Meerkeuze: centripetale kracht bij looping

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 411

Meerkeuze: centripetale kracht bij looping

Als een kermiswagentje een looping maakt, dan komt het niet los uit zijn rails op voorwaarde dat:

A. De centripetale kracht kleiner is dan de zwaartekracht op het wagentje

B. De centripetale kracht groter is dan de zwaartekracht op het wagentje

C. De centripetale kracht en de zwaartekracht elkaar opheffen

---------------------------------------------------------------------------

Onderaan mijn post kan je de tekening zien die ik erbij gemaakt heb.

A is volgens mij gewoon niet mogelijk aangezien de zwaartekracht bij een looping eigenlijk (deels of volledig) de centripetale kracht levert. Dientengevolge kan de centripetale kracht gewoonweg nooit kleiner zijn dan de zwaartekracht.

B is volgens mij wel correct. De centripetale kracht wordt bij een looping geleverd door de zwaartekracht en de normaalkracht op het wagentje. Als de centripetale kracht dus groter is dan de zwaartekracht (en zoveel groter dat het eigenlijk de som is van zwaartekracht en normaalkracht), dan zal het karretje in zijn baan blijven aangezien er een tegengestelde centrifugaalkracht zal zijn (3de wet van Newton) die dit opheft.

C kan volgens mij niet omdat de zwaartekracht hier gewoon (deels of volledig) de centripetale kracht is. Deze kunnen elkaar dus niet opheffen. Als er echter had gestaan 'de centrifugale kracht en de zwaartekracht elkaar opheffen', was dit volgens mij wel een correct oplossing.

Ik kies dus voor oplossing B. Is dit correct of ga ik ergens de mist in?
Looping.jpg
Looping.jpg (18.05 KiB) 316 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Meerkeuze: centripetale kracht bij looping

Antwoord B is correct

Reageer