[Chemie] Ontgassen energiedrink?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

[Chemie] Ontgassen energiedrink?

Voor school (HLO) gaan we de pH van o.a. twee koolzuurhoudende energydrinks (Red-Bull achtig spul) vaststellen d.m.v. een titratie.

Waar we met vragende gezichten achterblijven is hoe we netjes, kwantitatief, 20 ml van het spul kunnen afmeten (i.v.m. gasvorming).

Pipetteren kunnen we wel vergeten; een maatkolf is een optie, maar is het nauwkeurig genoeg?

Voorts opperde iemand het idee om het spul te ontgassen in een ultrasoonbad, waarna het prettiger werkt omdat je geen gasvorming meer hebt. Hier hebben we twijfels over omdat we verwachten dat de pH zal stijgen als je je koolzuur uiteen laat vallen tot water en koolstofdioxide (dat bedoelen we met ontgassen).

Een tweede punt is: als we de aanwezige koolzuur uit elkaar laten vallen, verdunnen we onze monsters dan? Volgens mij wel, volgens sommigen uit mijn groep niet..

We zouden het waarderen als iemand ons een zetje in de goede richting kan geven =)

Vast bedankt voor de moeite,

Martin
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: [Chemie] Ontgassen energiedrink?

eeeuh, kan je misschien niet gewoon wegend gaan titreren? Dat is uiteindelijk nog nauwkeuriger dan met volumes bepalen. Als je niet weet hoe wegend titreren werkt: vraag maar raak:)
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Chemie] Ontgassen energiedrink?

Concentratie H2CO3 (en evt andere aanwezige zuren) per kilo in plaats van liter?

Uiteindelijk wil de docent het per liter weten.

Dan weten we de dichtheid van de oplossing niet, dus da's lastig omrekenen :wink:
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: [Chemie] Ontgassen energiedrink?

Klopt! Het werkt heel simpel met 2 injectiespuiten, en een bekerglas. Als je geen precies voorschrift kan vinden, zoek ik de mijne van m'n MLO nog even op.

Moet je alleen nog wel de dichtheid weten.... :shock:
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Chemie] Ontgassen energiedrink?

Moet je alleen nog wel de dichtheid weten.... :shock:
Voorschrift? Graag :?:

Blikje leeggooien, spoelen en laten drogen. Vooraf en achteraf de massa.. dan weet je het volume: 250 ml e volgens de verpakking. Niet echt nauwkeurig ;)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: [Chemie] Ontgassen energiedrink?

eeeuhm kwantitatief ligt dat iets lastiger vrees ik. Die koolzuur, die jullie ook willen bepalen (ik hoorde allemaal mensen om mij heen erover praten, vandaar ;-), gooit aardig roet in het eten als kwantitatieve bepaling, maar er moet mee te werken zijn. Je kunt natuurlijk een afzonderlijke dichtheidsbepaling doen, gewoon met een pyknometer voor mijn part. Je bepaalt gewoon de concentratie per kg, et voila.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Chemie] Ontgassen energiedrink?

Hoe meet je 50,0 of 100,0 ml af in een pyknometer? ..dan zit je nog met een onbetrouwbaar volume toch (gasbellen)?

Wat is het effect van ontgassen?

We hebben met een geeikte pH-meter cola gemeten, net uit het blikje en na flink schudden (tot het parafilmpje niet meer opbolde) en na een kwartier gewoon met rust laten in een open bekerglas. De pH lag in alle gevallen tussen 2,2 en 2,3. Geen spectaculair verschil :shock:
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 39

Re: [Chemie] Ontgassen energiedrink?

Wat is dan het verschil tussen het precies meten in een maatkolf van 100ml en een pyknometer (even snel opgezocht wat dat is...)

Want maatkolf kan ik redelijk precies aflezen tot 100ml, maar nooit precies naar gewenst i.v.m. bubbels/schuim van koolzuur. Dit zelfde probleem lijkt mij het geval met de Pyknometer.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: [Chemie] Ontgassen energiedrink?

pyknometer is specifiek voor een dichtheidbepaling, maar voegt verder weinig toe. Ik zou de zooi ontgassen als ik jullie was. Gewoon schudden, of uitkoken, probeer maar verschillende methodes en vergelijk de resultaten.
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 124

Re: [Chemie] Ontgassen energiedrink?

De zuurtegraad veranderd ook niet significant na ontgassen met ultrasound.

Berichten: 39

Re: [Chemie] Ontgassen energiedrink?

Bedoel je dat die niet significant veranderd ten opzichte van het gewoon "laten" ontgassen, of las het gas er in zit.

Want als het koolzuur geen invloed heeft op de zuurtegraad vraag ik me zeer af waarom niet.

En als het wel uitmaakt...waarom dan ontgassen als je de pH moet hebben.

Berichten: 39

Re: [Chemie] Ontgassen energiedrink?

iemand nog laatste tips?? want het moet morgen echt af zijn, daarna zijn ze ook altijd nog welkom, maar het stappenplan is dan al ingeleverd, wat eigenlijk inhoud dat de proef zo zou moeten.

Maar meer kennis is nooit weg

Berichten: 124

Re: [Chemie] Ontgassen energiedrink?

Destinyhunter schreef:Bedoel je dat die niet significant veranderd ten opzichte van het gewoon "laten" ontgassen, of las het gas er in zit.

Want als het koolzuur geen invloed heeft op de zuurtegraad vraag ik me zeer af waarom niet.

En als het wel uitmaakt...waarom dan ontgassen als je de pH moet hebben.
Natuurlijk heeft het invloed. Maar als je zeer kleine hoeveelheden wilt meten (bijv. in met CZE), dan maakt het niet uit dat je hebt ontgast. Bijna elke analytische meting aan frisdranken word gedaan na een behandeling met een ultrasoon-bad, omdat anders e componenten in elkaar gaan overlopen.

Reageer