Springen naar inhoud

Negatieve katalysator

• Log in om te kunnen reageren

katje

katje

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 augustus 2011 - 09:05

Ik weet dat een negatieve katalysator de reatiesnelheid vertraagt. Maar hoe zit het dan met de activeringsenergie bij een negatieve katalysator?

Wat verandert een negatieve katalysator aan het energiediagram van een reactie? Hoe duid je dat juist aan?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mako

Mako

• >1k berichten
  • 1146 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 augustus 2011 - 09:14

Een katalysator doet de reactie via een andere weg verlopen.
De algemene grafiek voor een exotherme reactie ziet er zo uit:
Geplaatste afbeelding

Wanneer je een positieve katalysator toevoegt zal de activeringsenergie dalen waardoor de reactie sneller doorgaat (dit wel in beide richtingen).
Bij toevoegen van een negatieve katalysator spreekt men vaak van inhibitoren, hierbij wordt de reactie tegengewerkt. Zie link hieronder
Overigens, met wat googlewerk vind je al snel antwoorden op je vraag: link

Let wel: een katalysator verandert niks aan de ligging van het chemisch evenwicht!

Veranderd door Mako, 22 augustus 2011 - 09:18

A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.
I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

katje

katje

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 augustus 2011 - 09:30

maar hoe duid ik zo'n negatieve katalysator op een energiediagram aan?

Mako

Mako

• >1k berichten
  • 1146 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 augustus 2011 - 09:40

Ik vermoed dat dit nogal moeilijk weer te geven is in een energiediagram aangezien er verschillende soorten inhibitoren bestaan. De inhibitor doet de reactie eveneens via een andere weg verlopen. Maar de mogelijkheden daartoe zijn uiteenlopend. Een algemene uitleg over inhibitie vind je hier.

Over je vraag hoe je dit op de grafiek moet weergeven kan ik je jammer genoeg geen ťťnduidend antwoord geven.
Misschien weet iemand hier meer over?
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.
I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 augustus 2011 - 17:56

Zoals te lezen valt in de eerste link die Mako reeds gaf (bericht 2) blokkeert een inhibitor een actieve site. De activatie energie wordt niet verhoogd maar de snelheid van de reactie zal sterk teruggedrongen worden. Hoe dit precies gebeurt is afhankelijk van het type inhibitor.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

katje

katje

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 augustus 2011 - 19:15

Bij een negatieve katalysator kan het zijn dat de reactiesnelheid gelijk blijft maar dat de reactie bij een lagere snelheid verloopt. Hoe kan dit?Zou iemand mij a.u.b. eens een vb. kunnen geven?

HenkdeVries

HenkdeVries

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 augustus 2011 - 22:00

Voor de duidelijkheid: in het algemeen zorgt een katalysator voor een verlaging van de activeringsenergie en dus voor een verhoging van de reactiesnelheid. Een inhibitor blokkeert de actieve plaatsen van de katalysator waardoor deze zijn werking verliest. Er is dan geen verschil meer met een situatie waarin er geen katalysator is. Dat betekent dat een inhibitor er hooguit voor kan zorgen dat de reactie net zo traag verloopt als zonder katalysator, maar niet trager. Een inhibitor is dus iets anders dan een negatieve katalysator, want een inhibitor vertraagt de gekatalyseerde reactie en een negatieve katalysator vertraagt de ongekatalyseerde reactie. Nu is het de vraag of dergelijke negatieve katalysatoren bestaan. Ik ken in ieder geval geen voorbeeld.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 augustus 2011 - 22:21

Nu is het de vraag of dergelijke negatieve katalysatoren bestaan. Ik ken in ieder geval geen voorbeeld.

Negatieve katalyse bij radicaalreacties is een voorbeeld hiervan, al wordt dit ook vaak inhibitie genoemd.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Wdeb

Wdeb

• >1k berichten
  • 1067 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 augustus 2011 - 20:39

Volgens mij ligt het antwoord hierbij vooral aan het niveau van de vragensteller. Aangezien verlaging van de activeringsenergie als enige verklaring van de werking van een katalysator wordt gegeven, zal in dit geval wel gedoeld worden op het ogenschijnlijk tegenovergestelde effect, dus verhoging. Dus is het energiediagram dan makkelijk aan te passen.

Wil niet zeggen dat dit niet een te simpele aanpak van de werkelijkheid is. Maar ja, dat is het probleem met sommige vragenstellers. Jammer genoeg is het bij leren vaak zo dat er misconcepties worden aangeleerd om andere onderdelen begrijpelijk te houden. Ik vermoed nu iets dergelijks.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures