Springen naar inhoud

Ondertekening vrede Engeland, Nederland 1986??

• Log in om te kunnen reageren

Gieter

Gieter

• >100 berichten
  • 152 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 oktober 2005 - 11:01

Ik hoorde (denk ik, want ik weet niet of ik het juist hoorde) dat een historicus in 1985 ontdekte dat de vrede voor een oude oorlog tussen Engeland en Nederland nooit ondertekend was. In 1986 schijnt dit alsnog gebeurd te zijn. Kan iemand mij vertellen hoe die oorlog heette, en wie die historicus was? Ik kan het nergens terug vinden. Kan natuurlijk ook zijn dat ik het verkeerd gehoord heb.
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 07 oktober 2005 - 12:03

ja, dat klopt. ik kan helaas niet met zekerheid zeggen wat de naam is van de oorlog (volgens mij had het geen naam) maar het ging erover dat er een paar eilanden waren die onder Brits gezag stonden en die steunden Piraten aanvallen op nl schepen (VOC WIC voornamelijk) Nl verklaarde ze de oorlog en met verloop van tijd verzakte de problemen, maar niemand dacht eraan om vrede te sluiten :shock:

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 oktober 2005 - 12:17

en waar botste ik al googelend tegenaan:

onderstaand verhaal is gekopieerd van:
http://www.vannigtev...amhistorie.html

Een leuk verhaal.

De Scilly Eilanden, eilandjes vijftig kilometer ten westen van Land's End, het zuidwestelijke puntje van Engeland, waren omstreeks 1650 een zeeroversnest.
Onderandere leden de Nederlandse koopvaardijschepen onder deze piraterij.  
De Staten-Generaal zonden admiraal Maarten Tromp naar de Scilly Eilanden om hier een eind aan te maken. Dit was Tromp wel toevertrouwd.
Tromp voer met een dozijn schepen naar de Scilly Eilanden en eiste geroofde koopvaardijschepen terug.
De piraten gaven zich over, de zeeroof scheen voorbij en de oorlog werd vergeten.
Ruim drie eeuwen later vond de voorzitter van de eilandenraad, Roy Duncan, het conflict in de archieven terug.
Hij zocht contact met de Nederlandse ambassadeur in Londen, jhr. mr. J.L.R. Huydecoper van Nigtevecht, en deed hem een vredesvoorstel.
Op 17 april 1986 kwam na 335 jaar een eind aan de oorlog tussen Nederland en de Scilly Eilanden.

Dat daar nooit een minister voor op het matje geroepen is .....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 oktober 2005 - 12:38

nog eentje, wat vollediger:

http://scillynews.se...ci.net/?p=11138

On 17 April 1986 a remarkable event occurred in the Isles of Scilly - something overlooked by history books and the Guinness Book Of World Records - the longest war in history was ended.

It all started during the English Civil War (1642-1648), when Parliamentarianism was spreading through the country on the back of Oliver Cromwell (1599-1658). Royalist strongholds, areas where the Royal armies were still in control, were being beaten back - further and further away from London.

Scilly was soon the last place to be a Royalist stronghold, owned by Royalist supporter Sir John Grenville. Mainland England had been cleared of such supporters by the Parliamentarians.

The Parliamentarians' supporters, the Netherlands, sent ships in to aid the struggle against the Royalists. As Scilly became the last Royalist stronghold, the Royalist navy operated from the Islands.

So much havoc was caused by the Royalist navy on the Dutch navy that the Dutch decided to declare war. However, they could not declare war on England, as it was not England at fault - it was the Royalists, and the Royalists were in Scilly - so they declared war on the Islands.

Admiral Maarten Harpertszoon Tromp (1597-1653) went to Scilly to demand reparation for the Dutch ships and goods taken by them and, after receiving no satisfactory answer, declared war.

War was declared in 1651. Immediately after war was declared, Admiral Robert Blake (1599-1657) arrived in Scilly with the Parliamentarian fleet and said that he would deal with the pirates. In June 1651, Scilly's Royalist stronghold fell to the Parliamentarians. The war was over and forgotten about, even before the Dutch managed to fire a single shot. However, the Dutch also forgot to sign a peace treaty with the Islands.

In 1985, local historian-come-Chairman of the Council, Roy Duncan, decided to look into the rumours that "Scilly was still at war with the Netherlands". When he asked the Dutch embassy in London, they said that the rumour was accurate. Cllr. Duncan decided to invite the Dutch ambassador in London, Jonkheer Huydecoper, to the Islands in order to sign they treaty.

