Covalente binding

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Covalente binding

Hallo,

weet iemand een handige site waarin covalente bindingen worden uitgelegd?

Aan http://nl.wikipedia.org/wiki/Covalente_binding heb ik niet zo veel... ;)

(Ik weet trouwens niet zeker of dit het goede topic is.)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Covalente binding

Wat vind je onduidelijk aan de uitleg van wikipedia?

Wil je weten wat het begrip covalentie ( atoombinding) op zich inhoudt, of wil je meer te weten komen over covalentie?

In het eerste geval wordt het begrip covalentie hier wel duidelijk uitgelegd.

Een wat duidelijkere vraag zou handig zijn mocht bovenstaande link niet voldoende informatie geven.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Covalente binding

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Covalente binding

Wat vind je onduidelijk aan de uitleg van wikipedia?
Ik had het graag wat 'visueler'... denk ik. (En makkelijker uitgelegd.)
Pectus schreef:Wil je weten wat het begrip covalentie ( atoombinding) op zich inhoudt, of wil je meer te weten komen over covalentie?

In het eerste geval wordt het begrip covalentie hier wel duidelijk uitgelegd.
Het begrip op zich.

Deze link was precies wat ik zocht! Bedankt ;)

Maar hoe zit het dan met H3O+? H2O is al in orde wat betreft die elektronen, dus... hoe kan het dat er dan opeens een H+ ion bij komt?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Covalente binding

Je kunt natuurlijk ook de Engelstalige Wikipedia gebruiken, die is een stuk uitgebreider, duidelijker en juister.

Die extra binding in H3O+ komt doordat een positief geladen H+ wordt aangetrokken door de negatieve lading op het O-atoom. Aangezien tegengestelde ladingen elkaar aantrkken is het gunstiger dat deze ladingen dicht bij elkaar komen.

Er wordt een binding gevormd gebruikmakend van de twee elektronen uit een van de twee vrije elektronenparen van het O-atoom. Een binding waarbij zoals in dit geval beide elektronen afkomstig zijn van hetzelfde atoom wordt een datieve binding genoemd.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Covalente binding

Je kunt natuurlijk ook de Engelstalige Wikipedia gebruiken, die is een stuk uitgebreider, duidelijker en juister.
Ik vind de Nederlandse soms al (te) moeilijk.... xD.. Maar ik zal het wel proberen xD
Een binding waarbij zoals in dit geval beide elektronen afkomstig zijn van hetzelfde atoom wordt een datieve binding genoemd.
Ah OK dat wist ik niet, maar nu snap ik wat er gebeurt, dank je!

Reageer