Pincode te achterhalen door warmte-afgifte

Moderator: Astro

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Pincode te achterhalen door warmte-afgifte

Wetenschappers hebben ontdekt dat vingers bij het intoetsen van de pincode hitte achterlaten en zo na afloop verraden wat de cijfers van deze code zijn.


De onderzoekers toetsten een pincode in en maakten op verschillende momenten (kort) erna met behulp van een digitale infraroodcamera foto's van de toetsen. In tachtig procent van de gevallen kon men direct na het maken van een foto de juiste cijfers raden, na een minuut was dit nog maar liefst 50%. De volgorde van de cijfers was weer een nieuwe klus, maar toch lukte het regelmatig de gehele code te kraken doordat de hitte langzaam afnam.


Gelukkig blijkt dit fenomeen alleen te slagen bij plastic toetsen en is een infraroodcamera erg duur om als particulier aan te schaffen.


Afbeelding


Bron: http://www.scientias.nl/hitte-verraadt-uw-pincode/45722
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Pincode te achterhalen door warmte-afgifte

Gelukkig blijkt dit fenomeen alleen te slagen bij plastic toetsen en is een infraroodcamera erg duur om als particulier aan te schaffen.
Ik zou criminelen nu niet meteen als particulier beschouwen.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Pincode te achterhalen door warmte-afgifte

Ik zou criminelen nu niet meteen als particulier beschouwen.


Die dingen blijken nogal prijzig te zijn;

Maar als ik een crimineel was zou ik eerst een infraroodcamera jatten, en dan daar een vervolgklus mee opknappen. Een methode om dergelijke diefstal als pingebruiker tegen te gaan: alle knopjes tegelijk indrukken na het pinnen!
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 62

Re: Pincode te achterhalen door warmte-afgifte

De toetsen van een pinautomaat verwarmen?

Probleem opgelost,mocht dit ooit een probleem worden.


Maar wat mij ook altijd verbaasd is dat ze deze criminele foefjes openbaar maken?

Criminelen leren hiervan.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Pincode te achterhalen door warmte-afgifte

Ik kom eigenlijk nooit plastic knopjes tegen, alleen maar metalen. En aangezien het bericht spreekt dat deze methode alleen werkte bij plastic knopjes moet je hoogstens opletten bij van die losse pinautomaten met plastic knopjes in de horeca. Ik zie niet zo snel iemand met een infraroodcamera achter je staan in de supermarkt ( daar zijn meestal ook plastic knoppen als ik even in mijn geheugen graaf).
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Pincode te achterhalen door warmte-afgifte

Hiddo schreef:De toetsen van een pinautomaat verwarmen?

Probleem opgelost,mocht dit ooit een probleem worden.


Maar wat mij ook altijd verbaasd is dat ze deze criminele foefjes openbaar maken?

Criminelen leren hiervan.

Wat moeten ze er mee? Criminelen moeten aan en IR camera komen (goedkoopste zijn rond de 10.000 euro) en uiteindelijk ook nog aan het pasje komen. Daarnaast is de camera groot en zwaar, dus je valt ook erg op.


Veel effectiever is iemand te beroven vlak nadat die gepind heeft.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 62

Re: Pincode te achterhalen door warmte-afgifte

De techniek toegepast in deze infra-camera kan wellicht vereenvoudigd worden.

Misschien zelfs ingebouwdt in je gsm camera?


Dan pas wordt het een ander verhaal.

Weet niet of dit technisch haalbaar is nog?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Pincode te achterhalen door warmte-afgifte

Bart schreef:Daarnaast is de camera groot en zwaar, dus je valt ook erg op.


Veel effectiever is iemand te beroven vlak nadat die gepind heeft.

Beroven is ook niet echt onopvallend...én dan heb je een maar een paar flappen. Wanneer je een bankpas + code in handen krijgt kun je waarschijnlijk veel meer krijgen ( totdat het rekeningnummer natuurlijk wordt geblokeert).


De grabbeldieven zullen dan denk ik voor de brute beroving gaan, en de zware jongens voor het in handen krijgen van een IR-camera en het wat stiller beroven van de pas.

Weet niet of dit technisch haalbaar is nog?

Ik denk ook niet dat we daar op uit zijn. Ben eerder benieuwd waarom het alleen op plastic knoppen werkt...metaal houdt langer warmte vast lijkt mij...en toch werkt dat niet met een IR-camera.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Pincode te achterhalen door warmte-afgifte

Criminelen moeten aan en IR camera komen (goedkoopste zijn rond de 10.000 euro) en uiteindelijk ook nog aan het pasje komen. Daarnaast is de camera groot en zwaar, dus je valt ook erg op.
Ik vind met de eerste hit op google eentje met het formaat van een analoog fototoestel en vanaf 2400€.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 62

Re: Pincode te achterhalen door warmte-afgifte

Ik denk ook niet dat we daar op uit zijn. Ben eerder benieuwd waarom het alleen op plastic knoppen werkt...metaal houdt langer warmte vast lijkt mij...en toch werkt dat niet met een IR-camera.

Metaal geleidt de warmte van binnenin de electronica van een pinautomaat naar buiten toe.

Daarom werkt het alleen bij plastic knopjes.

Denk ik?

Gebruikersavatar
Berichten: 62

Re: Pincode te achterhalen door warmte-afgifte

Ik leg het een beetje krom uit.


Ik bedoel de warmte van de electronica verwarmd de metalen knopjes in verhouding met de plastic knopjes meer!

Metalen knopjes zullen circa 37 c zijn en daarom kun je op metalen knopjes geen vingerafdrukken aflezen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Pincode te achterhalen door warmte-afgifte

Metalen knopjes zullen circa 37 c zijn

Waar baseer je dat precies op?


In de vingertoppen is het trouwens helemaal geen 37 graden Celcius:

Afbeelding


En al zou het metaal 28 graden Celcius zijn, dan nog moet er toch een verandering in temperatuur te meten zijn lijkt mij...wellicht al door de kleine wrijving die ontstaat als men over een knop "wrijft".
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 62

Re: Pincode te achterhalen door warmte-afgifte

37 c was als voorbeeld bedoeld.

Ik had geen idee dat de vingertoppen geen 37 graden zijn.


Wat ik wilde aangeven is het volgende.

De metalen toetsen zijn warmer door de geleiding van de electronica die eronder zit.

Metaal geleidt warmte beter dan rubber/kunststof.


Dus als je een infra foto maakt nadat iemand getoetst heeft op metalen toetsen ga je dit niet kunnen aflezen omdat de toetsen warm zijn /warmer dan vingertoppen in ieder geval.

Of ze verliezen heel snel hun warmte omdat ze van metaal zijn is ook een optie.(zit ik me nu te bedenken)


In ieder geval in van de 2 verklaard waarom dit alleen bij plastic knoppen mogelijk is.

Het was maar een idee.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Pincode te achterhalen door warmte-afgifte

Beroven is ook niet echt onopvallend...én dan heb je een maar een paar flappen. Wanneer je een bankpas + code in handen krijgt kun je waarschijnlijk veel meer krijgen ( totdat het rekeningnummer natuurlijk wordt geblokeert).
tot een maximum van 2500 euro per dag.


De grabbeldieven zullen dan denk ik voor de brute beroving gaan, en de zware jongens voor het in handen krijgen van een IR-camera en het wat stiller beroven van de pas.
Skimmen is veel luceratiever, en eenvoudiger


Ik denk ook niet dat we daar op uit zijn. Ben eerder benieuwd waarom het alleen op plastic knoppen werkt...metaal houdt langer warmte vast lijkt mij...en toch werkt dat niet met een IR-camera.
Metaal geleidt warmte erg goed, waardoor het snel wordt afgevoerd.


Ik vind met de eerste hit op google eentje met het formaat van een analoog fototoestel en vanaf 2400€.
Met een resolutie van 4 of 8 pixels?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Pincode te achterhalen door warmte-afgifte

Met een resolutie van 4 of 8 pixels?
Ik heb geen verstand van dit soort aparaten, maar dit lijkt me toch voldoende?
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Reageer