Springen naar inhoud

Min.waarde voor v opdat volledige baan

• Log in om te kunnen reageren

Citroen

Citroen

• >25 berichten
  • 66 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2011 - 14:14

Hallo!

Ik had een vraagje bij volgende opgave van een oefening:
Een kogel met massa m wordt afgevuurd met een snelheid v op een blok met massa M en verlaat het blok met snelheid v/2. De massa M is aan een touw bevestigd dat rond het punt O kan draaien.
Zoek de minimumwaarde voor v zodat de slinger een volledige cirkelbaan zou beschrijven.

Ik vraag me af hoe ik deze laatste zin moet vertalen naar formules/krachten/...
Ik had genoteerd bij deze oefening dat de spankracht T in het grootste punt groter dan 0 moet zijn, maar ik zie niet in wat dat te maken heeft met of het blokje al dan niet een volledige cirkel zou draaien.
He who asks, is a fool for five minutes, but he who does not ask remains a fool forever.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Lucas N

Lucas N

• >100 berichten
  • 222 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2011 - 15:53

Je antwoord zal ook afhangen van de lengte van het touw, l

stap 1) Vind een uitdrukking voor LaTeX , de snelheid die M in het hoogste punt moet hebben om een cirkelbeweging te maken. Het lukt nog net als de spankracht in het bovenste punt 0 is. Dan is het dus alleen de zwaartekracht die de benodigde middelpuntzoekende kracht levert: LaTeX

stap 2) Vind met behoud van energie een uitdrukking die LaTeX relateert aan LaTeX , de snelheid van M net na zijn doorboring door m.

stap 3) Relateer de LaTeX met de gevraagde v, met behulp van impuls-behoud: LaTeX

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures