psychologie en spiritualiteit

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 15

psychologie en spiritualiteit

ik ben eens benieuwd in hoeverre jullie spiritueel zijn ingesteld en/of geloven in paranormale verschijnselen en krachten?

psychologen onder ons.....staan jullie open voor verschijnselen die niet psychologisch onderbouwt kunnen worden, die eigenlijk gewoon niet onderbouwt kunnen worden maar wel degelijk ervaren worden door mensen.

ik denk aan uittreden, telepathie...enz.

voor diegenen die idd daarin geloven en ervoor open staan....hoe combineren jullie dit in het werk? doen jullie daar iets mee?

gewoon nieuwsgierig....

ikzelf ben overigens behoorlijk spiritueel en geloof zeer zeker in paranormale zaken, sta er zelf behoorlijk open voor en heb ook de nodige ervaringen gehad die mij overtuigen van het feit dat er meer is dan wat we wetenschappelijk en feitelijk kunnen verklaren.

groetjes

Berichten: 672

Re: psychologie en spiritualiteit

kada schreef:ikzelf ben overigens behoorlijk spiritueel en geloof zeer zeker in paranormale zaken, sta er zelf behoorlijk open voor en heb ook de nodige ervaringen gehad die mij overtuigen van het feit dat er meer is dan wat we wetenschappelijk en feitelijk kunnen verklaren.

groetjes
Ik ben er 100% van overtuigd,zelf zonder de nodige ervaringen,dat er meer is dan we kunnen verklaren,maar dat heeft meer met onze beperkingen te maken dan met "paranormale fenomenen"
huh?

Berichten: 136

Re: psychologie en spiritualiteit

Ha kada,

Kijk hier maar eens voor de combinatie 'psychologie en spiritualiteit': http://www.itp.edu/

Tijdens mijn eigen studie psychologie ben ik in aanraking gekomen met een stroming die voort is gekomen uit de zogenaamde 'piek-ervaringen'-psychologie van Maslov.

In het kort kwam het er bij Maslov op neer dat hij niet de slecht in hun vel zittende mensen, maar juiste de heel goed functionerende leden van onze soort bestudeerde. Daarbij deed hij alleerlei merkwaardige ontdekkingen, waaronder die van de piek-ervaringen. Deze piek-ervaringen zou je kunnen vergelijken met spirituele ervaringen en de mensen die zijn werk voortzetten in de jaren '60 van de vorige eeuw hebben er vervolgens de stroming 'transpersoonlijke psychologie' aangehangen. In Nederland kan je voor de communicatie tussen psychologie en spiritualiteit terecht bij de stichting ITANT (International transpersonal association nederlands taalgebied) Zij geven en blaadje PANTA uit, dat best de moeite van het lezen waard is. Daarnaast organiseren zij regelmatig bijeenkomsten. De website is niet zo om over naar huis te schrijven, eigenlijk, maar ik geef je toch maar het adres: http://web.inter.nl.net/users/itant/

Berichten: 547

Re: psychologie en spiritualiteit

Peter, jij zegt: Ik ben er 100% van overtuigd,zelf zonder de nodige ervaringen,dat er meer is dan we kunnen verklaren,maar dat heeft meer met onze beperkingen te maken dan met "paranormale fenomenen"

Zou je deze willen uitleggen?

Reageer