Straalmotor stuwkracht?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Straalmotor stuwkracht?

Hallo.

Ik ben Michiel 17 jaar jong en heb voor het eindproject van school een valveless pulsejet gebouwd.

We hebben deze laten lopen op propaan, dit ging uitstekend.

Maar nu komt het theoretische onderzoek, en ik kom ergens niet achter.

Ik wil onderzoeken wat de stuwkracht is van de straalmotor met andere brandstoffen.

Nu weet ik dat de begrenzing van de straalmotor de hoeveelheid lucht was, dit is dus een vaste eenheid.

Maar is de stuwkracht die de straalmotor levert recht evenredig aan de hoeveelheid 'uitlaat'gas die er uitkomt. (er vanuit gaan dat de snelheid waarmee het gas uit de straalmotor komt gelijk blijft)

Nog ff een fotootje om een idee te krijgen van de straalmotor ;)

Afbeelding

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Straalmotor stuwkracht?

Maar is de stuwkracht die de straalmotor levert recht evenredig aan de hoeveelheid 'uitlaat'gas die er uitkomt. (er vanuit gaan dat de snelheid waarmee het gas uit de straalmotor komt gelijk blijft)
Niet exact, maar wel bijna.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 5

Re: Straalmotor stuwkracht?

Niet exact, maar wel bijna.
Wat is er niet exact?

Er moet natuurlijk ook rekening gehouden worden met de soort gas, aangezien H2O en CO2 een andere dichtheid hebben.

Ik zou graag willen weten wat er niet exact is zodat ik dit mee kan nemen in mijn verslag.

Mijn partner en ik willen gaan voor een 8, dat staat namelijk mooi op de eindlijst, en we willen het graag goed doen aangezien we een project waar al meer dan 40 uur p.p. aan bouwwerk niet willen afraffelen door een verslag waar dingen niet helemaal aan kloppen ;)

Maar in ieder geval al bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Straalmotor stuwkracht?

Wat is er niet exact?
De overdruk p in het uiteinde van de uitlaatpijp (met oppervlak A) speelt ook een rol in de vorm van p.A
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 5

Re: Straalmotor stuwkracht?

De overdruk p in het uiteinde van de uitlaatpijp (met oppervlak A) speelt ook een rol in de vorm van p.A
Maar is het niet zo dat als de hoeveelheid gas in de uitlaatpijp 2 keer zo groot word de druk ook 2 keer zo groot wordt?

Druk is toch rechtevenredig aan de hoeveelheid?

Of zie ik nu iets over het hoofd?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Straalmotor stuwkracht?

Nee, de overdruk stijgt kwadratisch met het gasdebiet.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 5

Re: Straalmotor stuwkracht?

Nee, de overdruk stijgt kwadratisch met het gasdebiet.


Ik dank u!

Hiermee kan ik iets!

Berichten: 5

Re: Straalmotor stuwkracht?

Ik ben al verder gekomen met het theoretische onderzoek alleen ik loop weer vast.

Ik gebruik de formule pV=nRT, maar helaas weten we de tempratuur van de straalmotor niet.

Nu hopen we dat de tempratuur van zo'n straalmotor redelijk constant is, aangezien we T dan namelijk ook als een constante kunnen nemen.

De straalmotor word bij eigenlijk elke brandstof roodgloeiend, maar bij sommige brandstoffen wordt die zelf bijna wit.(literatuur onderzoek)

Zit er veel verschil tussen de temperatuur van roodgloeind staal en 'witgloeiend' staal?

Nu zegt mijn docent dat er 'spectra' zijn met de kleur van het staal met daarnaast de temperatuur.

Helaas weet hij niet waar hij zoiets moet opzoeken, en ik ook niet (we hebben op school alleen een zo'n 'spectra' van wolfraam)

We hebben voor de straalmotor gewoon plaatstaal gebruikt (ik dacht dat dat staal 37 was)

Alvast bedankt voor de moeite!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Straalmotor stuwkracht?

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Straalmotor stuwkracht?

Hydrogen economy is a Hype.

Reageer