal tot de conclusie dat velen zich het zelf "aandoen" en zich al te makkelijk in een slachtofferrol verplaatsen. Het leven is hard en kan zwaar zijn, volledig mee akkoord en ook met het feit dat er dagen zijn dat het minder goed gaat maar ik vind het jammer dat men zich dan daarin gaat wentelen, zichzelf gaan beklagen, zich nog dieper in de miserie werken alzo en dit dan terwijl er zoveel fantastische dingen zijn om te doen en beleven.  

Bovendien is het zo als er een probleem is, je met goede wil er bijna altijd iets kan aan doen zonder uitvluchten voor jezelf te zoeken en het op de harde maatschappij of iets externs te steken.

Misschien kun je het probleem van groeiende depressiviteit ondervangen door op school een soort van vak te geven dat aan deze inzichten werkt :shock:
De uitspraak in de header komt van een klinisch psychologe en is het resultaat van diagnostisch onderzoek. 700.000 - 800.000 mensen in Nederland hebben een klinische depressie, dus niet een dagje een dipje ofzo. Nee, volgens de DSM-IV zijn deze mensen depressief verklaard.

Berichten: 547

Re: 700.000 - 800.000 mensen depressief in Nederland

In hoeverre is DSM IV betrouwbaar, Kees?

Is daar eigenlijk iets over bekend?

Berichten: 136

Re: 700.000 - 800.000 mensen depressief in Nederland

Louise schreef:In hoeverre is DSM IV betrouwbaar, Kees?

Is daar eigenlijk iets over bekend?
Er zijn ook wel andere klassificatie systemen om mee te diagnostiseren, maar, voor zover ik weet, is de DSM IV de meest gebruikelijke in psychotherapieland.

Ik vind de uitspraken van de DSM IV redelijk betrouwbaar voorzover het de wat oudere stoornissen betreft, zoals depressies. Voor de wat nieuwere stoornissen heb ik zo wel mijn twijfels, ja.

Je mag er wel vanuit gaan dat de DSM IV voldoende onder de aandacht van allerlei testpsychologen is. Zij bemoeien zich behoorlijk met de betrouwbaarheid, dat geloof ik wel.

Als ik op grond van een klassificatie uit de DSM IV depressief verklaard zou worden, zou ik dat geloven en de uitspraak vertrouwen. Ik zou ook niet schromen om me dan te laten behandelen.

Berichten: 547

Re: 700.000 - 800.000 mensen depressief in Nederland

Ik twijfel ook over de betrouwbaarheid, en met name ook wat jij zegt.

In ieder geval..verder vraag ik me af hoe betrouwbaar die cijfers zijn.

Er lopen genoeg mensen rond waarbij geen officiele diagnose is gesteld en/of die toch aan een depressie lijden maar niet voldoen aan het klinisch beeld.

Los daarvan, als ik ervan uit ga, dat de uitspraak klopt: het bericht onder gast was van mij.

Ik denk daarbij dat het veel te maken heeft dat de mens zich sneller kwetsbaar voelt. Te hoge verwachtingen. Meer stress enz.

Berichten: 136

Re: 700.000 - 800.000 mensen depressief in Nederland

Net even uitgerekend dat het om ongeveer 5% van de bevolking gaat. Dat is toch best wel een behoorlijke grote groep, ook procentueel. Als het hier zou gaan om een gewone ziekte, zou de geneeskunde groot alarm slaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: 700.000 - 800.000 mensen depressief in Nederland

Gray schreef:Volgens mij omdat de mens dingen `hoort` te doen of `moet` doen, die tegen zijn `natuur` zijn.
Ik hoor Wilhelm Reich in je woorden: 'Het grootste probleem en de grootste ziekmaker is de sociale struktuur waarbinnen een mens geacht wordt te leven.'

Of bedoel je: 'The only problem is other people'?


Het eerste eigelijk,

de mens leeft in een `inteligente beschaving` maar horen we daar wel in?

Berichten: 136

Re: 700.000 - 800.000 mensen depressief in Nederland

Louise schreef:Ik twijfel ook over de betrouwbaarheid, en met name ook wat jij zegt.

In ieder geval..verder vraag ik me af hoe betrouwbaar die cijfers zijn.

Er lopen genoeg mensen rond waarbij geen officiele diagnose is gesteld en/of die toch aan een depressie lijden maar niet voldoen aan het klinisch beeld.

Los daarvan, als ik ervan uit ga, dat de uitspraak klopt: het bericht onder gast was van mij.

Ik denk daarbij dat het veel te maken heeft dat de mens zich sneller kwetsbaar voelt. Te hoge verwachtingen. Meer stress enz.
Laten we er dan van uitgaan dat de cijfers min of meer betrouwbaar zijn. Het is zo'n vreselijk grote groep!

Berichten: 136

Re: 700.000 - 800.000 mensen depressief in Nederland

kees56 schreef:
Gray schreef:Volgens mij omdat de mens dingen `hoort` te doen of `moet` doen, die tegen zijn `natuur` zijn.
Ik hoor Wilhelm Reich in je woorden: 'Het grootste probleem en de grootste ziekmaker is de sociale struktuur waarbinnen een mens geacht wordt te leven.'

Of bedoel je: 'The only problem is other people'?


Het eerste eigelijk,

de mens leeft in een `inteligente beschaving` maar horen we daar wel in?
Ja, dat is een grote vraag hè? Fantaseer eens hoe het zou kunnen zijn. Ik ben benieuwd naar je beeld.

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: 700.000 - 800.000 mensen depressief in Nederland

Ik denk dat de stammen in de regenwouden enz, `depressie` niet kennen, dus denk ik iets in die richting.

Terug naar het `meer dier` zijn van de mens, terug naar zijn roots.

Berichten: 547

Re: 700.000 - 800.000 mensen depressief in Nederland

Ik vind het absoluut ook een grote groep.

Ik denk enerzijds ook dat het te maken heeft met alle ontwikkelingen die we hier hebben doorgemaakt. En dat we er eigenlijk nog niet klaar voor zijn.

In hoeverre zijn we biologisch gezien mee-ontwikkeld?

Invloed van alle ontwikkelingen, hoeft niet alleen maar positief te zijn, lijkt me.

Overal willen we pilletjes voor om ons gelukkig te voelen!

We moeten gelukkig zijn, presteren etc etc lijkt het wel.

Relatie met depressie en "het Westen"?

Gesloten