Springen naar inhoud

Kraakbeenproductie in oren en neus.

• Log in om te kunnen reageren

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 augustus 2011 - 15:30

Wat mij al een tijdje fascineert is het groter worden van oren en neuzen naarmate mensen ouder worden.
Wat is het doel van deze toename van elastisch kraakbeen ( wat in de oorschelp en neuspunt aanwezig is)?

De theorie die ik zo kan bedenken voor de oorschelp kan zijn dat het geluid dan beter"opgevangen" wordt, en aangezien oudere mensen slechter gaan horen zou dit dus een oplossing van het lichaam kunnen zijn. Alleen lijkt me dit maar een heel klein voordeel want om goed te horen gaat het meer op de gehoorgang Ūn het oor...dus waarom blijft het lichaam dan toch kraakbeen produceren in de oorschelp?

Voor de neus geldt hetzelfde, zouden mensen met een grote neus beter kunnen ruiken? Maar ook hierbij zou ik eerder wijzen op het neusslijmvlies in de neusholte zelf dan de grootte van de neus. Dus waarom zou de kraakbeenproductie in de neus niet stoppen naarmate een mens ouder wordt?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mako

Mako

• >1k berichten
  • 1146 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 oktober 2011 - 20:55

Misschien vind je in volgende link wel je antwoord?
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.
I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2011 - 23:47

De link is leuk om te lezen, maar levert waarschijnlijk niet je antwoord. Ik denk meer dat jet te maken heeft met koeling.

Als je ouder wordt, dan zijn er problemen met bloedtoevoer/afvoer en vooral met warmte is dat een probleem met hersenactiviteit. De natuur lost?? dat op door het opp te vergroten. Zo denk ik dat.

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 oktober 2011 - 01:02

Misschien vind je in volgende  

Als je ouder wordt, dan zijn er problemen met bloedtoevoer/afvoer en vooral met warmte is dat een probleem met hersenactiviteit. De natuur lost?? dat op door het opp te vergroten.

Je gaat er vanuit dat alle oudere mensen problemen met bloedvaten hebben, wat natuurlijk niet het geval is. Alles in het lichaam zal op den duur gaan aftakelen maar uit jouw bewering zouden we kunnen concluderen dat bijvoorbeeld een cardioloog aan de verandering van neus- en ooroppervlakken van een specifieke patiŽnt kan bepalen of deze hart- en/of vaatproblemen heeft...interessante theorie, maar alle ouderen mensen krijgen grotere oren en neuzen dus er moet een gemeenschappelijke factor zijn. Niet alle oudere mensen hebben vaatproblemen dus dan is de zwaartekracht, zoals de bron van Mako aangeeft, natuurlijk een belangrijk punt maar zoals ik al zei; ik zou daar nog wel wat meer over willen lezen! ;)

Edit: Dan zou je overigens ook kunnen zeggen dat (jonge) mensen met grote neuzen en/of oren vaatproblemen hebben aangezien ook zij de warmte niet kunnen afvoeren...
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Mako

Mako

• >1k berichten
  • 1146 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 oktober 2011 - 17:54

Buiten het feit dat de link leuk om lezen is begin ik er steeds minder geloof aan te hechten.
Waar alle andere bronnen zeggen dat kraakbeen je hele leven blijft doorgroeien zou het in deze situatie juist afnemen...

Kraakbeen differentieert zich uit mesenchym en spreekt men bij een verdere differentiatie van chondrocyten. De verdere groei van kraakbeen verloopt dan via 2 parallele processen; enerzijds het appositionele groei en anderzijds de interstitiŽle groei. Waarbij bij die laatste de dochtercellen steeds verder van elkaar gaan liggen door de vorming van extracellulair materiaal.

Omdat nergens uitdrukkelijk te lezen valt dat voor het blijven doorgroeien van oren en neus al een wetenschappelijke verklaring is, twijfel ik er ook sterk aan dat enkel deze factoren de blijvende groei kan verklaren. Dit zou immers ook betekenen dat kraakbeen gelegen in het lichaam eveneens verder groeit.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 oktober 2011 - 18:05

Dit zou immers ook betekenen dat kraakbeen gelegen in het lichaam eveneens verder groeit.

Dat zal zowieso wel meevallen aangezien een deel van het kraakbeen naarmate de jaren vorderen gewoon verbeend--> enchondrale verbening, ribkraakbeen etc.

