Dichtheid 2 verschillende vloeistoffen optellen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

Dichtheid 2 verschillende vloeistoffen optellen

Hallo allemaal

Misschien een hele domme vraag.

Klopt het dat als ik een vloeistof heb met een dichtheid van 0,999973 g/ml en voeg hier een vloeistof toe met een dichtheid van 1,0554 g/ml dat dan de dichtheid 1,0276865 g/ml wordt??

Oftewel de 2 dichtheden bij elkaar optellen en delen door 2.

Ervan uit gaande dat de hoeveelheden en temperatuur precies gelijk zijn.

Mvg Pie

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Dichtheid 2 verschillende vloeistoffen optellen

pie schreef:Klopt het dat als ik een vloeistof heb met een dichtheid van 0,999973 g/ml en voeg hier een vloeistof toe met een dichtheid van 1,0554 g/ml dat dan de dichtheid 1,0276865 g/ml wordt??

Oftewel de 2 dichtheden bij elkaar optellen en delen door 2.
Neen, dat klopt helaas niet.

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 5

Re: Dichtheid 2 verschillende vloeistoffen optellen

Hallo

Dank voor de respons.

Ja, idd. Alcohol is op dit gebied een "rare" vloeistof.

Maar in mijn geval handeld het zich om water en een schuimvormend middel (SVM). Deze premix wordt gebruikt om branden te blussen.

Dus ik heb 1 ml. water ( 0,998203 g/ml bij 20C).

Hier wordt 3% SVM bijgemengd. Is dus 0,03 ml. ( 1,0555 g/ml bij 20C)

Totale premix is 1,03 ml.

Dichtheid gebruikt H2O (1 ml)= 0,998203 gr

Dichtheid gebruikt SVM (0,03 ml)= 0,031665 gr

Dus kan ik nu de totale dichtheid bij elkaar optellen?? Deze zou dus 1,029868 g/ml moeten zijn.

Dit wil ik gaan toepassen met een Pyknometer (met precisie-weegschaal) en/of een hydrometer (äreo-meter).

Nu wordt het e.e.a. nog getest met een refractometer (Mettler Toledo QuickBrix 60). Hier zet ik zeeeeeer grote vraagtekens bij.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en dat mijn bewering klopt.

Dank alvast voor het meedenken.

mvg Pie

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Dichtheid 2 verschillende vloeistoffen optellen

Dichthei van een mengsel = massa (mengsel)/volume(mengsel) = (m1 + m2)/(V1+V2) = (ρ1V1 + ρ2V2)/(V1+V2)

De dichtheid van het mengsel is het 'gewogen' gemiddelde van de twee dichtheden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Dichtheid 2 verschillende vloeistoffen optellen

De dichtheid van het mengsel is het 'gewogen' gemiddelde van de twee dichtheden.
In (versimpelde) theorie wel, in correcte theorie en ook in de praktijk helaas maar zelden.
Ja, idd. Alcohol is op dit gebied een "rare" vloeistof.
Een alcohol-watermengsel is op dat gebied zeker geen uitzondering, eerder de regel. Vrijwel alle stoffen die in elkaar oplossen interageren op een of andere wijze zodanig (waterstofbruggen, dipoolattracties, ....) dat het volume van het mengsel heel vaak geringer is dan de som van de volumes van de afzonderlijke delen, en de dichtheid dus groter is dan het gewogen gemiddelde van de afzonderlijke delen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Dichtheid 2 verschillende vloeistoffen optellen

Neutra schreef:Dichthei van een mengsel = massa (mengsel)/volume(mengsel) = (m1 + m2)/(V1+V2) = (ρ1V1 + ρ2V2)/(V1+V2)

De dichtheid van het mengsel is het 'gewogen' gemiddelde van de twee dichtheden.
Dit klopt dus niet:

volume(mengsel) =/= V1+V2

dat had je geweten als je mijn video even bekeken had. Daar wordt het vrij goed in aangetoond. Je hebt wel gelijk dat als je die formule wil gebruiken (wat geen slechte benadering gaat zijn), dat je i.i.g. het gewogen gemiddelde moet nemen en niet gewoon kan optellen.

Voor oplossingen klopt het meestal wel, maar ook enkel bij benadering. Het is maar als beide vloeistoffen gescheiden blijven dat het klopt, zoals bij een olielaag op water.

Maar als ik zie hoeveel getallen naar de komma er gebruikt worden, dan durf ik te zeggen dat het gewoonweg niet zal uitkomen. Het is zoals Jan zegt: de regel is dat het niet klopt. Men gebruikt ethanol omdat het een van de gemakkelijkste vloeistoffen is om aan te komen, na water.

Overigens volgt het effect niet uit waterstofbruggen en andere chemische toestanden. Maar uit het feit dat je veel efficienter kunt stapelen als je verschillende soorten vormen hebt om te stapelen. Ik zoek even een linkje.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Dichtheid 2 verschillende vloeistoffen optellen

317070 schreef:Dit klopt dus niet:

volume(mengsel) =/= V1+V2
Dat wist ik en je hebt gelijk. Ik was onzorgvuldig.

Een nieuwe link is overbodig.

Berichten: 5

Re: Dichtheid 2 verschillende vloeistoffen optellen

Hallo allemaal

Dank voor jullie antwoorden en uitleg.

Mijn theorie klopt dus niet.

Zal dus een andere oplossing moeten bedenken.

Sta nog altijd open voor suggesties e.d.

Nogmaals dank. Mvg Pie.

Berichten: 336

Re: Dichtheid 2 verschillende vloeistoffen optellen

Puur uit interesse, waarom zijn er zoveel cijfers achter de komma nodig?
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Berichten: 5

Re: Dichtheid 2 verschillende vloeistoffen optellen

Hallo

Ik dacht zo om zo secuur mogelijk te werken.

3 á 4 getallen. achter de komma was eigenlijk ook voldoende geweest. Maar ja, mijn theorie klopte dus niet.

Zo heb ik dus een tabel(excel) met de water dichtheid bij verschillende temp.

[url="http://"%20http://www.simetric.co.uk/si_water.htm"]tabel[/url]

Mvg Pie

Reageer