Toepassen stelling van kinetische resultante

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Toepassen stelling van kinetische resultante

Men heeft een homogene cirkelvormige schijf met straal R en massa m. In een punt A van de schijfrand, is een veer vastgemaakt. De schijf rolt zonder glijden.

Om de bewegingsvergelijkingen op te stellen, passen we de stelling van de kinetische resultante toe, waarvan we de twee componenten beschouwen:
\(-m1 R \ddot{\theta}= T+F_{v,x}\)
en
\(0=-mg+N+F_{v,y}\)
waarbij G het middelpunt van de schijf is en als coördinaten
\((x_0 - R \theta, R)\)
met
\(x_0\)
is de positie voor
\(\theta =0\)
.

T en N zijn de reactiekrachten op het vlak waarop de cirkel rolt.

Nu vraag ik me af: kan je zomaar in het rechterlid de som maken van al die krachten? Die grijpen toch allemaal niet aan in het massamiddelpunt G.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Toepassen stelling van kinetische resultante

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Toepassen stelling van kinetische resultante

de kinetische resultante ...kan je zomaar in het rechterlid de som maken van al die krachten?
Is de kinetische resultante hetzelfde als de resulterende kracht?

Zo ja: alle krachten die in één richting op een voorwerp werken, kunnen probleemloos algebraïsch opgeteld worden.

Als ze niet alle op één lijn liggen, is er naar alle waarschijnlijkheid ook een moment, dat neiging tot draaien geeft.

Ik zie bij u geen opgetelde momenten.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Toepassen stelling van kinetische resultante

Een schijf die rolt kan toch geen moment opvangen?

De stelling zegt:
\(m \frac{\vec{ dv_G}}{dt}=\sum \vec {F_u}\)
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Toepassen stelling van kinetische resultante

Een koppel of de som van de momenten veroorzaakt een versnelde rotatie.:

resulterend moment = traagheidsmoment x hoekversnelling.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Toepassen stelling van kinetische resultante

Ja, dat klopt, maar daar hou je in de stelling van de kinetische resultante nu net geen rekening mee; jouw opmerking hoort bij het toepassen van de stelling van het kinetisch moment.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Toepassen stelling van kinetische resultante

Is de kinetische resultante hetzelfde als de resulterende kracht?
Dit weet ik nog steeds niet.

Reageer