Daarnaast zitten er in de oren en neus elastisch kraakbeen terwijl in andere delen van het lichaam hyalien en fibreus kraakbeen aanwezig zijn. Deze hebben een heel andere structuur, dus om die zomaar te vergelijken met het elastische kraakbeen lijkt me zowieso al niet een briljante methode. Wellicht is het juist wel het geval dat elastisch kraakbeen door blijft groeien ( voorlopig nog door onbekende reden), maar ik zou juist naar de verschillen kijken tussen wat de chondrocyten nu werkelijk voor functie hebben op bepaalde plekken in het lichaam en waarom de ene dan mogelijk zou doorgroeien en de andere niet. En dus niet alle kraakbeenonderdelen in het lichaam aan elkaar gelijk stellen om zo een conclusie te kunnen trekken dat al het kraakbeen juist wel of niet doorgroeit.

Geld je stukje uitleg over appositionele groei en interstitiŽle groei over alle drie de soorten kraakbeen, of zit hier nog verschil tussen?

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2011 - 21:37

Pectus, je zal er ongetwijfeld meer van weten dan ik, maar ik had het niet over vaatproblemen. Over warmte enz. wel.
Bij dieren in een heet gebied, zoals een woestijn, zie je ook grote oren enz en juist niet in een koud gebied, zoals de polen. Verder zal dat dan wel off-topic zijn. Heb er verder geen mening over.

Mako

Mako

• >1k berichten
  • 1146 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 oktober 2011 - 22:11

Dat er nog verschillen onderling zijn in de kraakbeen soort is me gekend, maar denk dat dit bij de groei weinig verschil (lees: geen?) maakt.
En inderdaad, zowel bij elastisch- als bij fibrocartilago kraakbeen treedt er geen verkalking op bij de veroudering.

Geld je stukje uitleg over appositionele groei en interstitiŽle groei over alle drie de soorten kraakbeen, of zit hier nog verschil tussen?

Voor zover ik weet geldt dit voor alle soorten kraakbeen... maar ben ook zeker geen kenner in deze materie.

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 oktober 2011 - 22:19

Pectus, je zal er ongetwijfeld meer van weten dan ik, maar ik had het niet over vaatproblemen. Over warmte enz. wel.

Hierbij jouw quote Thionyl:

Als je ouder wordt, dan zijn er problemen met bloedtoevoer/afvoer en vooral met warmte is dat een probleem met hersenactiviteit.

Problemen met bloedtoevoer/afvoer associeer ik met vaatproblemen.

Maar als jij dit anders bedoelde dan is het inderdaad wel een wat vreemde link met de neuzen en oren van de aardbewoners...aangezien elke ouder wordende mens hiermee te kampen krijgt...of die nu in Noord-Noorwegen of Zuid-Afrika woont. Interessant zou wel zijn of er mogelijke verschillen zitten tussen bevolkingsgroepen in verschillende landen over de wereld gezien. Dat is allemaal leuk en aardig om verder op door te breien mits je al weet waar die grotere oren en neuzen nu precies door worden veroorzaakt, heb zelf google en aantal boeken door gespit maar ben nochtans nog niet op een wetenschappelijk onderbouwde theorie gestuit.

Mako

Mako

• >1k berichten
  • 1146 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 november 2011 - 21:55

Misschien ondertussen al even geleden, maar toch nog even oude koeien uit de sloot halen;

De groei van kraakbeen is verschillend van persoon tot persoon. Dit aangezien de hoeveelheid groeihormoon bij iedereen verschillend is. Indien individu A een grotere hoeveelheid groeihormoon heeft (welke "min of meer" constant blijft gedurende de levenscyclus) dan individu B, dan zal bijgevolg individu A op latere leeftijd grotere oren en neus produceren.
Natuurlijk heeft dit ook zijn effect op andere kraakbeengebieden in ons lichaam.

PS: over de constante hoeveelheid groeihormoon gedurende de levenscyclus valt nog wel wat te discussiŽren daarom wil ik hier doelen naar de hoeveelheid groeihormoon in het lichaam na de volledige groei, dit om discussies te vermijden.

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 november 2011 - 20:12

PS: over de constante hoeveelheid groeihormoon gedurende de levenscyclus valt nog wel wat te discussiŽren daarom wil ik hier doelen naar de hoeveelheid groeihormoon in het lichaam na de volledige groei, dit om discussies te vermijden.

