Springen naar inhoud

Kogelbaan


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Mako

    Mako


  • >1k berichten
  • 1146 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 augustus 2011 - 15:48

Een kogel met een massa 10g wordt naar beneden afgeschoten vanop het dak van een 7,8m hoog gebouw met een snelheid van 10 m/s onder een hoek van 20° met het horizontale. Elk verdiep is 2m hoog. Verwaarloos de wrijving. Gebruik voor de valversnelling g=10 m/sē

De snelheid waarmee de kogel de grond raakt, bedraagt dan:

A. 12 m/s
B. 14 m/s
C. 16 m/s
D. 210 m/s


Bij deze vraag heb ik het moeilijk met de hoek waarmee de kogel wordt afgeschoten. Ik tekende een figuur en vond dat vx=sin20° *v0 en dat vy=cos20° *v0

Verder lijkt me het gegeven dat elk verdiep 2m hoog is volledig overbodig.
Wanneer ik de formule LaTeX invul vind ik ofwel 12,5m (met als beginsnelheid gewoon 10 m/s) ofwel 4,3m (met vx als beginsnelheid).

Beide afstanden lijken me eerder klein...

Kan iemand me op het juiste pad naar de oplossing zetten aub?
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.
I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Xenion

    Xenion


  • >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 augustus 2011 - 16:08

Bij deze vraag heb ik het moeilijk met de hoek waarmee de kogel wordt afgeschoten. Ik tekende een figuur en vond dat vx=sin20° *v0 en dat vy=cos20° *v0


Dit is juist omgekeerd, misschien moet je je tekening eens posten als je het niet ziet?

Je hebt hier de formules van de versnelde beweging nodig.

Om te beginnen kan je berekenen op welk tijdstip de kogel de grond raakt.
Daarna kan je berekenen welke snelheid de kogel op dat tijdstip heeft.

#3

Mako

    Mako


  • >1k berichten
  • 1146 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 augustus 2011 - 16:33

misschien moet je je tekening eens posten als je het niet ziet?


Kogelbaan.jpg

Wat klopt er niet aan de tekening? Want als je dit zo bekijkt vind je toch sin20°=LaTeX
Maar hierbij het je de versnelling nodig en die weet ik niet te berekenen.

EDIT: ay is 10 m/sē, maar ax berekenen lukt me niet.

Veranderd door Mako, 29 augustus 2011 - 16:41

A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.
I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

#4

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 29 augustus 2011 - 16:51

In de opgave staat: 20 graden met de horizontale.

#5

Mako

    Mako


  • >1k berichten
  • 1146 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 augustus 2011 - 16:51

Dit tenzij je de formule LaTeX gaat bekijken in functie van de y-as. De formule wordt dan: LaTeX

Als je dan het linker lid gelijk stelt aan 0 (botsing met de grond) vind ik 1,64s.

Is dit de juiste methode?
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.
I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

#6

Xenion

    Xenion


  • >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 augustus 2011 - 16:54

Kogelbaan.jpg

Wat klopt er niet aan de tekening? Want als je dit zo bekijkt vind je toch sin20°=LaTeX

gaat bekijken in functie van de y-as. De formule wordt dan: LaTeX

Als je dan het linker lid gelijk stelt aan 0 (botsing met de grond) vind ik 1,64s.

Is dit de juiste methode?


Vul hier de cijfers eens in zodat we kunnen zien wat je juist doet, want dit klopt nog niet.

#7

Mako

    Mako


  • >1k berichten
  • 1146 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 augustus 2011 - 16:58

Vul hier de cijfers eens in zodat we kunnen zien wat je juist doet, want dit klopt nog niet.


0=7,8m+sin20°*10m/s*t-5m/sē*tē <=> 0=7,8m+3,42t-5m/sē*tē <=> t1=1,64s ; t2=-0,95s

Ik zoek even verder adhv je vorige bericht.
Alvast bedankt voor de tips!
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.
I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

#8

Xenion

    Xenion


  • >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 augustus 2011 - 17:02

0=7,8m+sin20°*10m/s*t-5m/sē*tē <=> 0=7,8m+3,42t-5m/sē*tē <=> t1=1,64s ; t2=-0,95s

Ik zoek even verder adhv je vorige bericht.
Alvast bedankt voor de tips!


't is wat ik verwachte. Je maakt een tekenfout. Je geeft de versnelling een negatief teken, de snelheid moet er ook nog een krijgen.

Bij dit soort vraagstukken kan je de oorsprong op meerdere punten plaatsen, het is belangrijk dat je in het begin een duidelijke keuze maakt en je daaraan houdt in het vervolg van de oplossing.

Ik kom zelf op t = 0.9529616242.

#9

Mako

    Mako


  • >1k berichten
  • 1146 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 augustus 2011 - 17:22

Oke, laten we dan de hele formule van y= vergeten. Kwestie de hele hoop een beetje overzichtelijk te houden.

Ik begrijp nu dat ax=0m/sē , maar als je dit invult in de formule valt de hele term met tē weg.
Zo hou je nog over LaTeX maar x0 =0m dus hou je nog over LaTeX

Hoe kan je hieruit t berekenen?
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.
I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

#10

Xenion

    Xenion


  • >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 augustus 2011 - 17:27

Oke, laten we dan de hele formule van y= vergeten. Kwestie de hele hoop een beetje overzichtelijk te houden.

Ik begrijp nu dat ax=0m/sē , maar als je dit invult in de formule valt de hele term met tē weg.
Zo hou je nog over LaTeX

maar x0 =0m dus hou je nog over LaTeX

Hoe kan je hieruit t berekenen?


Maar de x-richting is toch helemaal niet belangrijk?

Je zoekt de snelheid waarmee de kogel de grond raakt. Daarvoor ga je om te beginnen kijken op welk tijdstip de kogel de grond raakt.

Het criterium is 'de grond raken', wiskundig uitgedrukt als y = 0. Hoe ver van het gebouw (de afgelegde weg volgens x) is hier niet belangrijk. Ter info: de x richting volgt een gewone rechtlijnige beweging (x = v*t + x0).

#11

Mako

    Mako


  • >1k berichten
  • 1146 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 augustus 2011 - 17:51

Inderdaad, ik was even volledig verstrooid. Je gebruikt dus wel de formule LaTeX maar was inderdaad vergeten dat zowel de snelheid als de versnelling hier negatief zullen zijn.

Nu vond ik dus ook t=0,95s

Verder zou ik nu de snelheid in dat punt kunnen berekenen via de formule LaTeX ?

Alvast bedankt voor bovenstaande hulp! Het was maar flauw om zo onoplettend te zijn.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.
I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

#12

Xenion

    Xenion


  • >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 augustus 2011 - 17:57

Geen probleem, dat overkomt iedereen wel eens.

Verder zou ik nu de snelheid in dat punt kunnen berekenen via de formule LaTeX

?


Dat is al goed, maar hier vergeet je iets. Je kan daarmee 'de snelheid in de y-richting' berekenen.

In de opgave wordt er naar 'de snelheid' gevraagd, vx heeft daar ook een aandeel in.

Bereken vy, vx is niet veranderd sinds het afschieten en haal hieruit de totale snelheid. (Vergeet niet dat die snelheden vectoren zijn en niet gewoon cijfers ;) )

#13

Mako

    Mako


  • >1k berichten
  • 1146 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 augustus 2011 - 18:38

Voor vy vind ik dan sin20° *10 + 10*0,95 =12,9m/s
en voor vx cos20° *10 =9,4m/s

Aangezien beide vectoren: LaTeX =16m/s

Antwoord C

Heel erg bedankt voor je uitleg!!!
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.
I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

#14

Xenion

    Xenion


  • >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 augustus 2011 - 19:19

Dat is wat ik ook vond ;)





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures