Springen naar inhoud

Principe van 't hoff

• Log in om te kunnen reageren

katje

katje

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 augustus 2011 - 20:00

N2+3H2<----> 2NH3-46kj (links is exotherme kant , rechts endotherme kant)

- 46kj betekent dat het systeem 46kj. aan energie kwijtraakt bij de vorming van NH3. Om 2NH3 weer om te zetten
in waterstof en stikstof moet er 46 kj in't systeem gestopt worden. Kortom de reactie naar links heeft energie nodig en dat zal dus beter verlopen als we de temperatuur verhogen.

Maar dat klopt toch niet met het principe van Le Chatelier nl. (temperatuurstijging bevordert de endotherme kant van de reactie , in mijn voorbeeld klopt dat toch niet daar bevordert de temperatuurstijging toch de exotherme kant??
Ik zie het waarschijnlijk verkeerd. Maar waar zit mijn fout?

Veranderd door katje, 23 augustus 2011 - 20:13

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 augustus 2011 - 21:24

warmte = energie

Dan wordt de reactievergelijking

N2 + 3H2 ../mods/chem/rightleftharpoons.gif 2NH3 + warmte

Kan je nu Le ChÔtelier toepassen?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

katje

katje

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 augustus 2011 - 22:02

Ja nu lukt het wel . Temperatuurstijging zal de endotherme kant van de reactie be´nvloeden. Evenwicht ligt hier naar links.

In mijn voorbeeld is het - warmte dus temperatuurdaling en dit zal de exotherme kant bevorderen dus evenwicht ligt naar links

Op deze manier begrijp ik het .

Mijn uitleg lijkt zo verwarrend.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 augustus 2011 - 22:23

In mijn voorbeeld is het - warmte dus temperatuurdaling en dit zal de exotherme kant bevorderen dus evenwicht ligt naar links

Dit volg ik niet volledig, als je bedoelt dat het evenwicht naar rechts verschuift door temperatuurdaling dan zit je goed, anders niet. Het minteken voor die energie -46kj wil zeggen dat er 46kj wordt overgedragen van het systeem naar de omgeving.

De reactie N2 + 3H2 ../mods/chem/rightleftharpoons.gif 2NH3 + (-46kj) is precies dezelfde als N2 + 3H2 ../mods/chem/rightleftharpoons.gif 2NH3 + warmte

Als je nu warmte gaat wegnemen (de temperatuur daalt) neem je dus eigenlijk iets weg uit het rechter lid van de vergelijking. Het evenwicht past zich hieraan aan door meer naar rechts te verschuiven.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

katje

katje

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 augustus 2011 - 22:46

nu weet ik het . Dus als je hebt vb. 2Mg+O2---->2MgO+2x602kJ
wil dit zeggen dat er van de omgeving naar het systeem warmte wordt toegevoegd dus temperatuurdaling (-Warmte)

SUPERFELBEDANKT!!

katje

katje

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 augustus 2011 - 08:07

Ik dacht het begrepen te hebben maar nu zie ik in een boek staan :

2Mg+O2---->2MgO+2x602kJ is toch gelijk aan 2Mg+O2------->2MgO - warmte
en dit zou een exotherme reactie zijn.

In mijn cursus staat 2SO2+O2<---->2SO3+Q is gelijk aan 2SO2+O2<---->2SO2-kJ
hier staat reactie naar rechts exotherm , naar links endotherm

N2+3H2<------>2NH3-46kJ is gelijk aan N2+3H2<------->2NH3+warmte
reactie naar rechts endotherm (zie bericht gisteren)

Wat is nu correct ?

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 augustus 2011 - 10:50

Als voorbeeld kan de synthese van ammoniak uit stikstofgas en waterstofgas gelden, een exotherme reactie (ΔH░ = -46,11 kJ/mol):

N2 + 3H2 ../mods/chem/rightleftharpoons.gif 2NH3

Als de temperatuur verhoogd wordt, zal het systeem ervoor zorgen dat er minder warmte vrijkomt. Het evenwicht zal dus naar links verschuiven. Bij een temperatuursdaling zal het systeem daarentegen meer warmte produceren: het evenwicht zal dus naar rechts verschuiven.

Als we nu even bij dit voorbeeld blijven. Een exotherme reactie wil zeggen dat er energie (en dus warmte) van het systeem naar de omgeving wordt overgedragen. Simpel gezegd komt er warmte vrij. We schrijven dit rechts in de reactievergelijking omdat dit na de reactie ontstaat.

Je kan dus ook dit schrijven: N2 +3H2 ../mods/chem/rightleftharpoons.gif 2NH3 + warmte

Doordat het systeem warmte verliest (ze wordt afgestaan aan de omgeving) duiden we dit aan met een minteken.
We krijgen dan ook N2 +3H2 ../mods/chem/rightleftharpoons.gif 2NH3 + (-46kj) of N2 + 3H2 ../mods/chem/rightleftharpoons.gif 2NH3 - 46kj al vind ik deze laatste vergelijking wat verwarrend.

Begrijp je nu waar synthese van ammoniak (NH3) een exotherme reactie is?

katje

katje

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 augustus 2011 - 11:19

Ik vond op dit forum de volgende reactie. Het is een exotherme reactie .

2 NH3(g) <---> N2(g) + 3 H2(g) - x kJ

In een handboek vind ik een gelijkaardige vergelijking

(a) 2HgO-------->2HgO+O2 - x kJ dit zou een endotherme reactie zijn

(b) 2Mg+O2------->2MgO+xkj hierbij staat dat dit een exotherme reactie is

Volgens mij moet a een exotherme reactie zijn en b een endotherme reactie??

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 augustus 2011 - 13:04

Laat even die kilojoules buiten beschouwing en vervang ze gewoon door warmte.

2 NH3(g) <---> N2(g) + 3 H2(g) - x kJ

2NH3 ../mods/chem/rightleftharpoons.gif N2 + 3H2 -warmte
of
2NH3 +warmte ../mods/chem/rightleftharpoons.gif N2 + 3H2

Begrijp je dat de ontbinding van NH3 een endotherme reactie is? Je moet immers warmte toevoegen?

Het omgekeerde (N2 + 3H2 ../mods/chem/rightleftharpoons.gif 2NH3 + warmte) is een exotherme reactie, er komt warmte vrij.

(a) 2HgO-------->2HgO + O2 - x kJ dit zou een endotherme reactie zijn

2HgO ../mods/chem/rightarrow.gif 2Hg + O2 - warmte
of
2HgO + warmte ../mods/chem/rightarrow.gif 2Hg + O2

Voor de ontbinding van HgO in Hg en O2 heb je energie (warmte) nodig, het is dus een endotherme reactie

(b) 2Mg+O2------->2MgO + xkj hierbij staat dat dit een exotherme reactie is

2Mg + O2 ../mods/chem/rightarrow.gif 2MgO + warmte

Bij de vorming van MgO ontstaat warmte, het is dus een exotherme reactie.

Verder moet je goed opletten uit welke situatie je het geheel beschouwt, vanuit het systeem of vanuit de omgeving.
Je moet begrijpen dat voor reacties waarbij warmte vrijkomt (en dus voor de omgeving + warmte genoteerd kan worden) er tegelijkertijd warmte verloren gaat voor het systeem (-warmte). Ik denk dat hier je verwarring vandaan komt.

Tip: vervang de kilojoules door warmte en balanceer de reactie zodanig dat er enkel plustekens staan (zoals ik hierboven deed). Vervolgens kijk je of je voor de reactie van links naar rechts warmte moet toevoegen of als er warmte ontstaat. Respectievelijk heb je met een endotherme - en exotherme reactie te maken.

Hopelijk is dit duidelijk ;).

katje

katje

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 augustus 2011 - 21:29

Jouw uitleg is super!!!!

Mercikes hoor ;)

katje

katje

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 augustus 2011 - 22:01

Ik vind het een goede tip om de kilojoules te vervangen door warmte ! ;)
Als je in jouw voorbeeldje N2+3H2<----->2NH3-46kj de kJ vervangt door warmte
wordt het - warmte . Die + warmte vind ik erg verwarrend want dan ga ik dat beschouwen als een exotherme reactie en geen endotherme reactie.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures