Energiehoeveelheid van een verwarmingstoestel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 36

Energiehoeveelheid van een verwarmingstoestel

Klintersaas schreef:4) Een verwarmingstoestel wordt aangesloten op het elektriciteitsnet. In de grafiek is de energie die het toestel afneemt van het net aangegeven in functie van de tijd.

Afbeelding

We sluiten op hetzelfde net een tweede toestel aan, waarvan de weerstand tweemaal zo groot is. Het tweede toestel blijft 10 uur ingeschakeld en neemt dan van het net een energiehoeveelheid af gelijk aan:

  1. 3,8 kWh
  2. 7,5 kWh
  3. 30 kWh
  4. 60 kWh
Verborgen inhoud
Antwoord B.


Stel een vraag over deze oefening.

(Herkomst: simulatie-examen EMSA 2009)
Bij het maken van deze vraag gebruikte ik de formule R = U/I. Ik dacht dat als de R verdubbeld zou worden, U ook verdubbeld werd. En omdat P = U x I kwam ik op 30 kWh uit (antwoord C). Maar het goede antwoord is B. Is het zo dat als de weerstand verdubbeld wordt, de I verkleint wordt met factor 4? Zo ja, geldt dit altijd of alleen bij deze vraag?
"Happiness is like peeing in your pants, everyone can see it, but only you can feel its warmth."

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Energiehoeveelheid van een verwarmingstoestel

Ik dacht dat als de R verdubbeld zou worden, U ook verdubbeld werd.
Waarom denk je dat? U is de netspanning, die verandert niet door het aansluiten van een extra toestel. Dus bedenk eens wat er dan wel verandert.

Gebruikersavatar
Berichten: 36

Re: Energiehoeveelheid van een verwarmingstoestel

Waarom denk je dat? U is de netspanning, die verandert niet door het aansluiten van een extra toestel. Dus bedenk eens wat er dan wel verandert.


Natuurlijk! Bedankt Klazon, ik had de vraag beter moeten lezen. R = U/I en R wordt 2 keer zo groot. Dus als U niet veranderd moet I wel 2 keer zo klein worden. Hierdoor wordt het vermogen dus gehalveerd, en kom ik op het goede antwoord uit, 15/ 2 = 7.5 kWh. Nogmaals bedankt voor de snelle reactie.
"Happiness is like peeing in your pants, everyone can see it, but only you can feel its warmth."

Reageer