Katalysator

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 71

Katalysator

Stel je hebt dit reactiemechanisme:

NO2 + NO2 --> NO3 + NO

NO3 +CO --> NO2 +CO2

Dan is de totale reactie: NO2 + NO2 +CO --> NO +NO2 +CO2

Is de doorstreepte NO2 dan de katalysator omdat deze onveranderd blijft na de reactie en je ze kan wegschrappen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Katalysator

Laten we aannemen dat de reactie verloopt zoals je aangeeft en de formules juist zijn.

Dan is NO3 een tussenprodukt. Het wordt gevormd en reageert meteen weer verder.

Een katalysator is een stof die je toevoegt om de reactie sneller te laten verlopen. Hij wordt gebruikt en niet verbruikt.

Je kunt een katalysator dus na afloop weer uit het reactiemengsel terugwinnen en dat kan niet met de NO3 in jouw voorgestelde reactievergelijking. NO3 is hier dus geen katalysator.

Gebruikersavatar
Berichten: 71

Re: Katalysator

Dank u wel voor de uitleg!

Zou het eventueel mogelijk zijn om een voorbeeld te geven van een reactiemechanisme waar wél een katalysator inzit? Want ik heb geen idee hoe ik een katalysator kan identificeren voor het moment.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Katalysator

Een paar voorbeelden.

De reactie van een alkeen met waterstof waarbij een alkaan ontstaat. Hierbij kan fijn verdeeld platina of nikkel als katalysator gebruikt worden.

De ontleding van waterstofperoxide in water en zuurstof. Hierbij is bruinsteen een katalysator.

Weet je wat esters zijn?

Voor de vorming van een ester uit een zuur en een alcohol kan zwavelzuur als katalysator gebruikt worden.

En voor de meeste reacties die in levende organismen plaatsvinden zijn enzymen nodig.

Enzymen zijn bio-katalysatoren.

Hier kun je het wel mee doen denk ik.

Reageer