2x de massa van een elektron

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 354

2x de massa van een elektron

Ik heb een theorie ontworpen waarin een deeltje voorkomt met de massa van exact twee elektronen.

Het gaat me hier niet om de bespreking van de theorie. Voorlopig heb ik behoefte aan experimentele bevestiging.

Kan iemand mij vertellen, of er ooit met een bellenvat of nevelvat dan wel anders zo'n massa heeft waargenomen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: 2x de massa van een elektron

Buiten het onstabiele positronium niet.

Het volgende deeltje in massa, de up-quark, is zelf al zwaarder dan 2 elektronen en aan de andere kant zijn neutrino's veel te licht (tenzij misschien het tau neutrino) en gezien de beperkte interacties die ze aangaan zal je ze niet in gebonden toestand terugvinden.

Mocht er dus een deeltje gedetecteerd zijn van 2 elektronmassa's dat geen positronium is, dan kan dit totaal niet door het standaard model verklaard worden en hadden we hier wel iets van gehoord.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: 2x de massa van een elektron

... zo'n massa heeft waargenomen?
Dit moet zijn: met zo'n massa is waargenomen.
Mocht er dus een deeltje gedetecteerd zijn van 2 elektronmassa's dat geen positronium is, dan kan dit totaal niet door het standaard model verklaard worden en hadden we hier wel iets van gehoord.
Ik maak inderdaad geen gebruik van het standaardmodel.

Ik ben bang, dat waarnemingen die niet in het standaardmodel passen, onvermeld of 'weggemoffeld' worden.

(Dat weet ik uiteraard niet zeker!)

Deze waarnemingen probeer ik dus boven water te krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: 2x de massa van een elektron

Neutra schreef:Ik ben bang, dat waarnemingen die niet in het standaardmodel passen, onvermeld of 'weggemoffeld' worden.

(Dat weet ik uiteraard niet zeker!)
Je weet het niet zeker? Heb je er überhaupt enige reden toe om dat te vermoeden?
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: 2x de massa van een elektron

Heb je er überhaupt enige reden toe om dat te vermoeden?
De meting kan b.v. geïnterpreteerd worden als een toevallige fout die zich niet heeft gereproduceerd.

En helaas is niet iedereen even betrouwbaar.

Maar laten we niet afdwalen.

Re: 2x de massa van een elektron

Zijn die gegevens niet op te vragen?

Men kan natuurlijk nooit overal tegelijk naar zoeken, dus zaken waar men niet op bedacht is kunnen inderdaad aan de aandacht ontsnappen. Daar hoeft nog geen boze opzet voor in het spel te zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: 2x de massa van een elektron

Zijn die gegevens niet op te vragen?
Heeft u een suggestie waar?

Re: 2x de massa van een elektron

Heeft u een suggestie waar?


Ik meen ergens gelezen te hebben dat men pas in oude gegevens nog iets merkwaardigs gevonden had, vandaar dat ik op dat idee kwam. Verder weet ik er niets van.

Berichten: 254

Re: 2x de massa van een elektron

Neutra schreef:Ik heb een theorie ontworpen waarin een deeltje voorkomt met de massa van exact twee elektronen.

Het gaat me hier niet om de bespreking van de theorie.


Is het niet logischer eerst uw theorie te laten nakijken of te publiceren?

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: 2x de massa van een elektron

Is het niet logischer eerst uw theorie te laten nakijken of te publiceren?
Nee. Als mijn 'verhaal' geen relatie met de werkelijkheid vertoont, zou het science fiction zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: 2x de massa van een elektron

Dan zijn we snel klaar, want er is natuurlijk geen sprake van wegmoffelen van resultaten. Zo werkt wetenschap niet, klaar. Voor complottheorieën is hier geen plaats, en voor ongefundeerde uitspraken al helemaal niet.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: 2x de massa van een elektron

Voor complottheorieën is hier geen plaats, en voor ongefundeerde uitspraken al helemaal niet.
Zie hier een mogelijk recent voorbeeld.

Ik weet dat er veel meer gevallen zijn, al of niet twijfelachtig. De studierichting maakt daarbij niets uit.

Maar echte voorbeelden kan ik niet zo snel verzinnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: 2x de massa van een elektron

Neutra schreef:Zie hier een mogelijk recent voorbeeld.

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=141534
I fail to see your point. Je wil in het vage blijven over je theorie, omdat er een professor is veroordeeld voor gefingeerde data? ;)

Anyways, een deeltje met de massa van 2 elektronen was al lang geleden opgemerkt, nog voor het standaardmodel bestond. Voor de ruwe data uit de moderne colliders ben ik bang dat je bij een universiteit gaat moeten kloppen voor een datatransfer, maar het internet staat vol met foto's uit bellenvaten. Een archief vind ik echter ook niet.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer