visolie en PBDE

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 110

visolie en PBDE

Vis is besmet met oa PCB en DDT. Visoliesupplementen worden (als het goed is) gezuiverd van dit soort stoffen. Nu vraag ik mij af hoe die zuivering in zijn werkt gaat, en wel om het volgende:

PBDE, een dioxineachtige stof in vlamvertragers neemt in een razend tempo toe in oa marine ecosystemen, en later dus in vissen. Voor zover ik weet wordt visolie niet gecontroleerd op het PBDE gehalte. Of heb ik dit mis? Of wordt PBDE zowiezo gevonden wanneer visolie gecontroleerd wordt op PCB, omdat deze stoffen erg op elkaar lijken? En zo ja, wordt de visolie dan ook van PBDE gezuiverd, of is daar een ander proces voor nodig? Ik vraag mij dus af of ik er vanuit kan gaan dat van PCB en DDT gezuiverde visolie ook vrij is van PBDE-stoffen?

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: visolie en PBDE

S* schreef:Vis is besmet met oa PCB en DDT. Visoliesupplementen worden (als het goed is) gezuiverd van dit soort stoffen. Nu vraag ik mij af hoe die zuivering in zijn werkt gaat, en wel om het volgende:

PBDE, een dioxineachtige stof in vlamvertragers neemt in een razend tempo toe in oa marine ecosystemen, en later dus in vissen. Voor zover ik weet wordt visolie niet gecontroleerd op het PBDE gehalte. Of heb ik dit mis? Of wordt PBDE zowiezo gevonden wanneer visolie gecontroleerd wordt op PCB, omdat deze stoffen erg op elkaar lijken? En zo ja, wordt de visolie dan ook van PBDE gezuiverd, of is daar een ander proces voor nodig? Ik vraag mij dus af of ik er vanuit kan gaan dat van PCB en DDT gezuiverde visolie ook vrij is van PBDE-stoffen?


Ik ken maar enkele visolieproducenten maar niet zo goed dat ik een antwoord op je vraag kan geven.

Ik weet wel dat de voedingsmiddelen industrie volledig paranoide is waar het dit soort stoffen betreft. Ik heb gezien dat grote concerns 15 jaar geleden al de komplete receptuur van enkele producten hebben aangepast omdat er sporen van stoffen gelijkend op genoemde in de producten zaten.

Dit soort grappen kost heel erg veel geld, komplete fabrieken worden volledig aangepast. Dit zijn maatregelen die deze bedrijven uit zichzelf nemen zonder overheidsdwang. De hoeveelheden van de aangetroffen stoffen waren maar een fractie van het wettelijk toegestane.

Berichten: 110

Re: visolie en PBDE

Bedankt voor je antwoord!

Ik ben er inmiddels achter dat visolie gezuiverd wordt met actieve kool, dmv adsorptie. O.a. worden dioxine-achtige stoffen geadsorbeerd door actieve kool. Nu rest mij nog de vraag of PBDE een dioxine-achtige stof is. PBDE produceert (als ik het goed begrepen heb) dioxine-achtige stoffen, maar ik weet dus niet of PBDE zelf ook hecht aan actieve kool. Weet iemand hier het antwoord op?

Reageer