Wiel zonder slippen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 94

Wiel zonder slippen

Hey ik heb morgen een examen en stoot hier nu nog op een groot probleem.

Het gaat over een wiel dat rolt zonder glijden. In het ene deel van mij cursus zal de wrijving bij zo'n wiek tegen de bewegingszin zijn, maar in het ander deel is het tegen de draaizin. Maar wat is het nu?

bv: het volgende wiel:

Afbeelding

Zal de wrijving nu tegen de zin van de rolbeweging of tegen de zin van de beweging van het middelpunt zijn?

maw zal de wrijving naar rechts of links zijn? en hoe weet ik dit?

Alvast bedankt!

-kl

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Wiel zonder slippen

Die oefening komt me erg bekend voor, ik denk dat ik (ongeveer) dezelfde heb opgelost voor mijn examen mechanica.

Nu, wat er ook van zij, de wrijving is steeds tegengesteld aan de bewegingszin, denk aan het wiel van een auto. Wat bedoel jij trouwens met draaizin en bewegingszin van het wiel? Ik denk er respectievelijk aan wijzerzin/tegenwijzerzin en naar links/naar rechts. Om de zin van de wrijving aan te geven zit je duidelijk op het niveau van dit laatste.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 94

Re: Wiel zonder slippen

zalig mijnheer Lebeer is aan zijn laatste examen toe!

Ik bedoelde met de draaizin het tegenwijzersin draaien van het wiel. Mij leek het logisch dat doordat het wiel tegenwijzersin draait de wrijving op de tekening naar rechts is.

Met de bewegingszin bedoel ik de zin van de beweging van het middelpunt.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Wiel zonder slippen

Ik zie je probleem niet echt. Je draaizin is tegenwijzerzin, dus je bewegingszin is naar links. Tegengesteld daaraan is de wrijving gericht, dus naar rechts?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 94

Re: Wiel zonder slippen

OK

dat was alles dat ik moest weten bedankt.

Reageer