The treaty was signed on 17 April 1986, 335 years after it was declared.

Dus eigenlijk was het geen oorlog tussen Engeland en Nederland, toch?
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Gieter

Gieter

• >100 berichten
  • 152 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 oktober 2005 - 14:27

Nee, het lijk erop dat er inderdaad geen oorlog was Engeland en Nederland maar het was wel precies waar ik naar op zoek was en zelfs na veel zoeken op internet niet kon vinden. Ik was ook alleen op de hoogte van drie zoek termen Engeland, oorlog, Nederland. Maar evengoed hartelijk bedankt. Heb ik weer een voorsprong bij de volgende uitgave van triviant. :shock:

Zijn er mensen die nog meer van dit soort nonsens feitjes weten. Zoals bv de het landje Sealand voor de kust van Engeland. De Steden in Marokko die van Spanje zijn. En dergelijke uitzonderingen. Gibraltar is ook een goed voorbeeld maar iedereen kent die al. Ik bedoel dus dingen die zo zijn maar eigenlijk vergeten. Er schijnen bv ook compleet vergeten steden in India te zijn vol vergane pracht en praal maar een beetje onzedig zodat de Engelsen ze verborgen hielden. Of enorm lange tunnels onder peru?? etc etc. Dingen die dus wel echt zijn, geen hypothetische dingen maar die niet algemeen bekent zijn. Laat het weten, ik ben benieuwd

Brownie

Brownie

• >250 berichten
  • 292 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 oktober 2005 - 14:51

Over kleine landjes en enclaves gesproken.
-Volgens mij hoort Macao, een stad nabij Hongkong, nog steeds bij Portugal.
-Ken je het oliestaatje Brunei op Borneo? Die is grotendeels met een muur omgeven. De sultan woont in een paleis van ca. 37 hectare (als ik het goed heb). Dat gebouw beslaat dus evenveel land als een middelgroot veehouderijbedrijf!
-Walvisbaai, de enige echte havenstad midden in de kust van Namibie hoort bij Zuid-Afrika!
-De stad Singapore op het Maleisisch schiereiland is een onafhankelijk land.
-Groenland, het grootste eiland ter wereld, hoort bij Denemarken.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 oktober 2005 - 16:36

tip voor gieter:

ik ben met precies dezelfde termen gaan googelen, maar zag ook zo gauw niks. Engels googelend met dezelfde termen en toegevoegd 1986 gaf gelijk bingo op de engelse wikipedia. Dat gaf me extra zoektermen als Scilly en Sir John Grenville.

Gieter

Gieter

• >100 berichten
  • 152 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 oktober 2005 - 10:34

Tja, :shock: wat kan ik zeggen. Ik heb natuurlijk alleen in het Nederlands gezocht. Maar waarom?!?! Ik heb natuurlijk nu wel even op zijn Engels gezocht en inderdaad Wikipedia stond direct in Google.

Dan voor

Over kleine landjes...

Die landen cq enclaves kende ik al. En Macau is intussen weer van China net als Hong Kong. Ik denk ook niet dat ik mijn vraag juist heb geformuleerd. Ik ben geintreseerd in (schijnbare) anomalien. Als ik dat woord hier mag gebruiken. Zoals Sealand dat ligt voor de kust van Engeland binnen bepaalde grensen en toch heeft het Hooggerechtshof bepaald dat het een losse staat is terwijl dat met de huidige nationale wateren wetten eigenlijk niet meer kan.
Ik bedoel dus eigenlijk kent iemand nog meer van dit soort vrij staatjes. Eilanden als Pitcairn, Niue, Vanuatu enz. Zijn natuurlijk "vrij" maar dat is dus niet wat ik bedoel.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 oktober 2005 - 08:51

Als je dat soort dingen zoekt, misschien beter een nieuw onderwerp openen. De titel van dit onderwerp slaat anders niet meer op de topic.

Gieter

Gieter

• >100 berichten
  • 152 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2005 - 13:09

Als je dat soort dingen zoekt, misschien beter een nieuw onderwerp openen. De titel van dit onderwerp slaat anders niet meer op de topic.

Ben ik met je eens dus hierbij:

www.Wetenschapsforum.nl forum index -> Politicologie, Recht en Economie -> micronaties en vrijstaten

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures