Polariteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 94

Polariteit

Ik heb wat vraagjes over de polariteit van enkele stoffen individueel.

1: etheendiol: dit is blijkbaar een (zeer) polaire stof, maar waarom? Ik snap dat het 2 zeer polaire OH groepen heeft, maar wordt de dipool niet geneutraliseerd doordat ze recht tegenover elkaar staan?

2: oxacyclopropanol:Ondanks de polaire OH groep is deze blijkbaar toch niet zo polair. Hoe komt dit? Ik dacht ofwel door de ringstructuur ofwel door het zuurstofatoom, maar ik zou niet weten waarom.

Kan iemand me helpen

Alvast bedankt

kl

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Polariteit

Bedoel je ethaandiol?

Berichten: 94

Re: Polariteit

neen ;) in de opgave staat etheendiol

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Polariteit

Etheendiol bestaat niet. Het gaat over in zijn mesomere vorm: hydroxyethanal.

Maar stel dat het wel zou bestaan. Bedoel je dan de cis- of de trans-vorm?

Overigens is onlangs op dit forum de polariteit van cis en transdichlooretheen uitgebreid aan de orde geweest.

Berichten: 94

Re: Polariteit

inderdaad ik zie net een verwijzing staan waar staat dat het een onstabiele vorm is. Ik kan niet afleiden of het over de cs of trans vorm gaat aangezien er gewoon staat: HO-CH=CH-OH. Dus volgens mij maakt het in deze ofening niet uit. Ik moest het o.a. vergelijken met azijnzuur, 2-hydroxy-ethanal en oxacyclopropanol.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Polariteit

Het maakt zeker verschil.

Teken trans 1,2-etheendiol. De vier enkele bindingen (aan C) liggen in het platte vlak. Hoek ca 120 graden.

Geef elk dipool aan met een pijl.(vector)

Is er een resulterend dipool?

Zelfde met de cis-vorm.

Berichten: 94

Re: Polariteit

Ik hebnet de topic over cis en trans gelezen en ik zie inderdaad het verschil. Is mijn cursus dan fout of is er nog iets dat ik niet zie?

Alvast bedankt

Cathal

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Polariteit

Kan het zijn dat ze het ook weer niet bestaanbare molecuul 1,1-dihydroyetheen bedoelen? Daarvan bestaan geen cis of trans structuren en het is wel polair. De nummering moet er wel bij staan.

Reageer