Opvulling schillen en subschillen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 226

Opvulling schillen en subschillen

M.b.v de diagonaalregel lukt het mij om te bepalen in welk blok (s,p,d ,f)van het periodiek systeem een element staat.

Nu kom ik echter een schematisch overzicht tegen van de schillen en subschillen i.f.v. de energie.

nl. 1s -2s-2p-3s-3p-3d-4s-4p-4d-5s-5p-4f-5d-6s-6p-5f-6d-7s

een voorbeeldje 48Cd

(a)1s2-2s2-2p6-3s2-3p6-3d10-4s2-4p6-4d10-5s2

Zoals ik het zou oplossen vlgns de diagonaalregel:

(b)1s2-2s2-2p6-3s2-3p6-4s2-3d10-4p6-5s2-4d10

Hoe komen ze aan deze volgorde bij (a) ? Ik vind dit nogal verwarrend want hier lijkt het alsof Cd hoort in het s-blok i.p.v. in het d- blok

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Opvulling schillen en subschillen

Het lijkt er sterk op dat in optie a er geen rekening met energie wordt gehouden, maar alles op volgorde van hoofdschil staat. Dus eerst schil 1 met zijn subschillen, dan schil 2 met zijn subschillen, dan schil 3 met .....enz enz. Dat is niet een correcte weergave van de schillen, zoals we afgesproken hebben. Afgesproken is om het op volgorde van energie te plaatsen, aangezien dit ook vrijwel altijd de volgorde is waarin de subschillen gevuld worden.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Opvulling schillen en subschillen

Het zijn gewoon verschillende schrijfwijzen, die beide gebruikt worden.

Ik heb er ooit eens problemen mee gehad met mijn chemie leerkracht in het secundair, die maar niet wilde geloven dat de eerste schrijfwijze ook correct was. Volgens haar moest het per se op energie gerangschikt staan. Laat ik haar een website zien, maar dat vond ze natuurlijk geen betrouwbare bron. Laat ik haar een periodiek systeem zien van Umicore... tja, die was natuurlijk ook fout...

Dat was nota bene dezelfde leerkracht die ik ook niet kon duidelijk maken dat er theoretisch meer dan 7 schillen bestaan en dat er meer dan 32 elektronen op de O schil kunnen, maar gewoon niet in de natuur voorkomen.

Ik kan je aanraden om gewoon de schrijfwijze te gebruiken die je geleerd hebt, want er bestaan leerkrachten die nogal een idée fixe hebben op het (beperkte) wat zij kennen en niet openstaan voor alternatieve, even correcte, dingen.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 226

Re: Opvulling schillen en subschillen

Oh dank je wel voor de informatie !! Ik zal het maar houden bij de diagonaalregel . ;)

Reageer