Zoemende lamp

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 721

Zoemende lamp

Hallo

Ik heb sinds enkele dagen een nieuwe lamp, maar er is iets "vervelends" aan. De lamp maakt een continu geluid/'gezoem' (ik weet niet hoe ik het moet noemen). Als het stil is, hoor ik het voortdurend en dat is net zo vervelend ;) . Kan ik hier iets tegen doen? Mensen die dit ook al eens hebben voorgehad bv... Of valt er hier niets aan te doen, m.a.w. ligt het gewoon aan het feit dat het zo'n lamp is :P ?

Mocht het iets uitmaken: het is een Radium Ralux; 11 Watt; compactfluorescentie-lamp; lange U-vorm...

Afbeelding

Alvast bedankt :P
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Zoemende lamp

Door de lamp loopt een wisselstroom. 50x per s wisselt de richting. Dat veroorzaakt mechanische trillingen van 50 Hz.

Sommige apparaten kunnen daarmee gaan resoneren, Danhoor je een 50 Hz brom.

Door iets op de lamp te plakken verander je de totale massa en dan kan de resonantie verdwijnen.

je kunt bij de leverancier een andere lamp vragen maar één van dezelfde makelij zal naar alle waarschijnlijkheid hetzelfde euvel vertonen.

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Zoemende lamp

Door iets op de lamp te plakken verander je de totale massa en dan kan de resonantie verdwijnen.
Wat zou ik er dan bv kunnen op plakken? ;)
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Zoemende lamp

Wat zou ik er dan bv kunnen op plakken?
Doorzichtig plakband lijkt me geen slechte keus. Je moet proberen hoeveel voldoende is.

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Zoemende lamp

Het zal niet werken door het geheel te 'verzwaren', denk ik. Als ik de kap boven de lamp verzwaar dan verandert er niet echt iets aan het geluid. Of moet ik effectief rond de lamp zelf plakband doen?

edit: wordt dit dan niet gevaarlijk wanneer mijn lamp warm wordt (smeltende plakband...)?
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 68

Re: Zoemende lamp

Een 11 Watt lamp geeft toch niet zoveel hitte af dat het plakband laat smelten?

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Zoemende lamp

Een 11 Watt lamp geeft toch niet zoveel hitte af dat het plakband laat smelten?
Weet ik niet.. Daarom dat ik hier vraag...
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Reageer