Reactievergelijkingen (vorming gassen)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 94

Reactievergelijkingen (vorming gassen)

Hey!

Ik heb voor een oefening de reactievergelijking nodig waarbij H2 gas gevormd wordt uitgaande van Fe. Ik heb op het internet gezocht, maar vind alleen dat het een reductiereactie moet zijn. Kan iemand me verder helpen?

alvast bedankt!

kl

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Reactievergelijkingen (vorming gassen)

Uitgaande van zuiver ijzer of bedoel je een zout met ijzer?
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Berichten: 94

Re: Reactievergelijkingen (vorming gassen)

Dat weet ik niet goed. In de opgave staat: "hoeveel gram ijzer zijn nodig om 100l H2 gas te produceren onder STP voorwaarden?"

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Reactievergelijkingen (vorming gassen)

Ik zou denken dat wanneer je ijzer in water legt er waterstofgas gevormd zal worden volgens de vergelijking

Fe + H2O --> FeO + H2

Of met ijzer +III: 4Fe + 6H2O --> 2Fe2O3 + 6H2
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Reactievergelijkingen (vorming gassen)

Mako schreef:Ik zou denken dat wanneer je ijzer in water legt er waterstofgas gevormd zal worden volgens de vergelijking

Fe + H2O --> FeO + H2
De reactievergelijking klopt wel, maar het is niet zo dat wanneer je een ijzeren staaf in een bakje met water legt er plots H2 zal ontstaat. Enkel onder bepaalde omstandigheden, namelijk wanneer je stoom over gloeiend metaal leidt zal er waterstofgas ontstaan.
Of met ijzer +III: 4Fe + 6H2O --> 2Fe2O3 + 6H2
Wat dus ook gelijk is aan 2Fe + 3H2O Afbeelding Fe2O3 + 3H2O
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 94

Re: Reactievergelijkingen (vorming gassen)

ok bedankt!

Berichten: 94

Re: Reactievergelijkingen (vorming gassen)

Toch niet ok, want ik kom niet de juiste oplossing uit. De oplossing is 186,7 g. Ik zet eerst 100 l om naar mol => 4,46 mol H2. Dan probeer ik met de 2 verschillende reactievergelijkingen stoichiometrisch et aantal gram fe te bepalen, maar dit komt niet uit?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Reactievergelijkingen (vorming gassen)

Twee tips:

Probeer eens roest Fe3O4 te laten ontstaan.

Let op de temperatuur bij het moleculair volume

Reageer