Springen naar inhoud

Meerkeuze: golflengte van een geluidsgolf

• Log in om te kunnen reageren

Uomo Universale

Uomo Universale

• >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 september 2011 - 20:44

Wat is de golflengte van een geluidsgolf van 680Hz, voortgebracht door een bij de grondtoon trillende snaar van 1m lang?

A 1m
B 2m
C 0.5m

-----------------------------------------------------------------------------------

Volgens mij is die 680Hz hier wat overbodig en er gewoon bij gezet om te verwarren.
Als ik het goed heb is de grondtoon de frequentie waarbij de helft van de golflengte op de lengte van de snaar past. Als hier de snaar dus 1m lang is, en hierop de helft van de golflengte past. Dan is de golflengte dus 2m.

Correct? :-)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 september 2011 - 20:49

LaTeX

De snelheid van het geluid is ongeveer 340 m/s.

Wat denk je?
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Uomo Universale

Uomo Universale

• >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 september 2011 - 20:57

Op die manier is het correcte antwoord inderdaad 0.5m.

Maar waarom staat er dan volgens jou bij dat die snaar bij grondtoon aan het trillen is? Dat is toch een belangrijk gegeven, niet?

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 september 2011 - 20:58

Op die manier is het correcte antwoord inderdaad 0.5m.

Maar waarom staat er dan volgens jou bij dat die snaar bij grondtoon aan het trillen is? Dat is toch een belangrijk gegeven, niet?

Ik zou voor de 2m gaan. Waar die 680 Hz vandaan komt weet ik zo ook direct niet, maar 'grondtoon' lijkt mij hier de belangrijkste informatie.

http://www.physicscl...ound/u11l5b.cfm

Edit: volgens mij moet je hier als v (snelheid) de propagatiesnelheid op de snaar gebruiken en niet de snelheid van geluid in lucht (cfr die link hierboven)

Veranderd door Xenion, 01 september 2011 - 21:00

ZVdP

ZVdP

• >1k berichten
  • 2097 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 september 2011 - 21:12

De golf op de snaar heeft inderdaad een golflengte van 2m. Maar kan je dat classificeren als een geluidsgolf?
De geluidsgolf in de lucht heeft een golflengte van 0.5m, zoals de formule van In physics I trust toont.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower
Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 september 2011 - 21:16

Dat het een dubieuze vraag is (of minstens tricky) is hierboven aangetoond. Ik ga ervan uit dat

voortgebracht door een bij de grondtoon trillende snaar van 1m lang?

de overbodige informatie is die je kan misleiden, omdat er wordt gevraagd naar de golflengte van de geluidsgolf en niet naar de golf op de snaar, denk ik dat C correct is.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Uomo Universale

Uomo Universale

• >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 september 2011 - 07:12

Okť, het is inderdaad een zeer dubieuze vraag (en doordat het een meerkeuzevraag is, maakt dat het natuurlijk nog lastiger. Aangezien je zo niet kan tonen hoe goed je de materie kent).

Bedankt voor jullie antwoorden!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures