Zijn de rijken echt onbeleefder, ego
Geplaatst: di 06 sep 2011, 00:06
Een recente studie ging na hoe de sociale status van een persoon (volgens z'n inkomen, z'n studies of z'n beroep) het gedrag van die persoon beïnvloedt. Meer specifiek ging men na hoe dit z'n sociale interacties, z'n perceptie van anderen en z'n emoties aantastte.
Men werkte deels met universiteitsstudenten die werden ingedeeld in groepen volgens hun sociale status (bv. op basis van hun eigen inschatting, of op basis van het inkomen van hun ouders,...).
In de 1ste studie bevroeg men universiteitsstudenten over de oorzaak van een toenemende economische ongelijkheid in de samenleving. De onderzoekers vonden dat studenten aan de top van de sociale hiërarchie deze ongelijkheid meer beschreven in termen van individuele inspanningen & talent en minder in termen van omgevingsfactoren zoals politieke invloeden.
Studenten die afkomstig waren van rijkere en meer 'geleerde' ouders, waren minder betrokken in interacties met anderen. Ze vertoonden bv. tijdens dit sociaal contact minder oogcontact, ze checkten vaker hun GSM's, ze maakten meer tekeningetjes op papier als tijdverdrijf, in vergelijking met studenten die afkomstig waren van een minder rijk of minder 'geleerd' milieu.
In experimenten waarin hun partner moeilijkheden ondervond, waren studenten en volwassenen die zichzelf in een hogere sociale klasse plaatsen of die rijker waren minder bereid om hun partner te helpen.
Studenten en volwassenen die zichzelf een hogere sociale status toewezen of die meer 'geleerd' waren, waren ook minder goed in staat om emoties van anderen af te lezen (empathie).
De auteur besluit dan ook eerst (vanuit de 12 studies die hij deed) dat de rijken onbeleefder, egoïstischer en minder empathisch zijn dan 'armere' mensen. Maar hij bekritiseert deze uitkomst ook: sociale klasse heeft in realiteit een veel genuanceerder invloed op sociale contacten ed. dan wat deze studie aangeeft.
Zo is het volgende op te merken over de studies/ de resultaten:
(1) egoïstisch zijn als we studeren kan net goed zijn, omdat we ons zo meer concentreren op onze studieresultaten en dus beter presteren.
Terwijl altijd gericht zijn op de ander juist nadelig kan zijn voor ons eigen welbevinden
(2) Mensen van een hogere klasse zouden eigenlijk vooral flexibel zijn in hun gerichtheid op zichzelf. Als ze bv. een film te zien kregen over mensen die in nood waren, dan waren ze even prosociaal (= gedrag bedoeld om iemand anders te helpen/ te steunen) als mensen van een lagere sociale klasse
Een correcter besluit is dan ook, volgens de auteur, dat individuen van een hogere sociale klasse niet zozeer egoïstischer en minder altruïstisch zijn, maar dat ze dit enkel in welbepaalde contexten zijn. bv.: in een situatie die medelijden oproept zijn ze even behulpzaam.
(3) In de studies gaat het vooral om de vergelijking tussen rijken en armen, terwijl de deelnemers in de meeste studies behoorden tot de middelste sociale klasse. Zo deden er bv. nooit daklozen mee.
vertaald uit: Are the Rich Really Rude? What Science Actually Says (uit 'Psych your Mind', aug. 2011)
Abstract van de studie:Kraus, M. W., Piff, P. K., & Keltner, D. (2011). Social Class as Culture: The Convergence of Resources and Rank in the Social Realm Current Directions in Psychological Science, 20 (4), 246-250 : 10.1177/0963721411414654
Dido
Men werkte deels met universiteitsstudenten die werden ingedeeld in groepen volgens hun sociale status (bv. op basis van hun eigen inschatting, of op basis van het inkomen van hun ouders,...).
In de 1ste studie bevroeg men universiteitsstudenten over de oorzaak van een toenemende economische ongelijkheid in de samenleving. De onderzoekers vonden dat studenten aan de top van de sociale hiërarchie deze ongelijkheid meer beschreven in termen van individuele inspanningen & talent en minder in termen van omgevingsfactoren zoals politieke invloeden.
Studenten die afkomstig waren van rijkere en meer 'geleerde' ouders, waren minder betrokken in interacties met anderen. Ze vertoonden bv. tijdens dit sociaal contact minder oogcontact, ze checkten vaker hun GSM's, ze maakten meer tekeningetjes op papier als tijdverdrijf, in vergelijking met studenten die afkomstig waren van een minder rijk of minder 'geleerd' milieu.
In experimenten waarin hun partner moeilijkheden ondervond, waren studenten en volwassenen die zichzelf in een hogere sociale klasse plaatsen of die rijker waren minder bereid om hun partner te helpen.
Studenten en volwassenen die zichzelf een hogere sociale status toewezen of die meer 'geleerd' waren, waren ook minder goed in staat om emoties van anderen af te lezen (empathie).
De auteur besluit dan ook eerst (vanuit de 12 studies die hij deed) dat de rijken onbeleefder, egoïstischer en minder empathisch zijn dan 'armere' mensen. Maar hij bekritiseert deze uitkomst ook: sociale klasse heeft in realiteit een veel genuanceerder invloed op sociale contacten ed. dan wat deze studie aangeeft.
Zo is het volgende op te merken over de studies/ de resultaten:
(1) egoïstisch zijn als we studeren kan net goed zijn, omdat we ons zo meer concentreren op onze studieresultaten en dus beter presteren.
Terwijl altijd gericht zijn op de ander juist nadelig kan zijn voor ons eigen welbevinden
(2) Mensen van een hogere klasse zouden eigenlijk vooral flexibel zijn in hun gerichtheid op zichzelf. Als ze bv. een film te zien kregen over mensen die in nood waren, dan waren ze even prosociaal (= gedrag bedoeld om iemand anders te helpen/ te steunen) als mensen van een lagere sociale klasse
Een correcter besluit is dan ook, volgens de auteur, dat individuen van een hogere sociale klasse niet zozeer egoïstischer en minder altruïstisch zijn, maar dat ze dit enkel in welbepaalde contexten zijn. bv.: in een situatie die medelijden oproept zijn ze even behulpzaam.
(3) In de studies gaat het vooral om de vergelijking tussen rijken en armen, terwijl de deelnemers in de meeste studies behoorden tot de middelste sociale klasse. Zo deden er bv. nooit daklozen mee.
vertaald uit: Are the Rich Really Rude? What Science Actually Says (uit 'Psych your Mind', aug. 2011)
Abstract van de studie:Kraus, M. W., Piff, P. K., & Keltner, D. (2011). Social Class as Culture: The Convergence of Resources and Rank in the Social Realm Current Directions in Psychological Science, 20 (4), 246-250 : 10.1177/0963721411414654
Dido