Invloedfactoren snelheid tijdens zeilen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Invloedfactoren snelheid tijdens zeilen

Hoi allemaal,

Wij hebben een probleempje. Ons PWS gaat over Zeilen en welke aspecten van invloed zijn op de snelheid van een zeilboot. We hebben al veel informatie verzameld, maar we willen graag nog wat proeven doen. Wij hebben als aspecten: de romp, de wind, diepte en stroming van het water, de kiel en het zeil. Hebben jullie nog ideeën voor aspecten of proeven. Voornamelijk zijn wij geinteresseerd in mogelijke experimenten. Ik heb het al op vele fora geprobeerd, maar ik heb nog geen reacties ontvangen.

Hoop snel van jullie te horen!

Groetjes Sophie en Dico

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Invloedfactoren snelheid tijdens zeilen

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Invloedfactoren snelheid tijdens zeilen

Als ik zo snel even op Google zoek, dan lijkt de liftkracht mij op het eerste zicht het belangrijkste te zijn. Daar kan je misschien met een klein zeil en een ventilator of een stofzuiger die op blazen staat een experiment voor verzinnen.

Zoek zelf ook eens via 'physics of sailing' en als je concretere vragen hebt, problemen bij het begrijpen van een bepaalde uitleg dan kan je hier zeker hulp vragen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.448

Re: Invloedfactoren snelheid tijdens zeilen

Voornamelijk zijn wij geinteresseerd in mogelijke experimenten.
In het kader van experimenteren zijn er inderdaad de meeste proeven te verzinnen met betrekking tot het zeil en aerodynamica.

Een andere misschien leuk onderzoek kan betrekking hebben op de golfweerstand (onttrokken energie door eigen opgewekte golf) en dan misschien vooral de rompsnelheid. Zeker als je kunt beschikken over een goeie waterbak.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Invloedfactoren snelheid tijdens zeilen

Vergeet het roer (de stand van-) niet mee te nemen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 2

Re: Invloedfactoren snelheid tijdens zeilen

Hartelijk dank!

We hebben experimenten bedacht om bootjes te maken en deze door een bak water te trekken en we gaan op een zeil de windkracht meten. Hebben jullie nog aanvullingen of tips?

Groetjes Sophie en Dico

Reageer