Springen naar inhoud

Meerkeuze: welke kracht maakt dat auto versnelt?


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Uomo Universale

    Uomo Universale


  • >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 september 2011 - 14:50

De kracht die ervoor zorgt dat een auto versnelt is:

A. de kracht van de voet op het gaspedaal
B. de kracht van de motor op de wielassen
C. de wrijvingskracht van het wegdek met de banden
D. de normaalkracht van het wegdek op de banden

-----------------------------------------------------------------------

Bij deze vraag twijfel ik enorm. Ergens kan je zeggen dat het komt door de kracht van de voet op het gaspedaal, maar dit lijkt me geen rechtstreekse oorzaak. Anderzijds denk ik dus dat het antwoord C is, de wrijvingskracht van het wegdek met de banden. Ik vind geen manier om het elegant te verwoorden waarom dit het juiste antwoord is, maar via de 3de wet van Newton lijkt dit me ook het logische.

Iemand die me kan verbeteren of het eleganter kan uitleggen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

In physics I trust

    In physics I trust


  • >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 september 2011 - 17:02

Je antwoord is correct. Wat betreft een 'elegante' uitleg: A en B zijn geen antwoord op de vraag omdat zij beschrijven hoe de kracht wordt doorgegeven, wat niet beantwoordt hoe een auto versnelt (als je handmatig duwt, versnelt je auto ook).

Om te verklaren dat een auto kan versnellen ten gevolge van het bestaan van de wrijvingskracht, kan je je beroepen op de derde wet van Newton: krachten komen in paren voor. Als er dus geen wrijving is, kan je wel je wielen laten draaien, maar zal dit niet tot gevolg hebben dat de auto versnelt.


Je kan ook berekenen hoe groot de maximale versnelling is, gegeven een bepaalde wrijvingscoŽfficiŽnt.

Ik wil die afleiding wel maken samen met jou, als dat je interesseert.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

#3

Uomo Universale

    Uomo Universale


  • >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 september 2011 - 19:21

Bedankt voor je antwoord.

Je zegt me dat je kan berekenen hoe groot de maximale versnelling is, hoe dan? Deze kan in theorie toch oneindig zijn? (Haal er a.u.b. geen relativiteitstheorieŽn en dergelijk bij, dit gaat over een basiscursusje mechanica)

Als je denkt dat die afleiding nuttig is om inzicht te krijgen in de basis van de mechanica, ben ik zeker bereid dit te proberen. Maar ik zie niet in hoe je hier een maximale versnelling kan bepalen.. Als je me een duwtje geeft kan ik dit misschien wel. :-)

#4

In physics I trust

    In physics I trust


  • >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 september 2011 - 20:43

Heb je Coulombwrijving gezien?
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

#5

Uomo Universale

    Uomo Universale


  • >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 september 2011 - 20:46

Neen, dat heb ik niet gezien. Ik doe geen burgerlijk ingenieur trouwens.. en zoals ik zei is het echt wel de basis van mechanica dat ik zie.

Toch bedankt voor je hulp. :-)

#6

In physics I trust

    In physics I trust


  • >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 september 2011 - 21:18

Graag gedaan. Als je meer tijd hebt en toch nog geÔnteresseerd zou zijn, dan hoor ik het wel ;)
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

#7

jkien

    jkien


  • >1k berichten
  • 3054 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 september 2011 - 09:11

De kracht die ervoor zorgt dat een auto versnelt is:
...
B. de kracht van de motor op de wielassen
..

Mijn bezwaar tegen B is dat de motor niet direkt een kracht uitoefent op de wielassen. Er zit een versnellingsbak tussen, met per tandwiel verschillende krachten, en met verliezen. Als je in de hoogste 'versnelling' vanuit stilstand probeert weg te rijden dan levert de motor veel kracht, maar de auto komt niet vooruit.

#8

Olezgus

    Olezgus


  • >250 berichten
  • 391 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 september 2011 - 18:56

Dan doe ik D nog even voor de volledigheid ;)

D. de normaalkracht van het wegdek op de banden

Is ook niet het goede antwoord, want de normaalkracht zorgt ervoor dat de auto op het oppervlak van de aarde blijft staan (in plaats van erdoor heen 'valt').

De (microscopische) oorzaak van deze kracht is de elektrostatische afstoting tussen de atomen/moleculen van de band en de straat.

#9

Uomo Universale

    Uomo Universale


  • >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 september 2011 - 19:12

Voor de duidelijkheid: C was het 'meest juiste' antwoord.

D kan het niet zijn, want als je een normaalkracht hebt, maar geen wrijvingscoŽfficiŽnt, dan zal je ook niet vooruit gaan. ;)





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures