Lichtsnelheid in diamant

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 354

Lichtsnelheid in diamant

Ik las op dit forum de volgende verklaring: (Het is niet relevant wie dat beweerde.)

als fotonen door bijvoorbeeld diamant lopen gaan ze met de lichtsnelheid van het ene C-atoom naar het andere. Door kaatsing gaan de fotonen zigzaggen. Daardoor is de effectieve opschuifsnelheid kleiner dan in vacuüm.

Dus de lichtsnelheid van licht in diamant is kleiner dan in vacuüm.

Is die verklaring correct?

Wordt de snelheid zo afhankelijk van de doorlopen weglengte in een diamant

(of wat voor doorzichtige stof dan ook)?

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Lichtsnelheid in diamant

In volgend topic in de idee-onwikkeling sectie, stel ik iets soortgelijks.

Maar dan niet met botsen, maar een gebochelde weg afleggen door een of andere aantrekkings kracht van de atomen of ladingen. Eindeffect blijft dan hetzelfde, dat het licht er langer over doet, dus scheinbaar lagere lichtsnelheid in het diamant. Mijn theorie laat zelfs de mogelijkheid open, dat de lichtsnelheid in medium niet evenredig is met de brekingsindex.

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=139658

Berichten: 336

Re: Lichtsnelheid in diamant

Afgezien van nog te onderzoeken nieuwe theorieen, denk ik dat jouw verklaring in de buurt komt van de werkelijkheid.

De approach die jij omschrijft lijkt op een pad integraal methode. Om te weten hoe de waarschijnlijkheid om een foton aan te treffen op punt B een tijd t nadat hij in punt A is losgelaten is hierbij de som van de waarschijnlijkheids amplitude van alle mogelijke paden. Echter de waarschijnlijkheidsamplitude bevat ook een fase factor, waardoor veel paden tegen elkaar weg vallen middels destructieve interferentie.

Om vervolgens te zeggen dat het foton langzamer voortbeweegt omdat het een langer pad af heeft gelegd, is moeilijk aangezien je dan de positie van het foton moet weten op tijden tussen de vertrek en aankomsttijd, welke niet vast ligt.

@jadatis:

Dat brekingsindex en lichtsnelheid in een materiaal niet direct gerelateerd zijn is niet uniek aan jou theorie. Dit heeft binnen gangbare electrodynamica te maken met het verschil tussen groep en fase snelheid.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Lichtsnelheid in diamant

... door een of andere aantrekkingskracht van de atomen of ladingen
Heeft u enig idee om welke kracht het zou kunnen gaan?
Wordt de snelheid zo afhankelijk van de doorlopen weglengte ... ?
Kan hierop nog worden ingegaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Lichtsnelheid in diamant

Het is natuurlijk mijn eigen theorie, die ik niet kan testen , omdat ik daar de kennis niet voor heb, en geen laboratorium in mijn achtertuin heb.

Maar de krachten die de gebochelde weg veroorzaken, laat ik nog even in het midden.

Kan zelfs zwaartekracht zijn, maar ook de elektische ladingen van atoomkern en elektronen.

2e vraag: de kortste weg tussen 2 punten is een rechte lijn. Rijdt je op een rechte weg door de stad, dan kom je eerder aan met de zelfde snelheid , dan als je iedere keer een zijweg neemt en dus zigzag op je doel afgaat. Je hebt dan niet langzamer gereden ( als je met volle snelheid door de bocht kan), maar voor de waarnemer lijkt het wel zo.

@ sirius Ik denk dat zoals lichtsnelheid gemeten wordt eerder aan groepssnelheid gedacht moet worden, dan aan fasesnelheid. Amplitude van de "fotonen" zou niet uit moeten maken voor de brekingsindex,..denk ik.

Anders zou zwak licht van de zelfde kleur andere snelheid hebben, en daardoor in de nu geldende theorie, ook anders breken, dan fel licht. Mischien is dat ook wel zo dat de snelheid van de individuele punten kan verschillen met de groepssnelheid , maar is de afbuiging aan de grensvlakken door de frequentie van die kleur licht toch weer altijd hetzelfde.

Dus hoewel ik denk dat dat aangehaalde onderwerp toch van een andere orde is dan waar het nu om gaat, kan het wel uitmaken voor de lichtsnelheid.

Berichten: 336

Re: Lichtsnelheid in diamant

Ik had het niet over amplitude maar over waarschijnlijkheids amplitude. Hiermee bedoel ik de waarde van de real-space greensfunctie, maar dat is een detail.

Groepsnelheid lijkt mij inderdaad ook de juiste maat om lichtsnelheid te meten(volgens de engelse wiki pagina zijn er uitzonderingen, maar die heb ik niet uitgeplozen). De fasesnelheid is wat de brekingsindex bepaald.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Reageer