Fysica/burgerlijk ingenieur natuurkunde... ?theoretische/praktisch?

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7

Fysica/burgerlijk ingenieur natuurkunde... ?theoretische/praktisch?

Hallo :P !!!!

Ik ben net afgestudeerd in het middelbaar en twijfel nog tussen de studiekeuzes burgerlijk ingenieur/zuivere fysica en sterrenkunde. Fysica is altijd al mijn passie geweest, maar nu blijkt dat er naast de studiekeuze zuivere fysica, er in Gent ook de optie burgerlijk ingenieur natuurkunde (vanaf 2e bachelor) bestaat. Ik raak maar er maar niet uit wat ik zou willen doen en vroeg me nog enkele zaken af: ;)

1) Ik heb me laten vertellen dat fysica uitsluitend theoretisch is, in tegenstelling tot burgerlijk natuurkunde dat zeer praktisch is. Krijg je bij burgerlijk natuurkunde dan niet alles van de fysica te zien? Wordt dit echt slechts beperkt tot industriële en technologische toepassingen? Of zie je bij burgerlijk ook relativiteitstheorie, snaartheorie... Dit vind ik namelijk enorm interessant en het zo echt jammer zijn als je dit bij burgerlijk natuurkunde niet kunt zien en het gewoon over de praktische toepassingen hebt!

2)Worden er bij burgerlijk natuurkunde net als bij de zuivere fysica fysische experimenten gedaan?

3) Als je bij burgerlijk een ingenieursproject moet doen, wordt er dan ook aandacht geschonken aan fysische onderwerpen die betrekking hebben op de theoretische fysica, of gaat dit echt enkel over schakelingen en dergerlijke.

4) Ik ben vooral bang dat je bij burgerlijk natuurkunde, in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, slechts de basis van de fysica ziet, zonder er echt dieper op in te gaan, waardoor je een beetje op je fysische honger blijft zitten ;D. Is dit zo of is dit louter een vooroordeel?

5) Wordt je als burgerlijk ingenieur natuurkunde ook als fysicus/wetenschapper beschouwd of heb je minder kennis dan een echt fysicus en ben je dus geen wetenschapper?

6) Kan je als burgerlijk natuurkunde doctoreren in verband met onderwerpen die betrekking hebben op de theoretische fysica of is het dus -opnieuw- enkel beperkt tot praktische toepassingen.

7) Kan je als burgerlijk ingenieur natuurkunde net zoals een fysicus in het wetenschappelijk onderzoek terechtkomen?

Alvast SUPER SUPER SUPER SUPER SUPER bedankt om me te helpen met al mijn vragen :P :P

Vele groetjes!!!
"Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Fysica/burgerlijk ingenieur natuurkunde... ?theoretische/praktisch?

Ik heb me laten vertellen dat fysica uitsluitend theoretisch is, in tegenstelling tot burgerlijk natuurkunde dat zeer praktisch is
Ik kan enkel spreken voor burgerlijk (en dan niet natuurkunde), maar ik kan je wel vertellen dat burgerlijk ook redelijk tot zeer theoretisch is hoor. Uiteraard zijn er practica, en die zijn dan wat praktischer van inslag. Verder krijg je relativiteit ook bij burgerlijk. Snaartheorie niet denk ik.
Worden er bij burgerlijk natuurkunde net als bij de zuivere fysica fysische experimenten gedaan?
Voor burgerlijk niet echt. Wel kan ik zeggen dat een aantal vakken samen worden gegeven (zoals bijvoorbeeld fysica in 2e bachelor, 1e semester!).
3) Als je bij burgerlijk een ingenieursproject moet doen, wordt er dan ook aandacht geschonken aan fysische onderwerpen die betrekking hebben op de theoretische fysica, of gaat dit echt enkel over schakelingen en dergerlijke.
Ingenieursproject is praktisch bedoeld, dus theoretische natuurkunde moet je er niet verwachten...

Voor de rest kan ik niet direct iets zinnigs vertellen, dus daarvoor zal je op iemand anders reactie moeten rekenen :P

Al kan ik je burgerlijk wel aanbevelen ;)
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Fysica/burgerlijk ingenieur natuurkunde... ?theoretische/praktisch?

1) Lees ook zeker dit topic eens door.

2) Ingenieurswetenschappen en Exacte Wetenschappen zijn sterk aan elkaar gelinkt. Beide opleidingen geven je een goede theoretische basis zodat je later zelfstandig kan werken in een bepaald vakgebied. Het zijn beide Academische Masters, wat betekent dat je in beide gevallen onderzoek kan gaan doen. Je opleiding bepaalt zeker niet wat je later gaat doen, er zijn veel voorbeelden van personen die iets 'totaal anders' gaan doen na hun studies. (Fysici die iets met wiskunde gaan doen bijvoorbeeld.)

3) Wat Burgerlijk Ingenieur in de Toegepaste natuurkunde concreet inhoudt kan ik niet precies zeggen, want ik studeer het niet. Ik heb zelf eens vluchtig naar de namen van de cursussen gekeken en het lijkt mij een soort kruising te zijn tussen een Elektrisch Ingenieur en een fysicus. (De eindcompetenties zeggen ook iets in die aard.) De fysica-vakken zien er zeker theoretisch uit.

4) Burgerlijk Ingenieur is een vrij theoretische richting, maar die theorie moet dienen als basis om uiteindelijk gebruikt te worden in een technologische toepassing (maar het zou je verbazen hoe theoretisch technologie kan zijn ;) ) Er zijn ook wel practica en oefeningenlessen.

5) Wat betreft snaartheorie: je kan van elke universiteit exact zien welke richting welke vakken krijgt (beetje zoeken op de websites, als je iets niet vindt kunnen we je daar zeker bij helpen), je moet maar eens zoeken of snaartheorie daar ergens tussen staat. Ik vond het zelf niet meteen terug (zelfs niet bij de Masters in de Fysica). Het is niet mijn vakgebied, maar uit wat ik ervan weet is het een actief onderzoek dat nog niet op punt staat, vandaar dat er waarschijnlijk nog geen cursussen op Master-niveau gegeven worden. Relativiteit en Kwantummechanica (om zo maar 2 'klassiekers' te noemen) kan je wel volgen als je daar zin in hebt.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Fysica/burgerlijk ingenieur natuurkunde... ?theoretische/praktisch?

Ik ben net afgestudeerd in het middelbaar en twijfel nog tussen de studiekeuzes burgerlijk ingenieur/zuivere fysica en sterrenkunde. Fysica is altijd al mijn passie geweest, maar nu blijkt dat er naast de studiekeuze zuivere fysica, er in Gent ook de optie burgerlijk ingenieur natuurkunde (vanaf 2e bachelor) bestaat. Ik raak maar er maar niet uit wat ik zou willen doen en vroeg me nog enkele zaken af: ;)
Bon, ik studeer momenteel 2e master burgerlijk ingenieur elektrotechniek in Gent.

Ik wou ook ooit toegepast natuurkunde doen, en ik heb me dus wel wat geïnformeerd.

Wel, toegepaste natuurkunde gaat eigenlijk vooral over de kleinst mogelijke technologie. Wat houdt dat dan in, je krijgt (naast de basis van burgerlijk ingenieur) ook veel lessen over halfgeleidertechnologie (hoe werken ze, hoe maak je ze, ...), fotonica (werken met licht en fotonen, op halfgeleiderniveau), materiaaltechnologie (hoe maak je een stevig materiaal met eigenschappen x) en dergelijke dingen.

Je gaat er dus NIET specifiek in op esoterische dingen als relativiteitstheorie (waarvan je sowieso een basis krijgt als burgerlijk ingenieur) of snaartheorie. Dat zijn dingen zonder veel toepassing en dus totaal irrelevant voor een ingenieur. Anderzijds, door een opleiding te doen als fysicus, leer je dingen als halfgeleidertechnologie e.d. ook niet. Er is veel te veel fysica om ook zulke dingen voldoende diep te behandelen, ook al zijn ze vanuit technologisch standpunt heel erg relevant.

Mispak je daar dus niet aan.

Maar, ik ga je ook even meegeven wat ik hier altijd zeg: als je uit het middelbaar in Vlaanderen komt, heb je geen flauw idee waar een ingenieursopleiding om draait. Je hebt namelijk nog nooit enig technologisch gericht vak gehad (een vak zoals technologische opvoeding e.d. is trouwens compleet irrelevant in dat opzicht) Van fysica heb je al een redelijker, maar ook veel te klein beeld.
1) Ik heb me laten vertellen dat fysica uitsluitend theoretisch is, in tegenstelling tot burgerlijk natuurkunde dat zeer praktisch is. Krijg je bij burgerlijk natuurkunde dan niet alles van de fysica te zien? Wordt dit echt slechts beperkt tot industriële en technologische toepassingen? Of zie je bij burgerlijk ook relativiteitstheorie, snaartheorie... Dit vind ik namelijk enorm interessant en het zo echt jammer zijn als je dit bij burgerlijk natuurkunde niet kunt zien en het gewoon over de praktische toepassingen hebt!
Je krijgt nergens de volledige fysica te zien, verre van zelfs. In fysica ligt de focus eerder op veralgemenende theorieën, terwijl in burgerlijk ingenieur de focus ligt op de praktisch bruikbare theorieën. Maar niemand ziet ze allemaal!
2)Worden er bij burgerlijk natuurkunde net als bij de zuivere fysica fysische experimenten gedaan?
Uiteraard.
3) Als je bij burgerlijk een ingenieursproject moet doen, wordt er dan ook aandacht geschonken aan fysische onderwerpen die betrekking hebben op de theoretische fysica, of gaat dit echt enkel over schakelingen en dergerlijke.
Neen, dat is een project, dus steeds erg praktisch. Het theoretisch gedeelte zal hoogstens een facet van het probleem zijn.
4) Ik ben vooral bang dat je bij burgerlijk natuurkunde, in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, slechts de basis van de fysica ziet, zonder er echt dieper op in te gaan, waardoor je een beetje op je fysische honger blijft zitten ;D. Is dit zo of is dit louter een vooroordeel?
Het is gewoon anders. Iedereen heeft een punt waarop hij niet meer echt geïnteresseerd is waarom iets precies zo werkt. Zeker in de technologie zijn er nog altijd veel fenomenen die men nog totaal niet kan verklaren. Zelfs met een theoretische fysica-opleiding kom je daarin niet verder. De wereld van de fysica is namelijk niet enkel rozengeur en maneschijn zoals de eenvoudige middelbaar-fysica. Ondanks de snaartheorie kunnen we bijvoorbeeld nog steeds niet verklaren waarom LED's zo inefficiënt worden bij te grote stromen.
5) Wordt je als burgerlijk ingenieur natuurkunde ook als fysicus/wetenschapper beschouwd of heb je minder kennis dan een echt fysicus en ben je dus geen wetenschapper?
Je bent geen fysicus. Je bent (afhankelijk van je instelling en scepticisme) wel een wetenschapper. Om wetenschapper te zijn heb je helemaal geen opleiding nodig.
6) Kan je als burgerlijk natuurkunde doctoreren in verband met onderwerpen die betrekking hebben op de theoretische fysica of is het dus -opnieuw- enkel beperkt tot praktische toepassingen.
Je kan doctoreren op theoretische basis, maar enkel bij de praktischere kant van de zaak, dus niet op snaartheorie ofzo.
7) Kan je als burgerlijk ingenieur natuurkunde net zoals een fysicus in het wetenschappelijk onderzoek terechtkomen?
Alle burgerlijke ingenieurs kunnen in wetenschappelijk onderzoek terecht komen! Ik bijvoorbeeld maak nu een thesis over vierpotige robots. Hoogst wetenschappelijk, maar veeleer technologisch dan theoretisch. Ik vermoed zelfs dat aan de meeste universiteiten de ingenieursfaculteit veruit de grootste onderzoeksgroep heeft (o.a. omdat die meestal zichzelf volledig kunnen financieren.)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Fysica/burgerlijk ingenieur natuurkunde... ?theoretische/praktisch?

Superbedankt voor al jullie informatie !!! ;)

Vele groetjes !
"Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction." - Albert Einstein

Berichten: 181

Re: Fysica/burgerlijk ingenieur natuurkunde... ?theoretische/praktisch?

A.Einstein schreef:Hallo :P !!!!

Ik ben net afgestudeerd in het middelbaar en twijfel nog tussen de studiekeuzes burgerlijk ingenieur/zuivere fysica en sterrenkunde. Fysica is altijd al mijn passie geweest, maar nu blijkt dat er naast de studiekeuze zuivere fysica, er in Gent ook de optie burgerlijk ingenieur natuurkunde (vanaf 2e bachelor) bestaat. Ik raak maar er maar niet uit wat ik zou willen doen en vroeg me nog enkele zaken af: ;)

1) Ik heb me laten vertellen dat fysica uitsluitend theoretisch is, in tegenstelling tot burgerlijk natuurkunde dat zeer praktisch is. Krijg je bij burgerlijk natuurkunde dan niet alles van de fysica te zien? Wordt dit echt slechts beperkt tot industriële en technologische toepassingen? Of zie je bij burgerlijk ook relativiteitstheorie, snaartheorie... Dit vind ik namelijk enorm interessant en het zo echt jammer zijn als je dit bij burgerlijk natuurkunde niet kunt zien en het gewoon over de praktische toepassingen hebt!

2)Worden er bij burgerlijk natuurkunde net als bij de zuivere fysica fysische experimenten gedaan?

3) Als je bij burgerlijk een ingenieursproject moet doen, wordt er dan ook aandacht geschonken aan fysische onderwerpen die betrekking hebben op de theoretische fysica, of gaat dit echt enkel over schakelingen en dergerlijke.

4) Ik ben vooral bang dat je bij burgerlijk natuurkunde, in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, slechts de basis van de fysica ziet, zonder er echt dieper op in te gaan, waardoor je een beetje op je fysische honger blijft zitten ;D. Is dit zo of is dit louter een vooroordeel?

5) Wordt je als burgerlijk ingenieur natuurkunde ook als fysicus/wetenschapper beschouwd of heb je minder kennis dan een echt fysicus en ben je dus geen wetenschapper?

6) Kan je als burgerlijk natuurkunde doctoreren in verband met onderwerpen die betrekking hebben op de theoretische fysica of is het dus -opnieuw- enkel beperkt tot praktische toepassingen.

7) Kan je als burgerlijk ingenieur natuurkunde net zoals een fysicus in het wetenschappelijk onderzoek terechtkomen?

Alvast SUPER SUPER SUPER SUPER SUPER bedankt om me te helpen met al mijn vragen :P :P

Vele groetjes!!!
Volgens mij wordt de snaartheorie nergens op de universiteit onderwezen, of misschien als pre- of post-doctorale studie.

Berichten: 181

Re: Fysica/burgerlijk ingenieur natuurkunde... ?theoretische/praktisch?

Je kan doctoreren op theoretische basis, maar enkel bij de praktischere kant van de zaak, dus niet op snaartheorie ofzo.
Wordt er iets van de snaartheorie onderwezen op een universiteit? En zo ja, is dat dan in/vanaf bachelor, master, pre-doctorale studie, post-doctorale studie,...?

En worden er eigenlijk geregeld doctoraten geschreven over de snaartheorie?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Fysica/burgerlijk ingenieur natuurkunde... ?theoretische/praktisch?

Bij elke universiteit kan je de jaarprogramma's van de verschillende richtingen bekijken. Je kan zelf eens op zoek gaan of je ergens iets over Snaartheorie vindt, maar ik heb het nog nergens onder die naam teruggevonden.

Ik denk dat die theorie nog niet op punt staat en dat je je daar pas in kan verdiepen na je Master.

Ik heb onlangs gehoord van een Bachelor in de Fysica dat momenteel de focus in de opleiding ligt bij de 'elementaire deeltjes' omdat ze daar in CERN zo goed bezig zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 39

Re: Fysica/burgerlijk ingenieur natuurkunde... ?theoretische/praktisch?

Nick wildeni wete schreef:Wordt er iets van de snaartheorie onderwezen op een universiteit? En zo ja, is dat dan in/vanaf bachelor, master, pre-doctorale studie, post-doctorale studie,...?

En worden er eigenlijk geregeld doctoraten geschreven over de snaartheorie?
Ik studeer zelf natuurkunde en kan je met zekerheid zeggen dat de snaartheorie niet voor zal komen in een bachelor. Het hangt van je keuze van mastervakken af of je überhaupt iets over snaartheorie te horen krijgt, voor het merendeel van de onderzoeken in natuurkunde heb je het niet nodig. Maar zelf als je naar die richting van de natuurkunde wil zal je in je master de echte uitleg erover niet krijgen.

Dus als je iets met snaartheorie wil doen moet je eerst je masters in physics hebben... dit heeft te maken met de kennis die je nodig hebt om het te snappen en omdat het echt een theorie is (er zijn noch nooit experimentele of kosmologische bewijzen gevonden van de juistheid van de theorie nog zijn er uitvoerbare ideeën om de theorie te testen en daarom valt het niet binnen de basis wat voor een natuukunde student nodig is)

Er worden wel regelmatig artikelen geschreven over snaartheorie, deze zijn wel te vinden op http://arxiv.org/
Nature and Nature's laws lay hid in night

God said, "Let Newton be!" and all was light.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Fysica/burgerlijk ingenieur natuurkunde... ?theoretische/praktisch?

En worden er eigenlijk geregeld doctoraten geschreven over de snaartheorie?
Jawel, maar aan een minderheid van universiteiten. Als je echt iets daarover wil weten, dan zul je moeten zoeken welke universiteit daar überhaupt onderzoek naar voert.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Fysica/burgerlijk ingenieur natuurkunde... ?theoretische/praktisch?

Als je even kijkt op internet vind je wel degelijk universiteiten, zoals bijvoorbeeld Princeton University en zelfs een research centre voor de string-theorie.

Of je dat hier op diepgaand niveau in België/Nederland kan studeren weet ik niet.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 39

Re: Fysica/burgerlijk ingenieur natuurkunde... ?theoretische/praktisch?

Of je dat hier op diepgaand niveau in België/Nederland kan studeren weet ik niet.
ja dat kan ook dichterbij de uva (Amsterdam) heeft ook een snaartheorie groep, met daarin ook plaatsen voor promotieonderzoek, het zal misschien ook mogelijk zijn om een masterstage bij deze groep te doen.

http://www.science.uva.nl/research/itf/strings/strings.html
Nature and Nature's laws lay hid in night

God said, "Let Newton be!" and all was light.

Berichten: 254

Re: Fysica/burgerlijk ingenieur natuurkunde... ?theoretische/praktisch?

A.Einstein schreef:Superbedankt voor al jullie informatie !!! ;)

Vele groetjes !


Wat heb je nu gekozen?

Reageer