Dimensies

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 86

Dimensies

Hallo,

Ik had een vraag betreffende de definitie van dimensies in de natuurkunde.

Ik verkeerde in de veronderstelling dat een dimensie simpelweg een variabele was. Klopt dit, of is het iets anders?

(ik weet wel dat lengte, breedte, hoogte 3 variabelen zijn, maar slechts 1 dimensie)

En moeten dimensies eigenlijk allemaal op dezelfde schaal zitten, of is het mogelijk een dimensie in de rationele schaal te hebben en een andere dimensie in de intervalschaal?

Alvast bedankt.

Berichten: 76

Re: Dimensies

Het is het aantal "richtingen" waarin je kan veranderen in principe. De hoogte breedte en lengte zijn niet 1 dimensie, maar de 3 bekende en zichtbare dimensies van de ruimte ( 3D ). Einstein voegde daar als 4de dimensie de tijd bij, dat is iets wat raar kan aanvoelen, want je kan hem niet "zien" zoals de andere 3. Maar het principe blijft hetzelfde:

In de ruimte-tijd kan je in 4 "richtingen" veranderen, namelijk de 3 ruimtelijke dimensies en in de tijd.

Nu, de dimensies ( richtingen waarin je kan veranderen ) definiëren ook altijd een ruimte, en het is net deze ruimte waarin wij leven en alles gebeurt. Er werd lang geloofd dat de we in een 4D ruimte leven ( dat wil dus zeggen, een ruimte met verandering in 4 mogelijke "richtingen" ) maar vandaag de dag is helemaal niemand zeker in hoeveel dimensies de ruimte waarin wij leven heeft. Met andere woorden, in hoeveel richtingen kunnen wij variëren ?

Er zijn theoriën en wetenschappers die geloven dat er 3 zijn, er zijn er die spreken van 9, er zijn er die spreken van slechts 1 dimensie! Geen enkele wetenschapper heeft al kunnen bewijzen dat hij gelijk heeft over het aantal dimensies, en er wordt hevig naar gezocht wie er nu gelijk heeft.

jouw "1 dimensie" van lengte breedte en hoogte is de eenheid, namelijk meter. Het is een beetje taalverwarring ook precies ;)

De 'dimensie' van snelheid is m/s ( omdat de formule voor berekenen is v = x/t )

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Dimensies

De term dimensie wordt in verschillende contexten verschillend gebruikt. Sommigen bedoelen met dimensie elke vrijheidsgraad die je zelf kan kiezen, bijvoorbeeld temperatuur van een vat. Anderen bedoelen met dimensie slechts de richtingen van de ruimte waarin je kunt bewegen (zoals LVI hierboven schetst). En weer anderen gebruiken het als een ander woord voor eenheid (bijvoorbeeld meter of Ampere). Wanneer je in een discussie gaat over dimensies, moet je ervoor zorgen dat je altijd over hetzelfde praat als je discussiepartner.

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Dimensies

Een fysische dimensie bevat een aantal grootheden met dezelfde of vergelijkbare eenheden.

Deze grootheden zijn dus vergelijkbaar ( <, =, > ).

Die eenheden behoren ook tot die dimensie.

Voorbeelden.

De lichtsnelheid, de geluidsnelheid, de m/s en de km/uur behoren alle tot de de dimensie snelheid.

Vergelijkbaar: de lichtsnelheid = (ongeveer) 1 miljoen maal de geluidsnelheid; de lichtsnelheid >> de geluidsnelheid.

lengte, breedte, hoogte, dikte, diepte, afstand, km, mm behoren alle tot de dimensie lengte.

Ik vind het zeer moeilijk om een definitie van een fysische dimensie te geven.

Waarschijnlijk komt dat, omdat het basisbegrip is.

Misschien helpt wikipedia nog.

Berichten: 86

Re: Dimensies

Ik bedoelde dus in de natuurkunde. Ik had dus al op wikipedia gekeken en daar worden lengte, breedte, hoogte allemaal als eenheden van dezelfde dimensie, namelijk lengte.

Ik neem aan dat dit ook de dimensies zijn waar in snaartheorie etc. over gesproken wordt als men het over 26 dimensies heeft?

Dan wordt lengte als 1 dimensie gerekend, en niet als 3, namelijk lengte, breedte, hoogte, toch?

sorry voor de ietwat vage vraagstelling, ik heb geen natuurkunde gehad en vanzelfsprekende dingen zijn voor mij hierdoor wat minder vanzelfsprekend.

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Dimensies

... en daar worden lengte, breedte, hoogte allemaal als eenheden van dezelfde dimensie, namelijk lengte.
Nee, niet als eenheden maar als grootheden.
Ik neem aan dat dit ook de dimensies zijn waar in snaartheorie etc. over gesproken wordt als men het over 26 dimensies heeft?
Nee, wiskundige dimensie zijn wat anders dan fysische dimensies. In de snaartheorie gaat het over ruimtelijke dimensies, niet 26 maar 11 meen ik.

Een platlander leeft in twee ruimtelijke dimensies, wij mensen in drie en de snaartheorie heeft 11 dimensies nodig om alle bedenksels te kunnen beschrijven. Of dat laatste fysisch is?????

Berichten: 555

Re: Dimensies

Er bestaat niet zoiets als dé snaartheorie. Er bestaan vershillende versies waaronder één met 26 dimensies. wiki

Dat zijn wel enkel de ruimtelijke dimensies.

Berichten: 86

Re: Dimensies

Sorry voor de typo, ik weet dat er verscheidene verschillende theorieen zijn.

Dank jullie voor de links, ik snap het nu inderdaad beter.

Berichten: 181

Re: Dimensies

LVI schreef:Het is het aantal "richtingen" waarin je kan veranderen in principe. De hoogte breedte en lengte zijn niet 1 dimensie, maar de 3 bekende en zichtbare dimensies van de ruimte ( 3D ). Einstein voegde daar als 4de dimensie de tijd bij, dat is iets wat raar kan aanvoelen, want je kan hem niet "zien" zoals de andere 3. Maar het principe blijft hetzelfde:

In de ruimte-tijd kan je in 4 "richtingen" veranderen, namelijk de 3 ruimtelijke dimensies en in de tijd.

Nu, de dimensies ( richtingen waarin je kan veranderen ) definiëren ook altijd een ruimte, en het is net deze ruimte waarin wij leven en alles gebeurt. Er werd lang geloofd dat de we in een 4D ruimte leven ( dat wil dus zeggen, een ruimte met verandering in 4 mogelijke "richtingen" ) maar vandaag de dag is helemaal niemand zeker in hoeveel dimensies de ruimte waarin wij leven heeft. Met andere woorden, in hoeveel richtingen kunnen wij variëren ?

Er zijn theoriën en wetenschappers die geloven dat er 3 zijn, er zijn er die spreken van 9, er zijn er die spreken van slechts 1 dimensie! Geen enkele wetenschapper heeft al kunnen bewijzen dat hij gelijk heeft over het aantal dimensies, en er wordt hevig naar gezocht wie er nu gelijk heeft.

jouw "1 dimensie" van lengte breedte en hoogte is de eenheid, namelijk meter. Het is een beetje taalverwarring ook precies ;)

De 'dimensie' van snelheid is m/s ( omdat de formule voor berekenen is v = x/t )
Snelheid is geen dimensie, snelheid is afleidbaar uit ruimte en tijd door de afstand in de drie ruimtelijke dimensies te delen door de "afstand" in de ene dimensie van de tijd.

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Dimensies

Snelheid is geen dimensie, snelheid is afleidbaar uit ruimte en tijd door de afstand in de drie ruimtelijke dimensies te delen door de "afstand" in de ene dimensie van de tijd.
Snelheid is inderdaad geen ruimtelijke dimensie maar wel een fysische dimensie! Dat heeft een hee[ andere betekenis. Zie voorgaande.

Verder maakt men in de fysica onderscheid tussen basisdimensies en afgeleide dimensies.

Als je de lengte en tijd als basisdimensies beschouwt, is de snelheid een afgeleide dimensie; versnelling en frequentie ook.

Berichten: 86

Re: Dimensies

Neutra schreef:Snelheid is inderdaad geen ruimtelijke dimensie maar wel een fysische dimensie! Dat heeft een hee[ andere betekenis. Zie voorgaande.

Verder maakt men in de fysica onderscheid tussen basisdimensies en afgeleide dimensies.

Als je de lengte en tijd als basisdimensies beschouwt, is de snelheid een afgeleide dimensie; versnelling en frequentie ook.


Ik doelde in mijn oorspronkelijke post inderdaad op basisdimensies. Ik ga er vanuit dat in de snaartheorieen ook over basisdimensies gesproken wordt en de 11 dimensies van M-theorie bijvoorbeeld, over 11 basisdimensies gaat en niet 11 afgeleide dimensies?

Berichten: 181

Re: Dimensies

Ik doelde in mijn oorspronkelijke post inderdaad op basisdimensies. Ik ga er vanuit dat in de snaartheorieen ook over basisdimensies gesproken wordt en de 11 dimensies van M-theorie bijvoorbeeld, over 11 basisdimensies gaat en niet 11 afgeleide dimensies?


De 11 dimensies van de M-theorie zijn inderdaad ruimtetijd-dimensies. Men veronderstelt (zonder echt bewijs of uitsluiting, maar het is een redelijke aanname vind ik zelf ook) dat het gaat om 10 ruimtelijke dimensies en één dimensie van de tijd.

Berichten: 1

Re: Dimensies

De 11 dimensies van de M-theorie zijn inderdaad ruimtetijd-dimensies. Men veronderstelt (zonder echt bewijs of uitsluiting, maar het is een redelijke aanname vind ik zelf ook) dat het gaat om 10 ruimtelijke dimensies en één dimensie van de tijd.
Hoe kun je je nu 10 dimensies voorstellen, bij drie is dat simpel.

Ik heb wel eens een truukje gebruikt om dimensies te beschrijven, ik ga er van uit dat een lagere dimensie altijd de hogere dimensie snijdt.

Voorbeeld :

de nul-de dimensie snijdt de eerste dimensie (punt snijdt lijn)

de eerste dimensie snijdt de tweede dimensie (lijn snijdt vlak)

de tweede dimensie snijdt de derde dimensie (vlak snijdt kubus)

de derde dimensie snijdt de vierde dimensie (kubus snijdt ????)

Wie vult de vraagtekens in?

Groeten

Ruud

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Dimensies

alhoewel het hier niet echt thuishoort, toch even hetvolgende:

Verborgen inhoud
A mathematician and an engineer attend a lecture by a physicist. The topic concerns Kulza-Klein theories involving physical processes that occur inspaces with dimensions of 9, 12 and even higher. The mathematician issitting, clearly enjoying the lecture, while the engineer is frowning and looking generally confused and puzzled. By the end the engineer has a terrible headache. At the end, the mathematician comments about the wonderful lecture.



The engineer says "How do you understand this stuff?"

Mathematician: "I just visualize the process."

Engineer: "How can you visualize something that occurs in 9-dimensional space?"

Mathematician: "Easy, first visualize it in N-dimensional space, then let N go to 9."

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Dimensies

Hoe kun je je nu 10 dimensies voorstellen, bij drie is dat simpel.


Voorstellen kan niet, maar je kunt er wel mee rekenen - en dat rekenen kan zonder het je te hoeven voorstellen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer