Ergere stormen i.f.v. opwarming aarde ?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 567

Ergere stormen i.f.v. opwarming aarde ?

Kan men zeggen dat er nu ten gevolge de opwarming van de aarde ,zeeën ,en oceanen er meer termiek ontstaat op aarde ,en nu vooral in augustus op het noordelijk halfrond ? Immers kan men toch zeggen dat heviggere wind ontstaat bij grotere temperatuurverschillen van de verschillende luchtlagen/gebieden ?

Als er dan toch nu meer termiek is ,kan men dan zeggen dat warmere lucht beter bij de ijskoude lucht beland op grote hoogtes ,en zo heden nog krachtiggere stromingen teweeg brengt ?

Met als gevolg ook zwaardere stormen op aarde ?

Berichten: 567

Re: Ergere stormen i.f.v. opwarming aarde ?

Ik heb dezelfde vraag ondertussen aan de belgische weerman Frank Deboosere gesteld en kreeg als antwoord ,dat men moeilijk het aantal stormen kan relateren aan de temperatuursverhoging ,omdat men de invloed van oceaanstromingen nog niet goed begrijpt .

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Ergere stormen i.f.v. opwarming aarde ?

Dat ben ik wel met hem eens. Het zal nog tientallen jaren duren voordat de oceaanstromen zich hebben aangepast aan de warmere temperaturen.

Maar volgens mij heb je het wel bij het rechte eind dat een groter temperatuurverschil tussen polen en evenaar voor hardere stormen zal zorgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Ergere stormen i.f.v. opwarming aarde ?

Als ik me niet vergis is de consensus (kuch) dat, primair, de atmosfeer opwarmt (en als gevolg daarvan: de rest). Waarom zou dat leiden tot een groter temperatuurverschil tussen polen en evenaar? De snelheid van stijgende lucht (thermiek) is afhankelijk van de omgeving en als die ook warmer is...
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Ergere stormen i.f.v. opwarming aarde ?

CO2 is een gas dat zonnestralen binnenhoud en dus het opwarmend effect van de zon versterkt. Aangezien de intensiteit van de zon op de polen veel minder is is dat versterkend effect ook minder. Veel warmer zullen de polen dus niet worden.

Stormen ontstaan door warme en koude luchtstromen. Waarbij een groter verschil tussen de temperatuur van de ene luchtstroom naar de andere een grotere storm zal creeeren.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Ergere stormen i.f.v. opwarming aarde ?

Fair enough. Ik neem aan dat die warmte zijn weg wel zal vinden en daarmee het effect beperken, maar dat er een verschil ontstaat is me duidelijk.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 567

Re: Ergere stormen i.f.v. opwarming aarde ?

Kan men ook niet zeggen dat als een storm één maal op gang is getrokken ;de termiek de storm erger maakt?

Denk maar aan hagel ,extreme rukwinden enz. .

En zijn die contacten van lagere met hogere luchtlagen "in" een storm dan ook niet het gevolg van enerzijds de opwarming van de aarde ,en anderzijds de koud-blijvende hogere luchtlagen ?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Ergere stormen i.f.v. opwarming aarde ?

Voor de duidelijkheid, wat bedoel je met een "storm"? In de Nederlandse definitie is een storm gewoon wind die binnen een bepaalde snelheidsband valt.

Ik vermoed dat jij doelt op tropische depressie/cycloon/orkaan. In dat geval heb je het over een gesloten cyclonaal systeem. Hierbij is termiek niet alleen een versterker, het is het gehele ontstaansrecht van de circulatie. Geen termiek en de "storm"was dan nooit ontstaan.

Meerdere ingredienten zijn vereist, maar de belangrijkste is en blijft toch warm zee/oceaan water. Daar zou opwarming van de aarde van invloed kunnen zijn. Tweede ingredient is wel ook een bepaalde minimale noorder of zuider breedte voor het coriolis effect, daar komen de zeestromen dus om de hoek kijken.

Berichten: 1.816

Re: Ergere stormen i.f.v. opwarming aarde ?

Purperen wolf schreef:

CO2 is een gas dat zonnestralen binnenhoud en dus enz.

Is dit niet te simpel?

De Motor van elke tropische storm is zeewater van , ik dacht, ca 28 gr C en dus kun je rustig zeggen dat een hogere temp ook een heftiger storm kan gaan geven. Vandaar dat ze ook vaak afnemen boven land.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Ergere stormen i.f.v. opwarming aarde ?

Een hogere zeewater temperatuur heeft inderdaad de potentie van een sterkere depressie, maar, dat hoeft niet. Je zult nog steeds ook een zeer onstabiele luchtlaag boven dit water nodig hebben. Het water kan nog zo warm zijn, bevindt zich daarboven een temperatuurinversie, dan zal er geen thermiek zijn.

De verticale temperatuursgradient mag je gerust een derde ingredient noemen. Hoe steiler, hoe beter en daar spelen warme en koude luchtstromen wel degelijk een rol.

Helaas is het ook hier weer niet zo simpel als verschil in bovenlucht temperatuur versus lagelucht temperatuur. De gradient zal wel evenredig moeten verlopen om de termiek te kunnen versterken. Aan een hoog gelegen koude bel heb je dus niet veel.

De rede dat intensiteit boven land afneemt heeft ansich niks met de oppervlakte temperatuur te maken. Land kan makkelijk warmer zijn dan het omliggende water. De rede zit hem in het vocht dat nodig is voor condensatie en zo energie toevoegt.

Reageer