Michelson & morley experiment

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 6

Michelson & morley experiment

hey jongens,

Ik ben bezig met het michelson & morley experiment. Nu stuit ik op iets wat ik niet begrijp.

er wordt gezegd dat bij een draaiing van 90 graden het tijdsverschil tussen de twee armen tweemaal Δt.

Kan iemand mij uitleggen waarom dit is?

Re: Michelson & morley experiment

Wil je iets duidelijker zijn? Zo als je vraag er nu staat weten we niet waar je probleem precies zit. Ook weten we niet met welke site of leerboek je werkt, en wat je al van deze materie af weet.

Berichten: 6

Re: Michelson & morley experiment

Ik ben tweedejaars student natuurkunde.

Het gaat erom dat het verschil in tijd dat de twee lichtstralen op de detector komen wordt gegeven door:

Δt = l / c [ 1/(1-β2) + 1/√((1-β)2) ]

Dus het verschil in tijd van de twee laserstralen die loodrecht op elkaar staan een afstand l afleggen.

Waarbij t// een langere tijd nodig zou moeten hebben dan t┴ volgens de hypothese dat de aarde door het medium ether zou gaan.

Nu wordt er gezegd dat als je de opstelling 90 graden zou draaien, Δt tweemaal zo groot zou moeten worden.

Maar door de opstelling 90 graden te draaien, worden de functie van de "armen" dan wel omgewisseld, maar dat zorgt

er toch niet voor dat Δt tweemaal zo groot zal worden?

Re: Michelson & morley experiment

Danielle1420 schreef:Nu wordt er gezegd dat als je de opstelling 90 graden zou draaien, Δt tweemaal zo groot zou moeten worden.

Maar door de opstelling 90 graden te draaien, worden de functie van de "armen" dan wel omgewisseld, maar dat zorgt

er toch niet voor dat Δt tweemaal zo groot zal worden?
De oplossing staat in dit boek:

http://books.google.nl/books?id=Afeff9XNwgoC

Helaas is de bladzijde die je moet hebben net niet zichtbaar. Gelukkig heb ik het het boek in de kast staan, en kon ik het even opzoeken. Je hebt gelijk dat de situatie na 90 graden draaien gelijk blijft, met één verschil: het tijdsverschil wordt na draaien tegengesteld. Dus bij het draaien van het apparaat verandert het tijdsverschil met twee maal de oorspronkelijke waarde.

Zie ook deze animatie:

http://galileoandeinstein.physics.virginia...ets/mmexpt6.htm

Reageer