Aaneenschrijven van bepaalde woorden

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 61

Aaneenschrijven van bepaalde woorden

Wat ik met mijn beperkte kennis over de Nederlandse taal weet is dat je twee of meer zelfstandige naamwoorden aan elkaar schrijft. Hoe zit het met combinaties van woorden zoals "kosten werk derden", "mobiel nummer" en "facturen overzicht" (maar factuuroverzicht is wel aan elkaar)? Hoezo worden deze niet aaneengeschreven, elk gebruikte woord is toch een zelfstandige naamwoord?

Bij voorbaat bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Aaneenschrijven van bepaalde woorden

Ik erger me groen en geel aan het foutief gebruik van spaties, zoals in ´analyse methode´, ´project plan´, ´validatie onderzoek´.

In de Nederlandse taal schrijven we de woorden die bij elkaar horen aan elkaar.

Je "werkt" dan naar het kernwoord toe.

In ´kosten derden werk´ zijn de kosten de kern. Je kunt dan zeggen: ´kosten van het werk van derden´, of ´kosten derdenwerk´ (waarin werk belangrijker is dan derden), of ´derdenwerkkosten´.

Onder ´mobiel nummer´ versta ik een nummer dat beweeglijk is, mobiel dus. Mobiel is dan bijvoeglijk naamwoord. Als je het nummer van een mobiel (GSM) bedoelt (nummer en mobiel elk zelfstandig naamwoord), dan schrijf je ´mobielnummer´, waarin ´nummer´ de kern is.

´Factuuroverzicht´ is correct. Maar ik vind ook niets fout aan ´facturenoverzicht´ (zonder spatie). ´Facturen overzicht´ is in elk geval niet goed.

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Aaneenschrijven van bepaalde woorden

Ik erger me groen en geel aan het foutief gebruik van spaties, zoals in ´analyse methode´, ´project plan´, ´validatie onderzoek´.
De spatie is in dit kader een anglicisme, dunkt me.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Aaneenschrijven van bepaalde woorden

Inderdaad een anglicisme.

Dit is wel een leuk testje in dit kader:

Klik

Reageer