Meerkeuze: ladder tegen muur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 411

Meerkeuze: ladder tegen muur

Een ladder met een bepaalde massa leunt schuin tegen een muur. Als de ladder niet mag wegglijden, dan moet:

A. De wrijvingscoëfficiënt tussen de ladder en de muur verschillend zijn van nul

B. De wrijvingscoëfficiënt tussen de ladder en de grond verschillend zijn van nul

C. Zowel A als B

D. Ofwel A ofwel B

-------------------------------------------------

Volgens mij is D het correcte antwoord, alhoewel ik hierbij enorm twijfel.

Als de wrijvingscoëfficiënt op één van beide plaatsen verschillend is van 0 (én dus groot genoeg is om de ladder tegen te houden), dan zal deze niet wegglijden. Intuïtief echter vind ik het moeilijk om voor te stellen dat een ladder die op een wrijvingsloze vloer niet zal wegglijden als die leunt tegen een muur die wel een wrijvingscoëfficiënt heeft.. Daardoor twijfel ik.

Iemand die me van deze twijfel kan verlossen? :-)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Meerkeuze: ladder tegen muur

Volgens mij is antwoord B het goede antwoord.

Stel je voor dat er alleen een wrijvingscoefficient is tussen de bovenkant van de ladder en de vertikale muur.

Maak nu eens een tekening en constateer dan , dat er aan de evenwichtsvoorwaarde dat de algebraische som van alle horizontale krachten nul moet zijn , niet wordt voldaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Meerkeuze: ladder tegen muur

Volgens mij is D het correcte antwoord, alhoewel ik hierbij enorm twijfel.
Volgens mij ook. Stel je voor dat de wrijvingscoefficient oneindig is (a.k.a. de ladder zit er vast in een inkeping), dan zie je intuitief dat zowel A als B voorkomen dat de ladder weg glijdt.

@aadkr, de normaalkracht van de muur compenseert toch?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 411

Re: Meerkeuze: ladder tegen muur

317070 schreef:Volgens mij ook. Stel je voor dat de wrijvingscoefficient oneindig is (a.k.a. de ladder zit er vast in een inkeping), dan zie je intuitief dat zowel A als B voorkomen dat de ladder weg glijdt.

@aadkr, de normaalkracht van de muur compenseert toch?
Inderdaad. Theoretisch gezien zal hij volgens mij niet wegglijden bij een 'oneindige wrijvingscoëfficiënt', maar dat is moeilijk voor te stellen in praktijk..

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Meerkeuze: ladder tegen muur

De normaalkracht die de vertikale muur op de bovenkant van de ladder uitoefent en deze kracht is horizontaal naar links gericht kan niet gecompenseert worden, als je er tenminste van uitgaat dat er tussen de onderkant van de ladder en de vloer een wrijvingscoefficient van nul heerst. Er kan dus geen sprake zijn van evenwicht.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Meerkeuze: ladder tegen muur

De normaalkracht die de vertikale muur op de bovenkant van de ladder uitoefent en deze kracht is horizontaal naar links gericht kan niet gecompenseert worden, als je er tenminste van uitgaat dat er tussen de onderkant van de ladder en de vloer een wrijvingscoefficient van nul heerst. Er kan dus geen sprake zijn van evenwicht.
Ah, nu zie ik het ook. Ik had er geen rekening mee gehouden dat voor een willekeurig grote wrijvingskracht, zelfs bij een oneindige wrijvingscoefficient, je nog steeds een normaalkracht van de muur nodig hebt.

A is dus inderdaad niet voldoende. Het juiste antwoord is dus B.

@Uomo: je moet eens alle krachten tekenen die op je ladder inwerken, en het evenwichtsstelsel opstellen. Daar moet je nog aan toevoegen dat de wrijvingskracht nul is als de normaalkracht nul is, en je ziet dat het stelsel niet oplosbaar is. Dus is er geen evenwicht.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 411

Re: Meerkeuze: ladder tegen muur

Ik heb even een tekening gemaakt en alle krachten er op aangeduid. (De lengte van de pijlen is niet in verhouding)

Hier zie je dus dat bij de linkse tekening er evenwicht is:
\(F_z_w = F_n\)
en
\(F_w_r = F_{n(muur)}\)
Bij de rechtse tekening is er echter geen evenwicht in horizontale zin.

Verticaal is er evenwicht:
\(F_z_w = F_{n(grond)} + F_w_r\)
Horizontaal:
\(F_{n(muur)} = ?\)
Klopt deze redenering en de tekeningen?
Ladder_tegen_muur.jpg
Ladder_tegen_muur.jpg (38.88 KiB) 471 keer bekeken

Reageer