Oefeningen op concentraties van oplossingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 226

Oefeningen op concentraties van oplossingen

Men heeft 5mv% Hibitane -oplossing.

Men heeft 1 liter nodig van 0.05mv%

Hoeveel van deze oplossing moet met water vermengd worden om deze 0.05mv%oplossing te verkrijgen?

0.05g 0.5g

100ml 1000ml

0.5g op 1l water???

Klopt dit of niet?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Oefeningen op concentraties van oplossingen

Nee, dat klopt niet.

Of in jouw boek mv% nu massa per volume procent betekent of triviaal millivolume % weet ik niet, maar ik zie wel dat de oplossing 100 keer verdund moet worden.

Eenvoudig: Je neemt dan 1 deel op 99 delen water om 100 delen oplossing te verkrijgen.

Nauwkeuriger: Je pipetteert 10 ml in een maatkolf van een liter en vult aan.

Berichten: 226

Re: Oefeningen op concentraties van oplossingen

Maar is hier een of andere regel voor het oplossen van dergelijke oefeningen. Ook hier mis ik inf.

Ik had het op een foute manier opgelost. Dus het is helemaal niet zo dat als je de volume vermeerdert dat je dan ook de massa moet vermeerderen.

Ik weet het nog niet zo goed hoe ik deze oef. moet oplossen. ;)

Berichten: 226

Re: Oefeningen op concentraties van oplossingen

Ik heb het begrepen. Je hebt 10 ml Hibitane oplossing en dat moet je mengen met 990ml water en zo kom je dan aan die 1l van 0.05mv%

Maar waarom spreken ze dan niet van vv% die mv% is toch hoeveel gr opgeloste stof er is per 100ml. Gewicht heeft toch vnl te maken met vaste stoffen ?

Als je nu de hoeveelheid vaste stof in een vloeistof moest berekenen was mijn beredenering dan wel goed geweest?

dan had je een 0.5 g die je dan moest aanvullen tot 1l .

Berichten: 226

Re: Oefeningen op concentraties van oplossingen

En nog even iets die 0.05mv% betekent 0.05g opgeloste stof per 100ml

En uiteindelijk spreekt men van ml . maar dat mag je toch zomaar niet omzetten? van gram naar ml ?????

Reageer