(niet) elastische botsingen:stalen kogel botst tegen stalen balk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

(niet) elastische botsingen:stalen kogel botst tegen stalen balk

Taak gaat als volgt:

Een stalen kogel met massa 2.6 kg is bevestigd aan een staafje met verwaarloosbare massa en met een lengte van 0.8m. De kogel wordt opgetild tot het staafje horizontaal komt en wordt dan losgelaten. Wanneer de kogel in het laagste punt van zijn baan is, botst hij op een stalen balk van 160 cm³ deze balk rust op een volkomen glad oppervlakte. Neem aan dat de kogel na de botsing niet terugkaatst. Bepaal de snelheid van de balk na de botsing.

Oplossing:

160 cm³ = 0.000160 m³

dus M = 1.248 kg

daaruit volgt:

v = (( m + M ) / m ) * √2gh

v = (( 2.6 + 1.248 ) / 2.6 ) * √2*9.81*0.8

v = 5.86 m/s

Echter weet ik niet zeker, of ik dit als een elastische of een niet-elastische botsing moet beschouwen. En heb het zo opgelost? Iemand enig commentaar? ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.593

Re: (niet) elastische botsingen:stalen kogel botst tegen stalen balk

Ik zou eerst de beginsnelheid van de kogel met massa =2,6 kg berekenen op het moment van botsen.
\(\frac{1}{2} \cdot m \cdot v_{1}^2=m \cdot g \cdot h \)
\(\frac{1}{2} \cdot 2,6 \cdot v_{1}^2=2,6 \cdot 9,81 \cdot 0,8 \)
\( v_{1}=3,9618 \frac{m}{s} \)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.593

Re: (niet) elastische botsingen:stalen kogel botst tegen stalen balk

Er zijn 3 soorten van centrale botsingen.

1) De volkomen veerkrachtige botsing. Hierbij is de botsingscoefficient
\(\lambda =1 \)
2) De volkomen onveerkrachtige botsing. Hierbij is
\(\lambda =0 \)
3) De onvolkomen veerkrachtige botsing. Hierbij is de botsingscoefficient
\(\lambda\)
een getal wat ergens tussen nul en 1 in ligt.

Om deze derde botsing kan het niet gaan, want dan moet de waarde van
\(\lambda\)
gegeven zijn.

Om de tweede soort botsing kan het volgens mij ook niet gaan , omdat bij deze botsing tijdens het tiidstip van maximale indrukking van beide voorwerpen , deze maximale indrukking behouden blijft. Ze veren niet terug , en er is sprake van een blijvende plastische vervorming.

Dan blijft alleen nog de volkomen veerkrachtige botsing over.

Op het tijdstip dat de bal en het blok hun maximale vervorming hebben bereikt hebben de beide voorwerpen een gemeenschappelijke snelheid u .

Aangezien de wet van behoud van masaimpuls geldt voor de totale duur van de botsing maar ook voor een gedeelte van de botsing , is deze gemeenschappelijke snelheid u ( bij maximale indrukking ) een voudig te berekenen.
\(m_{1} v_{1}+m_{2} v_{2}=(m_{1}+m_{2} ) \cdot u \)
Neem snelheidsvectoren die horizontaal naar rechts wijzen positief aan. ( zet daar een plus teken voor)

Neem snelheidsvectoren die naar links wijzen negatief aan ( zet daar een min teken voor)
\(m_{1}=2,6 \)
\(v_{1}=+3,9618 \)
\( m_{2}=1,248 \)
\(v_{2} =0 \)
\(u=\frac{m_{1} v_{1}+m_{2} v_{2} }{m_{1}+m_{2}} \)

Berichten: 4

Re: (niet) elastische botsingen:stalen kogel botst tegen stalen balk

aadkr schreef:Er zijn 3 soorten van centrale botsingen.

1) De volkomen veerkrachtige botsing. Hierbij is de botsingscoefficient
\(\lambda =1 \)
2) De volkomen onveerkrachtige botsing. Hierbij is
\(\lambda =0 \)
3) De onvolkomen veerkrachtige botsing. Hierbij is de botsingscoefficient
\(\lambda\)
een getal wat ergens tussen nul en 1 in ligt.

Om deze derde botsing kan het niet gaan, want dan moet de waarde van
\(\lambda\)
gegeven zijn.

Om de tweede soort botsing kan het volgens mij ook niet gaan , omdat bij deze botsing tijdens het tiidstip van maximale indrukking van beide voorwerpen , deze maximale indrukking behouden blijft. Ze veren niet terug , en er is sprake van een blijvende plastische vervorming.


Met je uitleg is nu alles duidelijk, bedankt hoor! Je bent de max ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.593

Re: (niet) elastische botsingen:stalen kogel botst tegen stalen balk

Je zou op het volgende uit moeten komen.
\(u=+3,1745 \frac{m}{s}\)
Noem de eindsnelheid van die kogel na botsing c1

Noem de eindsnelheid van dat stalen blok na botsing c2

Dan gelden de volgende formules
\(c_{1}=2u-v_{1} \)
\( c_{2}=2u-v_{2} \)
\(c_{2}=2 \cdot 3,1745 -0=+6,349 \frac{m}{s} \)

Reageer