Welke type microphone kan de hoogste sensitiviteit leveren

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Welke type microphone kan de hoogste sensitiviteit leveren

Er zijn verschillende soorten microfonen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Microphone

Technisch gezien, welk type microfoon kan de beste sensitiviteit leveren?

Het laagste drukverschil met nog steeds een goede signal-to-noise ratio.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Welke type microphone kan de hoogste sensitiviteit leveren

DePurpereWolf schreef:Er zijn verschillende soorten microfonen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Microphone

Technisch gezien, welk type microfoon kan de beste sensitiviteit leveren?

Het laagste drukverschil met nog steeds een goede signal-to-noise ratio.
Van elektronica heb ik geen kaas gegeten.

Zoek je een meet of audiomicrofoon? Welk frequentiebereik? Directionaliteit?

Maar dit moet zowat de stilste microfoon zijn die commercieel bestaat (1" mic): Eigenruis: -2,5 dB (die min is geen vergissing).

Bruel & Kjaer 4179

http://www.bksv.com/Products/TransducersCo...hones/4179.aspx

Een overzicht:

http://www.bksv.com/products/transducersco...4949&t=4949

Budget?

Je kan meetmicrofoons kopen van € 50 tot € 2500 (ruwe schatting).
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Welke type microphone kan de hoogste sensitiviteit leveren

In zover je het niet gezien zou hebben en in zover jij hier aan meten denkt eerder dan audio. Via die overzichtlink kan je aan diverse andere documenten geraken.

Hier over de theorie en beïnvloedende parameters:

Microfoon Handbook Vol. 1 (theorie) - 155 pag.

Catalogus en uitgebreide technische documentatie:

Microfoon Handbook Vol. 2 (technische documentatie - 219 pag.(

En een leuke populaire "Booklet" met veel figuren:

Measuring Sound

Bruel & Kjaer was traditioneel zowat de "Rolls Roys" onder de akoestische meetapparatuur (veel concurrentie bijgekomen in de laatste decennia)
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Welke type microphone kan de hoogste sensitiviteit leveren

Het gaat mij meer om het type microfoon en de parameters waarom in principe dat type beter zou zijn dan de ander.

Er zijn honderden verschillende microfonen voor honderde verschillende applicaties. Maar ik ben eigenlijk geinteresseerd in het verschil van principe van meting.

Berichten: 186

Re: Welke type microphone kan de hoogste sensitiviteit leveren

Principe van meten is altijd variatie in luchtdruk

omzetten naar een elektrische signaal.

Opnemers werken meestal met een spoel of een

condensator.

Kleinere gevoeligheid betekend meer benodigde

versterking en dus meer ruis. Naar mijn meting is de

gevoeligste microfoon te maken dmv een

interferometer.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Welke type microphone kan de hoogste sensitiviteit leveren

Bedankt E.Sesart, die twee boeken zijn interessante links. Dat duurt nog wel even om dat door te lezen.

Een interferometer is natuurlijk fijn om trillingen te meten. Maar ze zijn nogal groot en duur.

Berichten: 134

Re: Welke type microphone kan de hoogste sensitiviteit leveren

Je zegt "beter dan een andere". Gevoeligere microfonen zijn nl niet altijd beter wat betreft accuraatheid (accuraatheid in deze zin als natuurgetrouwe weergave van het geluid over het hele freq spectr).

In basis word het op te nemen geluid door een membraam of iets wat geluid in meetbare trilling omzet gebruikt (of optisch in lasermicrofoons) omdat signaal weer om te zetten in een elektrisch signaal. Dit signaal word in een versterker weer omgezet naar een audibel signaal.

Probleem hierbij is dat gevoeligheid zich niet over het gehele freq.spectr gelijkmatig verdeelt. Neem je bijv een groot membraam dan trilt deze wel duidelijker op lagere frequenties, maar heeft meer energie nodig om hoogfrequente trillingen om te zetten dan een klein membraam. Deze heeft op zijn beurt weer problemen om laagfrequente tonen zichtbaar/meetbaar te maken.

Hoe makkelijker het membraan trilt en hoe beter die trillingen worden omgezet (en teruggeconverteerd) is wat een microfoon nauwkeuriger maakt. Het probleem is dan weer dat een microfoon die gevoelig is maar een beperkte geluidsdruk aankan, bovendien is het niet altijd gewenst dat elk mogelijk aanwezig geluid word opgenomen (zoals bij directionele of dynamische microfoons).

de condensator en dynamische zijn de "dagelijkse gebruik" microfoons voor opnames/muziek/etc. waarbij de condensator gevoeliger is dan de dynamische en minder druk aankan. Over de alle type microfoons genomen denk ik dat de laser- of contactmicrofoon de kleinste trillingen kan waarnemen en omzetten.

hier nog een calculator waarmee je met de specs de gevoeligheid kan berekenen:

http://www.sengpielaudio.com/calculator-transferfactor.htm

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Welke type microphone kan de hoogste sensitiviteit leveren

In principe ben ik op zoek naar een enkele ultrasone trilling en ben ik geinteresseerd in het correct meten van de magnitude van die trilling.

De trilling zal altijd rond een bepaalde frequentie liggen, maar kan wel afwijken met bv 5% of meer. Belangrijk is die afwijking niet.

Nou heb ik de beschikking over een interferometer maar is de toepassing ook nog om het draagbaar te maken. Klein en goedkoop dus.

Ik heb dus de vrijheid om de sensor te maken zoals ik zelf wil.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Welke type microphone kan de hoogste sensitiviteit leveren

DePurpereWolf schreef:In principe ben ik op zoek naar een enkele ultrasone trilling en ben ik geinteresseerd in het correct meten van de magnitude van die trilling.

(...)

Ik heb dus de vrijheid om de sensor te maken zoals ik zelf wil.
Dit klinkt als een vraag voor professioneel gebruik.

Waarom zoek je naar microfoons als je trillingen wil meten (acceleratie, snelheid, verplaatsing)?

Afhankelijk van je object kan je nog onbekende tussenliggende parameters hebben tussen het geluids- en trillingsniveau (directionaliteit, afstraalgraad, uitdoving bij kleine of dunne objecten, ????)

Voor lichte en kleine objecten kan de massa van een trillingsopnemer de meting beïnvloeden. Maar er bestaan ook contactvrije probes (laser, ...).

Ik vermoed dat je best direct contact opneemt met bedrijven waar de nodige kennis zit om dergelijke meting op te zetten en weten wat bestaat en nodig is. Bruel & Kjaer is een high tech bedrijf in geluid en trillingen. Als ze je niet zelf kunnen helpen hebben zij minstens idee waar en in welke richting je kan zoeken.

Of je vindt misschien andere bedrijven die je advies kunnen geven.

Goedkoop zijn die gemiddeld niet. Zeer lang uitzoeken hoe je zelf iets kan maken , de onderdelen vinden en kopen, samenstellen en hopen dat het werkt is ook niet goedkoop, tenzij je het doet als hobby, Doe Het Zelver of educatieve doeleinden op zich. Industriëel kosten uren ook veel geld.

In feite is jouw vraag zeer moeilijk te beoordelen zonder exacte beschrijving van je doelstelling.

Je hebt ook nog intensiteitsmetingen, maar dat is behoorlijk duur ....

Met zo'n vraag zou ik persoonlijk B&K bellen, en vragen: "Jongens ik zit hier met een probleem, hoe kan ik dat oplossen ....?" (als het geld mag kosten tenminste - klein en goedkoop gaan niet noodzakelijk hand in hand, soms zelfs tegengesteld)
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Welke type microphone kan de hoogste sensitiviteit leveren

Met zo'n vraag zou ik persoonlijk B&K bellen, en vragen: "Jongens ik zit hier met een probleem, hoe kan ik dat oplossen ....?"
En soms helpt het als je al je charmes gebruikt om voorbij de verkopers bij een technische dienst geraakt (hoofdvestiging en ontwerper B&K is in Denemarken, maar hebben vaak technische diensten in landelijke vestigingen ook voor herstelling, calibratie, onderhoud, ....).

Technici denken vaak anders dan commerciële mensen.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Welke type microphone kan de hoogste sensitiviteit leveren

Ik ken toevallig iemand die bij B&K werkt, dus heel verlegen hoef ik niet te zijn. Echter, je bent erg positief over hoe zij zullen reageren. Ik werk bij een academische instelling, wij publiceren onze dingen openbaar. De meeste bedrijven waarmee ik in aanraking kom zijn des doods om informatie te verstrekken. Alles moet 3 keer door de 'legal' en 'IP' molen. (recht en intellectuele eigendom dus).

Ik ben het niet oneens met je antwoord. Maar ik ben ook van mening dat ik best eerst eens wat achtergrond informatie kan opdoen voordat ik met mensen in gesprek ga.

Ik ben dus enkel geïnteresseerd in de sensor en welke eigenschappen het zou moeten hebben voor de hoogste sensitiviteit. Misschien moet ik meer specifiek zijn.

Stel je moet een sensor ontwikkelen dat een bepaalde frequentie kan meten. Dat sensitiviteit hoog moet zijn. Hoe zou je het dan ontwerpen en waarom.

Moet het oppervlak groot zijn?

Moet de dikte van het membraan dun zijn? Maar toch stijf?

Heb ik een electret nodig?

Moet het in vacuüm worden verpakt?

In principe is interferentie een interessante optie, maar ik ben nu meer geïnteresseerd in elektrische sensors.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Welke type microphone kan de hoogste sensitiviteit leveren

Ik heb de indruk dat de boeken (vooral het theorieboek) die ik gelinkt heb veel van je vragen kunnen beantwoorden.

Er staan grafieken in in functie van de grootte van het membraan.

Ik vind het effect van stijfheid van het membraan en de lucht.

Ik vind veel verwijzingen naar electret (maar het zegt mij niets).

En daar zitten vele formules in die voor mij Chinees zijn.

Zoals ik startte: ik ben geen elektronica-man, maar een gebruiker, dus dat boek lees ik alleen diagonaal en pik daar de voor mij bruikbare dingen uit (zonder die noodzakelijk hoeven te snappen, alleen te weten).

B&K zal jou nooit geen bedrijfsgeheimen geven, maar ik denk dat jouw vragen eerder principieel van aard zijn.

Mijn reactie over B&K is gebaseerd op eigen ervaring.

Ik heb reeds contact gehad met een van hun Deense maniakale ontwerpingenieurs, met de vraag hoe ik beneden die 0 tot -2 dB grens kon meten. Die wou al direct testen gaan doen in hun lab met iets dat hij zou maken (speciale schakeling met extra componenten tussen 4 van hun gevoeligste microfoontype). Ik moest die stoppen want die zijn uitleg ging 90% over mijn hoofd heen.

Met 4 van die gelinkte microfoons zou ik tot -6 dB(A) kunnen meten (dus eigenruis lager in functie van sommatie).

Het is trouwens dat gesprek dat bij mij steeds de vraag doet rijzen hoe sommige dode kamers totaalniveaus kunnen publiceren van -9 tot -12 dB(A) (hoe meten die dat?).

(en nog andere ervaringen)

Het eenvoudigste is bellen en uitproberen.

Als jij natuurlijk geen klant bent, niets wenst te kopen, zal hun enthousiasme ook wel bekoelen.

Maar zij publiceren reeds zoveel in hun boeken (ook deze hier gelinkt) en in hun andere publicaties, dat ik niet het gevoel heb dat jij naar bedrijfsgeheimen vraagt, maar eerder principiële elektrotechnische dingen.

Het is wel zo dat na overname door Spectris http://www.spectris.com/ de B&K prijzen belangrijk daalden (andere commerciële politiek), maar deels ook hun flexibiliteit.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Welke type microphone kan de hoogste sensitiviteit leveren

Hun library:

http://www.bksv.com/library/primers.aspx

Library
  1. Application Notes
  2. Case Studies
  3. Conference Papers
  4. Primers & Handbooks
  5. Technical Reviews
Eric

Reageer