Energie-uitwisselingen tussen organismen en hun milieu

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 147

Energie-uitwisselingen tussen organismen en hun milieu

Beste,

ik probeer verklaringen te zoeken voor de volgende energieverliezen.

Afbeelding

Dit is wat ik al heb:
  • Schaap: De vacht van het schaap isoleert, hierdoor vindt er weinig verdamping plaats. Het schaap probeert de overtollige warmte dan op andere manieren kwijt te geraken. Dit voornamelijk door straling. Wat ik me dan afvraag, de convectie. Hoe gebeurt deze? Ik dacht net dat de kracht van de isolatie door wol ligt in het feit dat er lucht tussenzit? Dus ik neem aan dat het al hard zou moeten waaien voor er convectie optreedt?
  • Hagedis: Een hagedis is een koudbloedig dier, om op te warmen moet het dus in de zon gaan liggen en om af te koelen op een koele plek in de schaduw. Het voornaamste watertransport gebeurt dus door middel van straling. Hagedissen bevinden zich meestal in droge gebieden en zijn dus spaarzaam met water, daarom vindt er zo goed als geen verdamping plaats.
  • Salamander: Een salamander is een koudbloedig dier en dus afhankelijk van zijn omgeving voor zijn lichaamstemperatuur. Dus ook hier speelt straling een belangrijke rol. Salamanders leven meestal in natte gebieden en hebben dus genoeg water, daarom kunnen ze ook warmte verliezen onder de vorm van verdamping.
  • Kakkerlak: Een kakkerlak kan zijn schild opheffen waardoor de wind eroverheen kan. Dit schild is glimmend en glad waardoor de wind bijna geen weerstand heeft. Door dat de kakkerlak zich in schaduwrijke gebieden ophoudt speelt straling niet zo'n grote rol. Waarom zou straling geen rol spelen? Je kunt toch nog altijd warmte afgeven? Ik zou eerder zeggen omdat kakkerlakken in relatief warme temperaturen leven? En waarom vindt er geen verdamping plaats? Kakkerlakken leven in vochtige omgevingen dus zouden in principe genoeg water moeten hebben?
  • Groot blad: De reden dat een groot blad meer aan verdamping doet is omdat het een groter oppervlak heeft en over meer stomata beschikt.
  • Klein blad: De reden dat een klein blad meer aan convectie verliest is omdat het makkelijker meedraait in de wind en dus de wind er makkelijker over kan waaien.
Als iemand opmerkingen of aanvullingen heeft zou ik appreciëren!
Whenever people agree with me I always feel I must be wrong.

Berichten: 76

Re: Energie-uitwisselingen tussen organismen en hun milieu

*schaap: Natuurlijke convectie kan alleen indien de lucht gaat stromen. Door de vacht wordt de lucht "ingesloten" en kan er moeilijk/geen stroming ontstaan. Hierdoor is er dus (bijna) geen natuurlijke convectie. (zo zie ik het tenminste)

*kakkerlakker: hmm moeilijk, maar je moet wel onthouden: waar het vochtig is, is verdampen ook moeilijker! Dat moet je onthouden. Zoek anders even op wat verdampen precies inhoudt.

Reageer