Meerkeuze: kracht op banden van auto

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 411

Meerkeuze: kracht op banden van auto

Een auto met achterwielaandrijving versnelt op een horizontale weg. De kracht van het wegdek op de banden is:

A. Naar voor op alle banden

B. Naar achter op all banden

C. Naar voor op de achterbanden en naar achter op de voorbanden

D. Naar achter op de achterbanden en naar voor op de voorbanden

---------------------------------------------------------------------------------------

Volgens mij is antwoord A hier het correcte antwoord.

Hoewel er over achterwielaandrijving gesproken wordt, zullen volgens mij toch alle banden een kracht uitoefenen op het wegdek naar achteren. Het wegdek zal dus een gelijke maar tegengestelde kracht (3de wet van Newton) uitoefenen naar voor op alle banden. Dus antwoord A.

Een echt mooi verklaring geef ik hier dus niet bij, omdat ik niet goed weet hoe ik dat zou moeten doen.

Is mijn oplossing juist? En zo ja, is het mogelijk dit eleganter te formuleren?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Meerkeuze: kracht op banden van auto

Hoewel er over achterwielaandrijving gesproken wordt, zullen volgens mij toch alle banden een kracht uitoefenen op het wegdek naar achteren.
Als de voorwielen niet aangedreven worden, wat doet ze dan toch draaien?

Dus: welke kracht laat de voorwielen draaien en in welke richting is die kracht?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 411

Re: Meerkeuze: kracht op banden van auto

Door de kracht die komt vanuit de achterwielen (of de achterwielaandrijving) zullen de voorwielen beginnen draaien. Deze kracht is naar voor gericht, de kracht van het wegdek op de voorwielen is dan dus naar achter gericht.

Is het dan zo dat de kracht van het wegdek naar voor is op de achterbanden en naar achter is op de voorbanden? M.a.w. antwoord C?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Meerkeuze: kracht op banden van auto

Ja.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 411

Re: Meerkeuze: kracht op banden van auto

Oké, bedankt voor je hulp!

Reageer