Springen naar inhoud

Straalmotor stuwkracht?


  • Log in om te kunnen reageren

#1

MichielWolthaus

    MichielWolthaus


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 augustus 2011 - 19:08

Hallo.

Ik ben Michiel 17 jaar jong en heb voor het eindproject van school een valveless pulsejet gebouwd.
We hebben deze laten lopen op propaan, dit ging uitstekend.

Maar nu komt het theoretische onderzoek, en ik kom ergens niet achter.

Ik wil onderzoeken wat de stuwkracht is van de straalmotor met andere brandstoffen.

Nu weet ik dat de begrenzing van de straalmotor de hoeveelheid lucht was, dit is dus een vaste eenheid.

Maar is de stuwkracht die de straalmotor levert recht evenredig aan de hoeveelheid 'uitlaat'gas die er uitkomt. (er vanuit gaan dat de snelheid waarmee het gas uit de straalmotor komt gelijk blijft)

Nog ff een fotootje om een idee te krijgen van de straalmotor ;)
Geplaatste afbeelding

Alvast bedankt!

Veranderd door MichielWolthaus, 22 augustus 2011 - 19:08


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 22 augustus 2011 - 19:17

Maar is de stuwkracht die de straalmotor levert recht evenredig aan de hoeveelheid 'uitlaat'gas die er uitkomt. (er vanuit gaan dat de snelheid waarmee het gas uit de straalmotor komt gelijk blijft)

Niet exact, maar wel bijna.
Hydrogen economy is a Hype.

#3

MichielWolthaus

    MichielWolthaus


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 augustus 2011 - 19:20

Niet exact, maar wel bijna.


Wat is er niet exact?

Er moet natuurlijk ook rekening gehouden worden met de soort gas, aangezien H2O en CO2 een andere dichtheid hebben.

Ik zou graag willen weten wat er niet exact is zodat ik dit mee kan nemen in mijn verslag.
Mijn partner en ik willen gaan voor een 8, dat staat namelijk mooi op de eindlijst, en we willen het graag goed doen aangezien we een project waar al meer dan 40 uur p.p. aan bouwwerk niet willen afraffelen door een verslag waar dingen niet helemaal aan kloppen ;)

Maar in ieder geval al bedankt!

#4

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 22 augustus 2011 - 19:44

Wat is er niet exact?

De overdruk p in het uiteinde van de uitlaatpijp (met oppervlak A) speelt ook een rol in de vorm van p.A

Veranderd door Fred F., 22 augustus 2011 - 19:46

Hydrogen economy is a Hype.

#5

MichielWolthaus

    MichielWolthaus


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 augustus 2011 - 19:50

De overdruk p in het uiteinde van de uitlaatpijp (met oppervlak A) speelt ook een rol in de vorm van p.A


Maar is het niet zo dat als de hoeveelheid gas in de uitlaatpijp 2 keer zo groot word de druk ook 2 keer zo groot wordt?

Druk is toch rechtevenredig aan de hoeveelheid?
Of zie ik nu iets over het hoofd?

#6

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 22 augustus 2011 - 19:53

Nee, de overdruk stijgt kwadratisch met het gasdebiet.
Hydrogen economy is a Hype.

#7

MichielWolthaus

    MichielWolthaus


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 augustus 2011 - 20:01

Nee, de overdruk stijgt kwadratisch met het gasdebiet.


Ik dank u!
Hiermee kan ik iets!

#8

MichielWolthaus

    MichielWolthaus


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 september 2011 - 12:48

Ik ben al verder gekomen met het theoretische onderzoek alleen ik loop weer vast.

Ik gebruik de formule pV=nRT, maar helaas weten we de tempratuur van de straalmotor niet.
Nu hopen we dat de tempratuur van zo'n straalmotor redelijk constant is, aangezien we T dan namelijk ook als een constante kunnen nemen.
De straalmotor word bij eigenlijk elke brandstof roodgloeiend, maar bij sommige brandstoffen wordt die zelf bijna wit.(literatuur onderzoek)
Zit er veel verschil tussen de temperatuur van roodgloeind staal en 'witgloeiend' staal?


Nu zegt mijn docent dat er 'spectra' zijn met de kleur van het staal met daarnaast de temperatuur.
Helaas weet hij niet waar hij zoiets moet opzoeken, en ik ook niet (we hebben op school alleen een zo'n 'spectra' van wolfraam)

We hebben voor de straalmotor gewoon plaatstaal gebruikt (ik dacht dat dat staal 37 was)

Alvast bedankt voor de moeite!

Veranderd door MichielWolthaus, 05 september 2011 - 12:51


#9

Drieske

    Drieske


  • >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 september 2011 - 09:03

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

#10

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 07 september 2011 - 10:20

Gewoon even googlen met steel color versus temperature
geeft bijvoorbeeld: http://www.smex.net....teelColours.htm
Hydrogen economy is a Hype.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures