Meerkeuze: "effect" op voetbal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 411

Meerkeuze: "effect" op voetbal

Een goede voetballer kan een bal "met effect" een kromme baan laten volgen door de bal om zijn verticale as te laten roteren. De kromme baan is gevolg van:

A. de luchtweerstand

B. corioliskracht

C. centrifugaalkracht

--------------------------------------------------------

B kan ik volgens mij meteen elimineren. Want als een goede voetballer perfect in oostelijke richting schopt (waar dus de hoeksnelheid en de snelheid gelijk is en er met andere woorden geen corioliskracht op de bal werkt), dan zal deze toch nog afbuigen.

C is het volgens mij ook niet. Door de draaiing werkt er wel een centrifugaalkracht in op de bal. Deze is het grootst aan de 'evenaar' van de bal, en het kleinst aan de 'polen' van de bal. Maar deze centrifugaalkracht zorgt enkel voor afplatting van de bal tijdens het draaiien, niet voor de kromme baan zelf.

A is het dus volgens mij wel. Als men 'met effect' trapt, zal men dus aan de ene kant van de bal een versnelling meegeven waardoor deze begint te draaien. Als de bal rechtdoor vliegt zal de ene kant draaien tegen de luchtweerstand in, terwijl de andere kant zal draaien met de luchtweerstand mee. Hierdoor komt volgens mij die gekromde baan.

Ik weet dat dit nogal een kinderachtige uitleg is, maar ik zou niet weten hoe ik dit op een elegante manier kan uitdrukken met de juiste terminologie. Is mijn redenering correct of niet?

Berichten: 65

Re: Meerkeuze: "effect" op voetbal

Uw antwoord is correct. Het fenomeen heet het Magnus effect, om het elegant te verwoorden.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Meerkeuze: "effect" op voetbal

Het antwoord van denToffen is volgens mij helemaal juist.

Reageer