Springen naar inhoud

Toevoegen van RSS support aan gehele website.

• Log in om te kunnen reageren

Micheltje

Micheltje

• >250 berichten
  • 270 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 oktober 2005 - 10:51

Als plotselinge en daarmee impulsieve gedachtengang bedacht ik mij dat de community van het wetenschapsforum.nl wel weer eens een kleine toevoeging kon gebruiken.

Kort, wat is RSS?
Voor degene die niet weten wat RSS is , eerst een uitleg. RSS is een mogelijkheid om gegevens van een website overzichtelijk in een XML formaat op te slaan. Deze is onafhankelijk van de opmaak van de website ( het forum dus ) en kan hiermee op elk apparaat gelezen worden. Dit bestand bevat alleen de gegevens en hun rol binnen de website. Gegevens worden in een duidelijke structuur opgeslagen. Deze structuur kan dan herkend worden door Feed-lezende programma's en gemanipuleerd worden.

Wat is het voordeel van de mogelijkheid om RSS feeds te hebben?
Ik zit te denken aan de mogelijkheid om wetenschapstopics of onderwerplijsten op te kunnen laten halen door applicaties die RSS feeds kunnen lezen. Je kunt dan zelf bepalen welke informatie je wel en niet wilt zien. Je kunt hiermee je eigen forumonderwerplijst samenvatten ( als ik even door brainstorm ). Als je 1 feed inleest met de onderwerpenlijst van bijvoorbeeld 'Moderne natuurkunde' dan zou je bijvoorbeeld daaronder eentje in kunnen laden met de 'Scheikunde' onderwerpen. Hierdoor krijg je een persoonlijke interesse lijst met gegevens die jij interessant vindt.

Als je dan wilt reageren of je ziet een leuk topic die je wilt lezen dan kom je naar de site en registreer jij je of log je in en reageer je.

De informatie van het forum is daarmee veel toegankelijker voor mensen. Je kunt ook denken aan mensen die een Javascript op hun eigen site implementeren en vervolgens een rij met links naar het wetenschapsforum. Je hebt daarmee bijvoorbeeld op jouw eigen website een relevante lijst met de meest recente onderwerpen van je favoriete forum staan die jijzelf niet hoeft te beheren.

Ik zie genoeg mogelijkheden die hierdoor open komen te staan om de informatie van het forum verder te verspreiden en daarmee ook direct leden kunt werven. De informatie staat daarmee niet alleen op de hoofdwebsite maar is ook toegankelijk op persoonlijke pagina's van geinteresseerden en daardoor wordt de informatie door meer mensen bekeken en raken wellicht ook geprikkeld.

Hoe krijgen we dat voor elkaar?
Ik weet niet of phpBB daarvoor een plugin beschikbaar heeft maar dat neem ik haast aan van wel. Met de grote van de community van phpBB moet er wel iemand anders zijn geweest die daarvoor een leuk scriptje heeft gemaakt. Zo niet, de code is opensource en kan dus door elke willekeurige programmeur via de standaarden van RSS feeds ( 1 of zelfs 2.0 dacht ik al ) geprogrammeerd worden. Wel stukje lastiger maar niet onmogelijk.

Deze brainstorm is misschien totaal overbodig of kan misschien zo in 1x door technische beperkingen of dergelijk weerlegd worden maar ik wilde deze toch mededelen. ( Nu lekker lunchen op uni Nijmegen in Huygens gebouw.. iemand in de buurt? )

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Micheltje

Micheltje

• >250 berichten
  • 270 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2005 - 13:26

Geen animo ? :shock:

Hier nog interessante link:

http://www.phpbb.com...ic.php?t=144548

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 oktober 2005 - 14:41

Ik zal eens op een testforum kijken wat ik er mee kan.

Het is een vrij simpele RSS, waarbij alleen de laatste 15 geplaatste berichten worden weergegeven. Indien hier behoefte aan is: het is 1 minuut werk.

Een RSS feature zoals beschreven is in de startpost is iets wat iemand niet snel zou willen programmeren. Zeker niet in een omgeving als PHPBB. Verder is het de vraag of er echt behoefte aan is en of de server dit aankan. RSS verhoogt de server load aanzienlijk en ook de bandbreedte neemt toe.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures