Mechanica-kinematica-balk
Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood
-
- Berichten: 94
Mechanica-kinematica-balk
hey
hier is een opgave waar ik een vraagje over heb:
nl. als er aan de balk vanonder getrokken wordt weten we toch niet hoe hij gaat vallen? Als er snel aan getrokken wordt zal hij recht naar beneden vallen, maar als hij langzaam valt zal hij tochde halve cirkel volgen of ben ik her verkeerd?
Alvast bedankt!
-kl
hier is een opgave waar ik een vraagje over heb:
nl. als er aan de balk vanonder getrokken wordt weten we toch niet hoe hij gaat vallen? Als er snel aan getrokken wordt zal hij recht naar beneden vallen, maar als hij langzaam valt zal hij tochde halve cirkel volgen of ben ik her verkeerd?
Alvast bedankt!
-kl
- Berichten: 7.390
Re: Mechanica-kinematica-balk
Hoi cathal,
Ik zou andersom redeneren hoor. Jij zit je nu al af te vragen hoe je systeem zal reageren op de aangelegde krachten. Het is gevaarlijk om hier intuïtieve conclusies over te trekken. Je kan dit uiteraard wel weten als je alle inwerkende krachten kent die inwerken op je systeem: je vertrekt van de tweede wet van Newton (projecteren op beide coördinaatsassen) en die integreer je tweemaal. Beginvoorwaarden leveren de integratieconstanten. Op die manier stel je de bewegingsvergelijking(en) op, die je net vertellen hoe je systeem zal reageren in functie van de aangelegde kracht.
Ik zou andersom redeneren hoor. Jij zit je nu al af te vragen hoe je systeem zal reageren op de aangelegde krachten. Het is gevaarlijk om hier intuïtieve conclusies over te trekken. Je kan dit uiteraard wel weten als je alle inwerkende krachten kent die inwerken op je systeem: je vertrekt van de tweede wet van Newton (projecteren op beide coördinaatsassen) en die integreer je tweemaal. Beginvoorwaarden leveren de integratieconstanten. Op die manier stel je de bewegingsvergelijking(en) op, die je net vertellen hoe je systeem zal reageren in functie van de aangelegde kracht.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.