Wat versta jij onder de volledige groei? Helemaal in dit topic met de alsmaar doorgroeiende oren en neuzen (althans we gaan er nu dus vanuit dat het niet enkel aan de zwaartekracht ligt) zou ik zeggen dat men nooit volledig uitgegroeid is aangezien groeihormonen altijd door de adenohypofyse zullen worden afgegeven. Al denk ik dat jij wellicht de maximale lengte van een persoon bedoelt...dus vlak na de puberteit?

De groei van kraakbeen is verschillend van persoon tot persoon. Dit aangezien de hoeveelheid groeihormoon bij iedereen verschillend is. Indien individu A een grotere hoeveelheid groeihormoon heeft (welke "min of meer" constant blijft gedurende de levenscyclus) dan individu B, dan zal bijgevolg individu A op latere leeftijd grotere oren en neus produceren.

Maar wat heeft een mens er aan om grotere oren en neuzen te krijgen (zie vraag openingspost)...? Naast de groei van kraakbeen in oren en neus hebben groeihormonen (GH) nog vele andere belangrijke doelen, zou het dan puur toeval zijn dat deze hormonen ook bij de oren en neus terecht komen? Waarom zijn de receptoren voor GH dan nog dusdanig in gebruik dat de oren en neus op de GH reageren? Ik geloof niet in stom toeval, je lippen of ogen worden toch ook niet groter (na de puberteit om het in Mako's verband te houden) dus er zal een reden zijn dat de oren en neus wel gevoelig zijn voor de GH.

En op theoretische basis:
Wat zouden de nadelen voor een ouder persoon kunnen zijn als men vanaf zijn 30e voorkomt dat er door de adenohypofyse aangemaakte GH nog langer bij de oren en neus terecht komen? Misschien verhelderd dat de zaak in een enkele klap.

Indien individu A een grotere hoeveelheid groeihormoon heeft (welke "min of meer" constant blijft gedurende de levenscyclus) dan individu B, dan zal bijgevolg individu A op latere leeftijd grotere oren en neus produceren.

Zou je dan kunnen stellen dat lange mensen, die immers meer groeihormoon aanmaken, dus ook meer kans op grotere oren en neus hebben op latere leeftijd?

Mako

Mako

• >1k berichten
  • 1146 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 november 2011 - 20:32

Wat versta jij onder de volledige groei?
...
Al denk ik dat jij wellicht de maximale lengte van een persoon bedoelt...dus vlak na de puberteit?

Inderdaad

Maar wat heeft een mens er aan om grotere oren en neuzen te krijgen (zie vraag openingspost)...? Naast het groter worden van kraakbeen hebben groeihormonen (GH) nog vele andere belangrijke doelen, zou het dan puur toeval zijn dat deze hormonen ook bij de oren en neus terecht komen? Waarom zijn de receptoren voor GH dan nog dusdanig in gebruik dat de oren en neus op de GH reageren? Ik geloof niet in stom toeval, je lippen of ogen worden toch ook niet groter (na de puberteit om het in Mako's verband te houden) dus er zal een reden zijn dat de oren en neus wel gevoelig zijn voor de GH.

GH blijft een actief hormoon binnen ons lichaam zelfs na de puberteit. Misschien blijven de kraakbeenreceptoren wel gedurende de volledige levenscyclus actief. Aangezien kraakbeen maar een relatief klein deel van ons lichaam bezet zal een verdere groei moeilijk opmerkbaar zijn, bijgevolg enkel zichtbaar met het blote oog bij neus en oren. Om terug te grijpen naar je quote geloof ik ook helemaal niet in stom toeval, maar lippen of ogen bevatten toch helemaal geen kraakbeen?
Ik vermoed dat bepaalde cellen wel gevoelig blijven voor het GH en anderen niet.

Zou je dan kunnen stellen dat lange mensen, die immers meer groeihormoon aanmaken, dus ook meer kans op grotere oren en neus hebben op latere leeftijd?

Daar zou het op neerkomen ja

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 november 2011 - 21:00

Om terug te grijpen naar je quote geloof ik ook helemaal niet in stom toeval, maar lippen of ogen bevatten toch helemaal geen kraakbeen?

Ogen en lippen bevatten uiteraard geen chondrocyten maar ik denk dat mijn quote bij jou niet in goede aarde is gevallen! :) Die was enkel bedoelt om een vergelijking te maken met andere belangrijke onderdelen ( in/aan het hoofd) die toch ook niet groter worden. Als de oren en neus groter worden door GH met een doel, dan is het opmerkelijk dat bijvoorbeeld de lippen en ogen niet een dergelijke vergroting ondergaan. Ik wil dan ook graag achterhalen wat de reden is dat wellicht de GH-receptoren van de oren en neus (beter) in stand blijven t.o.v. de GH-receptoren van bijvoorbeeld de ogen.

Daar zou het op neerkomen ja

Ik ga er eens op letten wat betreft die lange vs. korte mensen in combinatie met de grootte van de neus en oren, als mijn eerder genoemde hypothese niet blijkt te kloppen in de praktijk ga ik toch eens harder zoeken naar een goed uitgedachte theorie want het blijft mij fascineren.

Mako

Mako

• >1k berichten
  • 1146 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 november 2011 - 22:15

In dat opzicht vatte ik jouw quote inderdaad verkeerd op. Als ik het goed begrijp ben je op zoek naar het biologisch nut, met invloed van het evolutionair doel van de blijvende groei van kraakbeen?
Dat dit een geprogrammeerd systeem is lijkt me behoorlijk absurd (wat dan wel een van de weinige "fouten" zou zijn in het menselijk lichaam). Zo zie ik bijvoorbeeld niet in hoe zo'n kleine verandering veel bijdraagt tot een beter gehoor of reuk. Waarom andere cellen -zoals bijvoorbeeld die in lippen en ogen- dan niet blijven doorgroeien lijkt me omdat dit geen biologisch nut heeft, ook hier zie ik niet in waarom grotere ogen of lippen kunnen bijdragen bij een ouder wordend individu.
Op de vraag waarom kraakbeen dit dan wel doet vind ik geen duidelijk antwoord. Misschien wat laat om vragen, maar is er ergens een wetenschappelijke studie waarop je jouw stelling baseert?

Het is zoals je zegt een fascinerende kwestie waarover nog heel weinig geschreven is. De redeneringen die hierboven staan zijn dan ook maar gedachtenkronkels waarvan ik op geen enkele wetenschappelijke wijze kan aantonen dat ze correct zijn.
Wanneer je op een andere welluidende theorie stuit ben ik eerste in opspraak om hierover te lezen :)

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 november 2011 - 22:49

Als ik het goed begrijp ben je op zoek naar het biologisch nut, met invloed van het evolutionair doel van de blijvende groei van kraakbeen?

Exact!

Waarom andere cellen -zoals bijvoorbeeld die in lippen en ogen- dan niet blijven doorgroeien lijkt me omdat dit geen biologisch nut heeft, ook hier zie ik niet in waarom grotere ogen of lippen kunnen bijdragen bij een ouder wordend individu.

Nuja, grotere oren en een neus wel dan? Men gaat niet beter horen of ruiken op latere leeftijd met grotere oren en neus, integendeel juist. Dus ook bij deze laatste onderdelen zie ik nog geen biologische voordelen...en toch zal er een reden voor zijn.

Misschien wat laat om vragen, maar is er ergens een wetenschappelijke studie waarop je jouw stelling baseert?

Mijn vraag kwam op toen ik op een markt liep waar vooral oudere mensen rondliepen... :) Maar echt wetenschappelijke artikelen ben ik overigens niet tegengekomen hierover, anders had ik ze uiteraard al gepost. De meeste artikelen gaan over het psychologische effect van kunstmatig verkregen GH die ze dan injecteren aangezien er verhalen de wereld in gingen dat dit gunstig zou zijn voor oudere mensen. Dit zou namelijk hun spiermassa bevorderen, rimpels verwijderen, hoger libido en energie geven. Nu, die zijn ze stevig aan het ontkrachten. Daarnaast ook veel over kinderen die een GH-therapie ondergaan, maar niets over het nut van het groter worden van oren en neuzen naarmate de leeftijd vordert.

Wanneer je op een andere welluidende theorie stuit ben ik eerste in opspraak om hierover te lezen :)

Ik hoop dat ik niet enkel op een theorie stuit, die kunnen we zelf ook nog wel bedenken, maar eerder op een wetenschappelijk artikel aangezien het anders enkel bij gissen blijft. Zoals ik reeds zei zal ik nog even flink gaan zoeken, er zal vast wel ergens wat bekend zijn.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures