bosvruchtenthee (losse thee)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 20

bosvruchtenthee (losse thee)

heey heeft iemand van jullie weleens gehoord dat losse bosvruchtenthee kalk uit je theepot verwijdert(oplost)?

Dus als je die thee in een theepot zet.

Weet iemand welke stof dat is? en wordt die stof ook gebruikt in anti-kalkproducten?

nouja wij vroegen dat ons hier thuis af..

anita.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: bosvruchtenthee (losse thee)

Als het zo is, zal een zuur verantwoordelijk zijn voor het verwijderen van de kalkaanslag. Dan zou bosvruchtenthee dus zuur zijn, of zuurder dan andere soorten thee.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 20

Re: bosvruchtenthee (losse thee)

okee vreemd..

het verwijdert de kalk echt helemaal, beter dan schoonmaakspullen.

nouja, grappig in ieder geval

anita.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: bosvruchtenthee (losse thee)

een beetje azijn werkt nog beter. Om kalk te verwijderen heb je een zuur product nodig. De schoonmaak middelen die je hebt gebruikt, zijn die wel zuur?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: bosvruchtenthee (losse thee)

De truc bij ontkalkenis dat je de chemie zijn werk moet laten doen. Dat wil zeggen: niet gaan schrobben of boenen, maar een zuur er in gieten en wachten tot het zijn werk heeft gedaan. (natuurlijk geen salpeterzuur want dan gaat je theepotje er ook aan)

In dit verband heb ik ook nog een vraag: voor het schoonmaken van tegels en sanitair heb je een spul dat Antikal(k) heet. Op de fles staat: bevat niet-ionogene oppervlakteactieve stoffen.

Volgens mij is zo'n aanduiding een rookgordijn. Ze vertellen wel iets over de actieve stof, zonder die stof bij naam te noemen.

Iemand een idee wat de actieve stof is in zulke producten?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: bosvruchtenthee (losse thee)

Zijn ze niet verplicht te vemelden op de verpakking welke stoffen het bevat?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 48

Re: bosvruchtenthee (losse thee)

klazon schreef:De truc bij ontkalkenis dat je de chemie zijn werk moet laten doen. Dat wil zeggen: niet gaan schrobben of boenen, maar een zuur er in gieten en wachten tot het zijn werk heeft gedaan. (natuurlijk geen salpeterzuur want dan gaat je theepotje er ook aan)

In dit verband heb ik ook nog een vraag: voor het schoonmaken van tegels en sanitair heb je een spul dat Antikal(k) heet. Op de fles staat: bevat niet-ionogene oppervlakteactieve stoffen.

Volgens mij is zo'n aanduiding een rookgordijn. Ze vertellen wel iets over de actieve stof, zonder die stof bij naam te noemen.  

Iemand een idee wat de actieve stof is in zulke producten?
denk gewoon zeep.. dat zou je niet-ionogee kunnen noemen, en is natuurlijk oppervlakteactief... maar zit er in dat product ook niet een % wel ionogene stoffen? zoals zoutzuur?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: bosvruchtenthee (losse thee)

Er worden geen andere werkzame stoffen genoemd. Maar er staan wel wat aanwijzingen op de verpakking, zoals:

-oppervlakteactieve stoffen biologisch snel afbreekbaar.

(is zoutzuur biologisch afbreekbaar? Ik ben geen chemicus, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk)

- niet gebruiken op kalkhoudende steen zoals marmer en travertin, op aluminium en koper en op geëmailleerde metalen.

(dit zou wel duiden op een zuur)

- verder een rits waarschuwingen: irriterend, weghouden van kinderen, bij aanraking met huid of ogen overvloedig afspoelen met water, bij inslikken een arts waarschuwen en de verpakking tonen.

Ik hoop dat een arts dan wel weet wat een niet-ionogene oppervlakteactieve stof is.

Berichten: 48

Re: bosvruchtenthee (losse thee)

klazon schreef:Er worden geen andere werkzame stoffen genoemd. Maar er staan wel wat aanwijzingen op de verpakking, zoals:

-oppervlakteactieve stoffen biologisch snel afbreekbaar.

(is zoutzuur biologisch afbreekbaar? Ik ben geen chemicus, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk)
"Afbreekbaar".. lijkt me niet echt van toepassing.. Zoutzuur is uiteindelijk gewoon H+ en Cl-, twee ionen waar er bergen van in de natuur voorkomen, dus echt schadelijk lijkt me zoutzuur niet voor het milieu.,.. dat wil natuurlijk niet zeggen dat je dus gewoon een vat 36M zoutzuur in een rivier kan leeg gooien, want dan wordt de zuurgraad gruwlijk verstoord.. echter de ionen op zich zijn niet schadelijk.

Berichten: 1

Re: bosvruchtenthee (losse thee)

Bramtico schreef:
klazon schreef:Er worden geen andere werkzame stoffen genoemd. Maar er staan wel wat aanwijzingen op de verpakking, zoals:

-oppervlakteactieve stoffen biologisch snel afbreekbaar.

(is zoutzuur biologisch afbreekbaar? Ik ben geen chemicus, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk)
"Afbreekbaar".. lijkt me niet echt van toepassing.. Zoutzuur is uiteindelijk gewoon H+ en Cl-, twee ionen waar er bergen van in de natuur voorkomen, dus echt schadelijk lijkt me zoutzuur niet voor het milieu.,.. dat wil natuurlijk niet zeggen dat je dus gewoon een vat 36M zoutzuur in een rivier kan leeg gooien, want dan wordt de zuurgraad gruwlijk verstoord.. echter de ionen op zich zijn niet schadelijk.
Eigenlijk hecht het H+ ion zich aan een H2O molecull. Waardoor het een H3O+ ion wordt. Zoutzuur is trouwens geen zoutzuur als het niet ogelost is in water... toch :roll:

Reageer