Meerkeuze: slippen versus rollen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 411

Meerkeuze: slippen versus rollen

Een rijdende fiets remt heel eventjes zodat zijn wielen blokkeren (en dus slippen). Nemen we de snelheid tijdens het remmen als referentie, dan wordt de fietssnelheid als de remmen losgelaten worden

A. Hoger

B. Lager

C. Blijft gelijk

---------------------------------------------------------

We weten dat de fiets een bepaalde kinetische energie zal hebben.

Voor een voorwerp dat rolt is de kinetische energie:
\(K = \frac{1}{2}Mv^2 + \frac{1}{2}I \omega^2\)
Voor een voorwerp dat slipt is de kinetische energie:
\(K = \frac{1}{2}Mv^2\)
Als beiden dus dezelfde kinetische energie hebben, zal je bij het slippen rapper gaan dan bij het rollen.

M.a.w. tijdens het slippen is er enkel translationele kinetische energie, als je de remmen loslaat is er ook rotationele kinetische energie. Antwoord B is dus juist, de snelheid als de remmen losgelaten worden is lager.

Ben ik correct?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Meerkeuze: slippen versus rollen

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 65

Re: Meerkeuze: slippen versus rollen

tijdens het slippern is er geen rolweerstand maar gewoon een wrijvingskracht. Deze is veel groter dan de rolweerstand. Na het slippen beginnen uw wielen weer te draaien met beginsnelheid = eindsnelheid slip en zal vervolgens vertragen door de rolweerstand

Berichten: 7.068

Re: Meerkeuze: slippen versus rollen

Ronddraaiende wielen bezitten een zekere mate van energie (
\(\frac{1}{2}I \omega^2\)
). Die energie moet ergens vandaan gekomen zijn. In dit geval is er maar een bron: de kinetische energie van de (slippende) fiets. De snelheid van de fiets neemt dus af bij het loslaten van de remmen. Dit heeft niks te maken met slip- danwel rolweerstand. Dit heeft te maken met de verdeling van energie.

Berichten: 65

Re: Meerkeuze: slippen versus rollen

Ronddraaiende wielen bezitten een zekere mate van energie (
\(\frac{1}{2}I \omega^2\)
). Die energie moet ergens vandaan gekomen zijn. In dit geval is er maar een bron: de kinetische energie van de (slippende) fiets. De snelheid van de fiets neemt dus af bij het loslaten van de remmen. Dit heeft niks te maken met slip- danwel rolweerstand. Dit heeft te maken met de verdeling van energie.
Ik probeer gewoon een antwoord te geven zonder behoud van energie uit te leggen. Dus volgens jou heeft de wrijvingsweerstand niet te maken met het vertragen van de fiets als ik uw mening goed kan volgen

Berichten: 7.068

Re: Meerkeuze: slippen versus rollen

Dus volgens jou heeft de wrijvingsweerstand niet te maken met het vertragen van de fiets als ik uw mening goed kan volgen
Ik denk dat dit een vraag is waarbij het niet gaat om de invloed van weerstand.

Berichten: 411

Re: Meerkeuze: slippen versus rollen

Ik denk dat dit een vraag is waarbij het niet gaat om de invloed van weerstand.
Dat denk ik inderdaad ook.

Bedankt voor je hulp!

Berichten: 65

Re: Meerkeuze: slippen versus rollen

In de vraagstelling is ook niets over kinetische energie gevraagd. Sommige fenomenen kunnen eenvoudig verklaard worden zonder hiervoor formules te hoeven gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Meerkeuze: slippen versus rollen

In de vraagstelling is ook niets over kinetische energie gevraagd. Sommige fenomenen kunnen eenvoudig verklaard worden zonder hiervoor formules te hoeven gebruiken.
Je kan inderdaad vaak een inzichtelijke verklaring geven door een kwalitatieve redenering aan te bieden. Al is een formule soms wel sluitender als je een formeel antwoord wil.

Al zou ik in dit geval gaan voor de verklaring gebaseerd op de kinetische energie, zoals EvilBro die geeft.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer