Endotherm of exotherm

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 226

Endotherm of exotherm

endotherm of exotherm . Het is mijn niet altijd even duidelijk.

2Mg+O2-kJ----->2MgO (bij samenvoegen van Mg en O komt er energie vrij dus exotherm)

2Mg+O2---->2MgO+kJ ((bij het reactieproduct MgO komt er een overschot aan energie dus exotherm)

2Mg+O2+kJ----->2MgO (Er moet energie toegevoerd worden opdat de reactie plaatsvindt dus endotherm)

2Mg+O2------>2MgO-kJ (endotherm het raakt energie kwijt bij de vorming van MgO))

2HgO+kJ----->2Hg+O2 (Je moet energie toevoegen om HgO te ontbinden dus endotherm)

2HgO------>2Hg+O2-Kj (endotherm het raakt energie kwijt bij de vorming van Hg en O2

2HgO-kJ-------> 2Hg+O2 (er komt energie vrij bij de ontbinding van HgO dus exotherm)

2HgO-------->2Hg+O2+kJ (er komt energie vrij bij de vorming van Hg en O2 dus exotherm)

Klopt dit? En de uitleg ervan?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Endotherm of exotherm

katje schreef:endotherm of exotherm . Het is mijn niet altijd even duidelijk.

2Mg+O2-kJ----->2MgO (bij samenvoegen van Mg en O komt er energie vrij dus exotherm)

2Mg+O2---->2MgO+kJ ((bij het reactieproduct MgO komt er een overschot aan energie dus exotherm)

2Mg+O2+kJ----->2MgO (Er moet energie toegevoerd worden opdat de reactie plaatsvindt dus endotherm)

2Mg+O2------>2MgO-kJ (endotherm het raakt energie kwijt bij de vorming van MgO))
Hier staat 4 keer dezelfde reactievergelijking voor de verbranding van magnesium.

Bij een verbranding komt energie vrij, dus een exotherme reactie. De stoffen verliezen ernergie, hun energie-inhoud daalt. De omgeving neemt deze energie, de energie-inhoud van de omgeving wordt groter.

Je krijgt uit de eerste, de tweede vergelijking door er links en rechts + n kJ bij op te tellen. (n is het aantal)

Bekijk het nu nog eens opnieuw.

Berichten: 226

Re: Endotherm of exotherm

Ik heb ze nog eens bekeken en zoals ik je uitleg begrijp , denk ik dat ze goed zijn.

Berichten: 226

Re: Endotherm of exotherm

2HgO+kJ----->2Hg+O2 (Je moet energie toevoegen om HgO te ontbinden dus endotherm)

2HgO------>2Hg+O2-Kj (endotherm het raakt energie kwijt bij de vorming van Hg en O2

2HgO-kJ-------> 2Hg+O2 (er komt energie vrij bij de ontbinding van HgO dus exotherm)

2HgO-------->2Hg+O2+kJ (er komt energie vrij bij de vorming van Hg en O2 dus exotherm)

2de reactie is denk ik exotherm er komt energie vrij.Laatste reactie is endotherm want er moet energie bijgevoegd worden ter vorming van HgO.

Bij de reacties waarbij Mg gebonden wordt is de tweede reactie endotherm en de laatst exotherm.

Hoop dat het nu wel Ok is

Reageer