Geneste manova

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Geneste manova

In een eerder topic heb ik al hulp gehad om (voor mij) belangrijke data te plotten.

Met dezelfde data wil ik kijken of er verschil zit tussen een aantal groepen met verschillende genetische achtergronden.

Zoals ik het nu zie zijn er twee verschillende tests die ik moet doen (beiden een ANOVA).

Voor situatie 1 heb ik te maken met een aantal verschillende (>3) genotypes (groepen dus). In elke groep zitten meerdere organismen. Elk organisme bevat meerdere cellen waarvan ik op meerdere parameters (5) informatie heb verzameld.

In situatie 2 heb ik wederom te maken met een aantal verschillende (>3) genotypes. In elke groep zitten ook hier meerdere organismen. Elk organisme bevat meerdere cellen die ik over de tijd heb gevolgd. Deze tijdsopname is gedaan op slechts 2 verschillende parameters.

Nu wil ik voor beide situaties weten of er een significant verschil is tussen de verschillende genotypes. En als er inderdaad een significant verschil is, welke parameter dit verschil bepaald.

Zelf ben ik tot de conclusie gekomen dat ik in situatie 1 een MANOVA dien uit te voeren aangezien ik te maken heb met 5 afhankelijke variabelen. Ook voor situatie 2 dien ik een MANOVA uit te voeren (hier heb ik te maken met 2 afhankelijke variabelen). Kan iemand mij vertellen of ik dit juist heb en of dit een geneste MANOVA dient te zijn?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Geneste manova

Wanneer je wilt bepalen welke parameters zorgen voor een significant verschil, is het dan zeker dat het geen product van parameters kan zijn/is?

En welke testen heb je al op je data gedaan? Maw: zijn ze (vrij) zeker okee? (Uitschieters en dergelijke...)

Verder heb ik de term 'geneste MANOVA' nog nooit gehoord ;) . Wat onderscheidt deze van 'gewone'?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Geneste manova

Ik heb al getest op uitbijters (outliers op 2x SD) en Normale distributie (Jarque-Bera test). De data ziet er goed uit, dat is het probleem niet.

bedoel je met product van de parameters de wiskundige betekenis van product, dwz een combinatie van...

Het zou zeker een combinatie van producten kunnen zijn.

Een geneste MANOVA zou zich verhouden tot een MANOVA als een geneste ANOVA tot een ANOVA (klik.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Geneste manova

Dan kun je inderdaad MANOVA doen... Een andere optie zou lineaire regressie kunnen zijn. Om dan het beste model te zoeken, heb je allerlei methodes, bijv het AIC of BIC (AIC is net dat beter in de praktijk). Het geselecteerde model zou je tot exact dezelfde conclusie moeten leiden als MANOVA. Welke nu jouw voorkeur wegdraagt, weet ik uiteraard niet ;) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Geneste manova

Dat weet ik ook niet. Het is me eigenlijk irrelevant, zolang er maar een methode is om de parameters van meerdere situaties met elkaar te vergelijken. Ik ga me eens verdiepen in de door jou genoemde aic.

Mijn voorkeur gaat uit naar die test die het eenvoudigst in matlab uit te voeren is, volgens mij zit de aic hier niet in en de manova wel. Hoe ik een geneste MANOVA zou moeten uitvoeren is matlab is een kwestie van uitzoeken.

EDIT: ik heb even rond zitten kijken in de functies die matlab heeft voor MANOVAs and AIC (beiden ingebakken) en ben tot de conclusie gekomen dat de MANOVA functie meer flexibiliteit lijkt te bieden. Nu alleen nog uit zien te vogelen hoe ik de array moet op en ombouwen om de desbetreffende MANOVAs te kunnen doen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Geneste manova

Okee ;) . Wat maakt dan dat MANOVA flexibeler is? En daarmee samenhangend: wat versta jij onder flexibel?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer