Oxytocine & vasopressine

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 123

Oxytocine & vasopressine

Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is de effecten van de hormonen oxytocine en vasopressine, en op welke momenten ze worden aangemaakt.

wat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken is dat beide aangemaakt worden op momenten waarop je liefde of zorg krijgt of geeft. Wat ik echter niet begrijp is of de hormonen bij mannen en vrouwen word aangemaakt, of dat Oxytocine bij vrouwen wordt aangemaakt en Vasopressine bij mannen.

ook vond ik dat beide hormonen bijna gelijk zouden zijn in functies, terwijl ik ergens anders tegen kwam dat oxytocine er voor zorgt dat je de neiging hebt om voor andere te zorgen, en vasopressine agressie en mogelijk ook herinneringen regelt. wat is dan waar?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Oxytocine & vasopressine

ook vond ik dat beide hormonen bijna gelijk zouden zijn in functies, terwijl ik ergens anders tegen kwam dat oxytocine er voor zorgt dat je de neiging hebt om voor andere te zorgen, en vasopressine agressie en mogelijk ook herinneringen regelt. wat is dan waar?


Het zou prettig zijn als je deze bronnen nog even wilt vermelden, helemaal omdat je twijfelt tussen deze twee ( of meerdere) bronnen.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Oxytocine & vasopressine

Heb je al op google gezocht? Er zijn genoeg pagina's die uitleg geven over de functie van die hormonen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 123

Re: Oxytocine & vasopressine

"Omdat oxytocine ook een belangrijke rol speelt bij de hechting van moeder en kind, wordt het ook wel het "knuffelhormoon" genoemd. Oxytocine (en bij mannen vasopressine) wordt door iedereen aangemaakt bij positief onderling contact, zoals bij aankijken, aanraken, knuffelen en vrijen. Ook bij het verrichten van zorgtaken wordt er meer oxytocine aangemaakt."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Oxytocine

Wat ik hieraan niet begrijp is of Oxytocine dan wel of niet bij mannen aangemaakt word. Mijn eerste gedachte is dat Oxytocine bij vrouwen aangemaakt word, en Vasopressine bij mannen. Wat me daaraan echter doet twijfelen is dat bij Oxytocine staat dat het bij positief contact aangemaakt word, en bij Vasopressine de volgende beschrijving staat:

"ADH speelt een rol bij agressie en bij de regulatie van bloeddruk en lichaamstemperatuur. Mogelijk speelt het ook een rol bij de vorming van herinneringen.

ADH wordt door de hypothalamus op een door de biologische klok gereguleerde manier in de hersenen uitgescheiden."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Antidiuretisch_hormoon

Wat wel een ander effect is dan dat van Oxytocine. Ook staat er niet bij wat de effecten van een teveel aan of een te weinig aan het hormoon zijn

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Oxytocine & vasopressine

Wat ik hieraan niet begrijp is of Oxytocine dan wel of niet bij mannen aangemaakt word. Mijn eerste gedachte is dat Oxytocine bij vrouwen aangemaakt word, en Vasopressine bij mannen.
Alle hormonen komen bij mannen én vrouwen voor.
datenshi schreef:"ADH speelt een rol bij agressie en bij de regulatie van bloeddruk en lichaamstemperatuur. Mogelijk speelt het ook een rol bij de vorming van herinneringen.

Wat wel een ander effect is dan dat van Oxytocine. Ook staat er niet bij wat de effecten van een teveel aan of een te weinig aan het hormoon zijn
Misschien dat mannen daarom van ruige seks houden? ;)

Het hele hormoonsysteem is één grote interactie middels positieve en negatieve feedback. Dat deze twee ogenschijnlijk een tegenwerkend effect hebben is misschien juist om homeostase te handhaven, intrinsiek, maar ook qua gedrag.

Denk aan het parasympatisch en sympatisch zenuwstelsel, deze zijn ook altijd beide actief. Het ene moment overheerst de één (parasympatisch = rest & digest) en het andere moment de ander (sympatisch = fight & flight).
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer